مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت :با ظرفيت هاي موجود در اين استان و به ويژه شهر مقدس مشهد در حوزه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي دبيرخانه دائمي شهر سنگ هاي قيمتي در مشهد تشكيل مي شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسين زارع صفت در سمينار گوهر شناسي كه در دانشكده علوم دانشگاه فردوسي مشهد افزود: در اين خصوص البته بايد از ظرفيت هاي دانشگاه ها خصوصا دانشگا فردوسي بهترين استفاده را برد.

وي گفت: دانشگاه ها و مراكز مطالعاتي نقش مهمي در افزايش توليد، فروش و صادرات سنگ هاي قيمتي دارند و مي توانند نتيجه مطالعات و تحقيقات علمي و پژوهش هاي خود را به مراكز توليدي و صادراتي عرضه كنند.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود: يكي از مهمترين موضوعات در حوزه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي موضوع صادرات آن است كه به همين دليلي ما نيازمند ايجاد يك دبيرخانه دائمي و علمي در خصوص شهر سنگ هاي قيمتي در مشهد هستيم.

زارع صفت با اشاره به برنامه ريزي ها براي ثبت مشهد به عنوان شهر جهاني سنگ هاي قيمتي گفت: ماه گذشته شاهد ورود هيئت 5 نفره داوران شواري جهاني صنايع دستي به مشهد مقدس براي بررسي و ارزيابي ثبت مشهد به عنوان شهر جهاني سنگ هاي قيمتي بوديم كه خوشبختانه نتيجه اوليه ارزيابي اين گروه بسيار مثبت بود.

وی افزود: با ايجاد دبيرخانه دائمي و علمي مي توان با كشورها يمختلف و در سطح بين المللي در خصوص توليد، فروش و صادرات سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي تبادل نظر كرد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي بااشاره به ظرفيت هاي دانشگاهي استان در اين حوزه افزود: در اين ميان مراكز دانشگاهي خصوصا دانشگاه فردوسي از اهميت بالايي برخرودرا است و دانشگاه فردوسي مي تواند به قطب علمي گوهر شناسي در كشور تبديل شود.

زارع صفت با بيان اينكه كيفيت يكي از مهمترين شاخصه هاي توليد هر محصولي است افزود: در اين ميان توجه به مخاطب و شناخت دقيق سلايق مخاطب مي تواند در افزايش كيفيت موثر باشد.

وي خاطر نشان كرد: برگزاري سيمنارهاي تخصصي و همايش هاي علمي مي تواند در اين خصوص كمك بزرگي به توليد كنندگان و صادركنندگان سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي داشته باشد.

گفتني است سيمنار گوهر شناسي، فرآوري، سنتز بهينه سازي و تجاري سازي سنگ هاي قيمتي با برگزاري كارگاه زنده تراش و توليد سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در بعد از ظهر امروز نيز ادامه دارد.

يادآور مي شود، این سمینار به همت مرکز تحقیقات پیشرفته گوهر شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری کانون جواهرات و سنگ های تزئینی ایران و کالج دانشگاه علوم برگزار شد.

با توجه به پیشنهاد ثبت مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی توسط شورای جهانی صنایع دستی در اردیبهشت 95 مشخص شد که سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری می تواند در زمینه تجاری سازی ، مهارت افزایی و ایجاد اشتغال در زمینه سنگ های تزئینی با همکاری نهاد ها و سازمان های ذیربط عضو دبیرخانه شورای صنایع دستی گام موثری بردارد.

دبیرخانه شهر جهانی سنگ های قیمتی معاونت صنایع دستی استان با برگزاری کارگاه عملی و پخش فیلم آموزشی در این سمینار مشارکت كرد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.