مقام‌های محلی ولایت هلمند اعلام کرده‌اند که در پی شکایت باشندگان ولسوالی گرمسیر این ولایت، ولسوال و فرمانده پولیس این ولسوالی از کار برکنار شده، تحت تعقیب عدلی و قضایی قرار گرفته‌اند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،عمر زواک، سخنگوی والی هلمند، به روزنامه ۸صبح گفت که باشندگان ولسوالی گرمسیر از ولسوال و فرمانده پولیس این ولسوالی شکایت داشتند و والی هلمند پس از بررسی‌ شکایت‌ها و شواهد موجود در باره این دو مسوول ارشد ولسوالی گرمسیر، آنان را از کار برکنار کرده است.

 آقای زواک گفت: «یک روز پیش‌تر در مورد شکایات مردم تصمیم گرفتیم. تعدادی از مردم از ولسوال و تعداد دیگر از قوماندان امنیه شکایت داشتند و شواهد و ثبوت‌ها در مورد مشکلات این ولسوالی‌ و شکایت‌های مردم را بررسی‌ کردیم و امروز صبح از وظیفه برکنار شدند و به ‌جای‌شان سرپرستان جدید معرفی کردیم.»

سخنگوی والی هملند می‌گوید که پس از تقرر ایوب‌عمر عمری، ولسوال و تیمورشاه خان، فرمانده پولیس ولسوالی گرمسیر، دو قوم در این ولسوالی دچار اختلاف شدید شده بودند. به گفته او، یکی از این اقوام از ولسوال و دیگری از فرمانده پولیس شکایت داشتند. پیش از این نیز گزارش‌هایی از اختلافات شدید میان ولسوال و فرمانده پولیس ولسوالی گرمسیر منتشر شده بود.

تیمورشاه خان که نزدیک به یازده ماه قبل در این ولسوالی آغاز به کار کرده بود، در سفر اخیر تاج‌محمد جاهد، وزیر امور داخله به ولایت هلمند مورد تقدیر قرار گرفت.‌

در همین‌حال، شماری از ریش‌سفیدان ولسوالی گرمسیر، روز پنج‌شنبه، ششم جوزا، پیش از اعلام خبر برکناری ولسوال و فرمانده پولیس این ولسوالی، در یک کنفرانس خبری در کابل، تیمورشاه خان را متهم به ارتباط با گروه طالبان و قاچاق‌بران مواد مخدر کرده اعلام کردند، که وی بیشتر اوقات مصروف «سگ‌جنگی» و «بچه‌بازی» است.

حاجی‌شاه‌ خان، از بزرگان ولسوالی گرمسیر، در کنفرانس خبری امروزی گفت، از زمانی که تیمورشاه خان به‌عنوان فرمانده پولیس این ولسوالی آغاز به کار کرده، وضعیت امنیتی گرمسیر روبه خرابی گذاشته است. او هم‌چنین گفت که این فرمانده دست به آزار و اذیت مردم می‌زد.

غلام‌ علی‌خان یک تن دیگر از بزرگان قومی در ولسوالی گرمسیر، می‌گوید که تیمورشاه خان سواد خواندن و نوشتن را ندارد و با آمدنش در این ولسوالی، دست به اختلافات قومی زده است. این بزرگ قومی از فرمانده پیشین پولیس ولسوالی گرمسیر، به‌‌عنوان «جاسوس» پاکستان یاد کرد.

حاجی ذکریا خان نیز می‌گوید که با آمدن تیمورشاه خان، ناامنی‌ها در ولسوالی گرمسیر گسترش یافت. به‌گفته او،‌ ولسوالی گرمسیر که از امن‌ترین ولسوالی‌های هملند به شمار می‌رفت، با آمدن تیمورشاه خان ناامن شد. این بزرگ قومی می‌‌افزاید که فرمانده پیشین پولیس ولسوالی گرمسیر با گروه طالبان همکاری داشت و پس از آمدنش، چهار پوسته امنیتی به‌دست طالبان افتاد. او گفت: «در نه سال گذشته یک پوسته‌ی امنیتی ما سقوط نکرد، اما زمانی‌که تیمورشاه خان آمد، چهار پوسته ما را طالبان گرفتند.»

زرگل خان، دیگر بزرگ قومی ولسوالی گرمسیر نیز، می‌گوید که تیمورشاه خان در قتل سربازان نیز دست داشته است. به‌گفته او، شماری از سربازان نیروهای امنیتی در نتیجه بی‌تفاوتی فرمانده پولیس کشته شده‌اند.

هم‌چنین حاجی‌آقا نیز از تیمورشاه خان شکایت کرده می‌گوید که او بیشتر اوقات در «سگ‌جنگی» و «بچه‌بازی» مصروف بود. او، هرچند برای ثبوت ادعای خود شواهدی ارایه نکرد، اما از دولت خواست تا وی را خانه‌نشین سازد.

در همین‌حال،‌ حاجی عبدالقدیر از بزرگان ولسوالی گرمسیر می‌گوید که تیمورشاه‌خان برادر هاشم‌خان الکوزی، از اعضای مجلس سنا است. به‌گفته او، تیمورشاه خان که یک فرد کاملا بی‌سواد است، توسط ‌آقای الکوزی به‌عنوان فرمانده پولیس گرمسیر مقرر شده است. وی تاکید کرد که هردو برادر در قاچاق مواد مخدر دست دارند.

عبدالولی مجاهد، دیگر باشنده ولسوالی گرمسیر نیز مدعی است که تیمورشاه خان به «زور» برادرش هاشم‌خان الکوزی بالای مردم ظلم می‌کند.

با این‌حال،‌ عمر زواک سخنگوی والی هلمند می‌گوید که ولسوال و فرمانده پولیس هلمند هر دو تحت تعقیب عدلی و قضایی گرفته‌اند. آقای زواک تاکید کرد که براساس شکایت‌های مردم و اسنادی که توسط نیروهای امنیتی از عملکرد این دو مقام محلی ولسوالی گرمسیر به‌دست آمده، با آنان برخورد خواهد شد.

ولسوالی گرمسیر در هفتاد کیلومتری شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، از جمله ولسوالی‌های هم‌سرحد با پاکستان است. این ولسوالی، از امن‌ترین ولسوالی‌های هلمند به شمار می‌رود. ریش‌سفیدان محلی می‌گویند که خود باشندگان این محل، در تامین امنیت‌شان توجه جدی داشته‌اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، ولسوال ، پلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار