ارتقای سطح فکری و فرهنگی جامعه که امروزه مورد بی‌توجهی قرار گرفته لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

کامران شرفشاهی، شاعر و مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در خصوص چگونگی تجلی اقتصاد مقاومتی در حوزه کتاب به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی ارتقای سطح فکری و فرهنگی جامعه است. البته این امر در حال حاضر مورد بی‌توجهی قرار گرفته و با اطمینان می‌توان گفت تا هنگامی که مفهوم عالی اقتصاد مقاومتی و حرکت جامعه به سمت بهره‌وری امکان‌پذیر نباشد، تمامی شعارهایی که شبانه روز در این زمینه داده می‌شوند، بی‌نتیجه خواهد بود.

وی افزود: به هر حال فکر می‌کنم یکی از حوزه‌هایی که مورد غفلت قرار گرفته و توجه کافی به آن مبذول نشده کتاب است که بیش از آنکه شاهد کارهای اساسی در این حوزه باشیم، بیشتر اوقات ما صرف شعارها و حرف‌های احساسی شده است. به عبارتی می‌توان گفت آنهایی که در افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌های برنامه‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی حضور یافته‌اند و سخنان پرحرارتی در این باره ابراز داشته‌اند در عمق افکار خود به اهمیت کتاب و لزوم کتابخوانی که یکی از مهمترین شاخصه‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی است، باورمند نبوده‌اند. مصداق این سخن اوضاع نابسامان صنعت نشر و کتابخوانی در کشورمان است که پس از گذشت سال‌های مدید هنوز وضعیت اسفبار و بیمارگونه‌ای دارد.

مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر اظهار داشت: به عنوان مثال در مقایسه با سال‌های پیروزی انقلاب که عطش کتاب و مطالعه سراسر کشور را در برگرفته بود، امروزه دیگر از آن شور و حال خبری نیست.

شرفشاهی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت کتابخانه های مدارس گفت: کتابخانه‌های مدارس در وضعیت رکود و سکون تأسف برانگیزی به سر می‌برند و با پایین آمدن شمار کتابها به50 و 100 نسخه و همچنین افزایش قیمت کتابها روبرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر سوی اگر در گذشته حمایتی هم از ناشران صورت می‌پذیرفت و کتابخانه های عمومی تا اندازه‌ای می‌توانستند از نعمت کتابهای روز بهره‌مند شوند، اکنون این حرکت نیز مدتهاست متوقف شده و فقط بخشی از ناشران دولتی و یا آنها  که از رانت هایی برخوردار هستند، مورد توجه قرار می‌گیرند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار