وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت

رونمایی بیش از 20 قلم دارو تولید داخل/ 90 درصد بازار ناصرخسرو پاسخگوی نیازهای غیرقانونی مردم

در هفته گذشته بیش از 20 قلم دارو رونمایی و درمقابل آمار و ارقامی از قاچاق و واردات دارو تیتر اول رسانه ها شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت بهداشت در هفته ای گذشت حمایت های خود را از محصولات دانش بنیان و ساخت داخل بیش از پیش به رخ کشید. به عبارتی خبر رونمایی از بیش 20 نوع داروی تولید داخل و مکمل دارویی یدوفولیک این هفته در رسانه ها بسیار خودنمایی کرد. 

٥٠ ميليون دلار صرفه جويی ارزی با ورود بيش از ٢٠ قلم دارو به بازار 
خويی رییس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ميزان صرفه جويی ارزی بيان كرد: پیش بینی می شود تولیدات این مرکز بیش از ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته باشد. فاكتور هشت از مهم ترین داروهای رونمایی شده در این مراسم است که برای اولین بار در کشور تولید شده است. 

وضعیت ارائه خدمات دارویی در 3 سال گذشته مطلوب نبود
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارویی کشور در دولت تدبیر و امید عنوان کرد: گاهی نیاز است برخی خبرها خوانده نشود تا در جریان اظهارنظرهای ناشایست قرار نگیریم. برخی می‌گویند تمام نگاه و تمرکز دولت به آمریکاست اما مراسم امروز در مقابل این گفته برگزار شد. در سه سال گذشته وضعیت درمان، مراجعات بیمارستا‌ن‌ها، تهیه تجهیزات و دارو وضع نامطلوبی داشت از طرفی سال 94 سخت‌ترین سال اقتصادی بود و افت درآمد به این میزان پیش‌بینی نشده بود. 

رونمايی از داروی يدوفوليك 
فريدون عزيزي ریيس پژوهشكده غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در مراسم رونمايي از فرآورده‌هاي دانش بنيان يدوفوليك گفت: برای غده‌ی تيروئيد كه هورمون تيروئيد ترشح می‌کند، در زمان بارداری مشكلاتی ايجاد می‌شود و كمبود يد؛ موجب اين مشكلات، موجب بروز اختلال در  رشد سلول هاي مغزي نوزاد مي شود. 

بازار 20 درصدی قاچاق مکمل‌های دارویی 
دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: بازار قاچاق دارو آمار 1 تا 5 درصدی به خود اختصاص داده اما مکمل‌های دارویی بازار 20 درصدی قاچاق را از آن خود کرده‌اند درباره فرآورده‌های آرایشی نیز این آمار به 50 درصد می‌رسد. 

تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تمام قمی‌ها 
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی امشب در آیین انعقاد تفاهم‌نامه احداث بیمارستان 250 تخت‌خوابی تخصصی مادر و کودک و پلی‌کلینیک تخصصی حضرت صاحب‌الزمان (عج) که در سالن 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد،بیان کرد: سعی داریم و امیدوار هستیم ظرف یک سال آینده برای همه اهالی استان قم پرونده الکترونیک سلامت تهیه شود تا وضعیت سلامت یا بیماری‌ها مشخص شده باشد که خدمات درمانی به نحو مطلوب‌تری ارائه شود. 

کاهش 6.5 تا 10 درصدی سزارین در کشور 
محمد اسماعیل مطلق مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص برنامه‌های‌ وزارت بهداشت برای افزایش زایمان‌های طبیعی عنوان کرد: وزارت بهداشت با آغاز طرح تحول سلامت برنامه‌هایی  برای کاهش سزارین و طرد از زایمان طبیعی داشته که در راستای این طرح 6.5 تا 10 درصد میزان سزارین در کشور کاسته شد. 

پرداختی چند صد میلیونی به پزشکان شایعه‌ای بیش نیست 
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشتگفت: هیچ پرداختی چند صد میلیونی به پزشکان صورت نگرفته است و تمام اظهارات در این خصوص را تکذیب می‌کنم. 

وی افزود: این اظهار نظرها توسط دستگاه‌های قانونی و ذی صلاح پیگیری می شود و ما آمادگی استقبال از تمام کارشناسان و منتقدان را داریم. 

تکذیب تشکیل کانال شبکه سلامت از سوی وزیر بهداشت 
ایرج حریرچی سخنگوی وزیر بهداشت در خصوص پیام منتشر شده از سوی وزیر بهداشت گفت: این موضوع حقیقت ندارد و دکتر هاشمی چنین کانالی را تشکیل نداده اند. 

توضیحات وزارت بهداشت در خصوص فرآورده های گوشتی با طعم خروس 
حسین رستگار رییس آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارودر خصوص انتشار خبر سوسیس و کالباس با طعم تاج خروس گفت:‌ برخی از مراکز غیرقانونی اقدام به استفاده از خمیر مرغ غیرمجاز حاوی تاج خروس، پوست، قطعات پای مرغ و خروس در سوسیس و کالباس‌ها می‌کنند. 

وی افزود: در دوره‌های قبل چنین مواردی مشاهده شده اما هنوز نمونه جدیدی از این مواد به دست ما نرسیده است. 

سهم واردات دارویی در کشور به 30 درصد رسید
در نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) که در سازمان غذا و دارو برگزار شد رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو گفت:  4 سال پیش سهم واردات در کشور بیش از 40 درصد بود اما این میزان در سال 95 با فعالیت صنایع به 30 درصد رسیده است و اگر همین روال را ادامه دهیم

تا سال آینده به سقف در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه می‌رسیم. 

وی با بیان اینکه 90 درصد بازار ناصرخسرو پاسخگوی نیازهای مردم نیست، گفت: اغلب بازار ناصرخسرو پاسخگوی نیازهای غیرقانونی مردم است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار