تفاهمنامه همکاری انکشاف فرهنگی و صنایع خلاق روز گذشته از سوی اکلیل حکیمی، وزیر مالیه کشور و خانم ایرینا بوکووا، رییس عمومی یونسکو با حضور رییس جمهورغنی در ارگ ریاست جمهوری به امضا رسید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،با امضای این تفاهمنامه افغانستان برای نخستين بار جهت انكشاف فرهنگى و صنايع جز صندوق وجهی یونسکو شده و این صندوق از سوی ریيس جمهورغنی و ايرينا بوكووا، ریيس عمومى يونسكو افتتاح شد.

اين صندوق باعث بهبود ظرفيت نهاد های ملي جهت ترويج ميراث هاى فرهنگى در افغانستان و افزايش فرصت های كارى در بخش فرهنگى خواهد شد.

رییس جمهورغنی در این مراسم از همکاری های یونسکو در بخش های مختلف فرهنگی با افغانستان قدردانی کرده گفت که ملت ها بر مبنای تاریخ شان بنا شده اند.

غنی با اشاره به تاریخ هزار سالۀ افغانستان، گفت که کشور برای چندین هزار سال چهار راه آسیا بوده و شهرهای این کشور در طول تاریخ نقاط ارتباطی بوده اند.

او در این سخنرانیش گفت: فرهنگ اسلامی ما همواره محل تمدن های بزرگ جهان بوده و باید به این میراث تمدنی بزرگ ارج نهاده شود و باید این فرهنگ حفظ شود و گسترش یابد.

رییس جمهور تاکید کرد برای احیای مساجد تاریخی و جدید همه باید سهم داشته باشند و میراث های فرهنگی و تاریخی حفظ و از قاچاق آن نیز جلوگیری شود.

آقای غنی گفت: باید باور داشته باشیم که افغانستان به ثبات خواهد رسید و مردمان زیادی از سراسر جهان به دیدن آثار تاریخی ما خواهند آمد و افغانستان می تواند از این طریق به عایدات زیادی دست یابد.
در این مراسم خانم ایرینا از افتتاح صندوق وجهی فرهنگی ابراز خرسندی کرد و از تلاش ها و توجه آقا غنی در این زمینه اظهار قدردانی کرد.

رییس عمومی یونسکو گفت: افتتاح صندوق وجهی فرهنگی فرصت تازۀ را برای تقویت همکاری های یونسکو با افغانستان به وجود خواهد آورد و یونسکو یک بار دیگر با مردم و دولت افغانستان در بخش های مختلف همکار خواهد بود.

خانم بوکوا گفت: این میراث های می تواند روابط میان ملت ها را تقویت و پیوندهای فرهنگی را محکم تر سازد.

او در ادامه افزود: ما برای حفظ آثار تاریخی قدم های خوب برداشتیم چرا که کشور افغانستان ضرورت دارند بخاطر به کارگیری آن، افراد مسلکی آموزش داده شود تا صنعت خلاقیت ایجاد شود و زمینۀ کار نیز برای مردم فراهم شود.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.