سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت با چرخش موضع آمریکا در قبال اعراب، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و به خصوص عربستان، تمایل خود برای گفتگو با تهران نشان داده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «عبدالباری عطوان» در یادداشتی در روزنامه رای الیوم نوشت: این روزها، کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت کاهش چشم گیر درآمدهای نفتی ناشی از سقوط قیمت نفت خام و نیز به علت ناسپاسی آمریکا از این کشورها و تمایل آن به طرف تهران به عنوان هم‌پیمان آتی، برای افزایش و تنوع‌بخشیدن به منابع درآمدی خود و توسعه دایره متحدانشان تلاش می کنند.

وی در این یادداشت نوشت: چهارمین نشست راهبردی  میان روسیه و این کشورها که در سطح وزیران امور خارجه در مسکو برگزار شد نیز درچارچوب راهبرد جدید کشورهای عربی صورت گرفت؛ زیرا بین این کشورها در زمینه عرصه های نفت، تولید و صادرات آن، سرمایه گذاری، تسلیحات، امور سیاسی زمینه همکاری به ویژه درباره سوریه  وجود دارد.

نقطه اصلی اختلاف در این نشست میان روسیه و عربستان سعودی درباره سوریه و آینده بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود. عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، همچنان بر ضرورت کناره گیری بشار اسد از قدرت پس از آغاز فرایند انتقال قدرت تاکید کرد، در حالی که همتای روس او بر دیدگاه خود مبنی بر اینکه این موضوع یک موضوع داخلی و حق مردم سوریه است پافشاری کرد.

این موضع جبیر بسیار متناقض است؛ زیرا وی در حالی از نفوذ ایران در کشورهای عربی شکایت می کند، از مسکو نیز می خواهد که از موضع عربستان در این خصوص حمایت کند. اما فراموش کرده است ریاض کاملا مشغول موضوع سوریه، یمن، عراق و لیبی است، اما او و دولت متبوعش این واقعیت را نادیده می گیرند و در نتیجه لازم است هر از گاهی، کسی این موضوع را به او تذکر دهد.

بر این اساس، به لحاظ نظامی نیز، اکنون شاهد عملیات نظامی علیه داعش از دو جبهه هستیم؛ در یک جبهه ارتش عراق با پشتیبانی نیروهای «بسیج مردمی» و با هدف پس گرفتن فلوجه و حمله به موصل عملیات نظامی خود را آغاز کرده است و در جبهه دیگر نیز نیروهای به اصطلاح«ارتش دموکراتیک سوریه» برای بیرون راندن نیروهای داعش از رقه اقدام به عملیات نظامی کرده است؛ اما کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچ ارتباطی به این دو حمله ندارند، جز زاری و فغان ظاهری!

 سردبیر روزنامه رای الیوم در این مطلب اشاره می کند مسئله ای که در بین دیدارهای مسکو جلب توجه می‌کرد، پاسخ مثبت سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به درخواست کشورهای حاشیه برای ایفای نقش میانجی برای حل اختلاف این کشورها با ایران بود. عادل جبیر به طور صریح گفت : «این کشورها از تلاش های مسکو برای حمایت از عادی سازی روابط ایران باکشورهای عربی استقبال می کنند.»

طرف روسی بیشترین آمادگی را برای گشودن کانال مذاکره میان تهران با پایتخت های کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه ریاض دارد و علت آن نیز هم‌پیمانی آن با تهران است. 

اگر روسیه  برای آغاز چنین گفتگوهایی اهتمام ورزد، آنگاه می توان انتظار رویدادهای مثبتی درباره بیشتر مسائل منطقه از جمله موضوع سوریه داشت.

عطوان در انتها تصریح می کند  تمایل عربستان سعودی برای گفتگو با تهران فقط در اعلام آمادگی لاوروف  نمایان نشد بلکه انعطافی که عربستان سعودی طی روزها ی اخیر از خود نشان داده نیز در این چارچوب است. عادل جبیر اعلام کرد  آنچه بیشتر سبب نارضایتی کشورش می شود «بی احترامی ایران» به اصل حسن همجواری است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
الجبير بايد الف باء سياست از ياران امام خامنه اي
ياد بكًيرد ، سر در أوردن از سياست ايران براي او خيلي سخت است ، عربستان وهابي هنوز نميدونن ايا زن رانندكًي كند يا نه ؟!! جبير دعا كًوي امريكا باشد كه خودش و بادشاه ايشان بر مسند حكومت تا حالا نكهداشت است ( اللهم العنهم جميعاً؛
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
کشور های حاشیه خلیج فارس تا ادب یاد نگیرن هیچ جایی در ایران ندارن چه برسه مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
یک حسن همجواری نشونت بدیم مار مولک خور
که کیف کنی
خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
یکی بهم بگه این عادل جبیر کیه فکر کنم منظورشون عادل جیب بر هست خخخخخخ اصلا نمیخوام راجب ادم های بی ارزش نظر بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
الجبیری علط اضافه می کند کشور اوست که که از تروریست حمایت می کند و باعث وبانی هر چه شر ه در خاورمیانه شده
آخرین اخبار