مديرکل حفاظت محيط زيست خوزستان از برگزاری کارگاه آموزشي ظرفيت سازي فرآيند جلب مشارکت جوامع محلي براي حفاظت از محيط زيست و بررسي تجارب استان ها در اهواز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا لاهيجان زاده در اين کارگاه آموزشي با تاکيد بر اثرات زيان بار انتقال آب بين حوزه اي براي محيط زيست گفت: در اين زمينه تجارب بين المللي و ملي همه بر اثرات زيان بار آن هم براي مبدا و هم براي مقصد تاکيد دارند.

وي افزود: شايد اين انتقال سود ناچيزي براي مقصد ايجاد کند ولي اين سود پايدار نخواهد بود.
لاهيجان زاده استان خوزستان را ملي ترين استان کشور عنوان کرد و اظهار داشت: بيش ترين درآمد نفتي کشور از استان خوزستان است ودر زمينه توليد برق نيز 80 تا 90 درصد برق توليدي کشور از اين استان مي باشد و در زمينه توليدات کشاورزي، استان رتبه اول کشور و بيش از 60 درصد توليدات پتروشيمي نيز در اين استان وجود دارد که در همه اين موارد، تمام کشور از آن بهرمند مي شوند.

این مقام مسئول اذعان کرد: بيش تر توان استان به خاطر جلگه اي بودن و وجود رودخانه ها است که در اين استان جريان دارند و آن را تبديل به منطقه اي ويژه کرده است.

مديرکل حفاظت محيط زيست خوزستان بیان داشت: هرگونه تغيير و انتقال آب در حوزه هاي بالادست مي تواند تاثير بسيار منفي بر توان استان داشته باشد و با کم شدن آب در اين حوزه، اين منطقه به کانون هاي ريزگرد و معضلي براي کل کشور تبديل خواهد شد.

احمدرضا لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: از همه نمايندگان سازمان هاي مردم نهاد حاضر در اين کارگاه آموزشي خواست تا مصالح ملي و زيست محيطي را مورد توجه قرار دهند و از نگاه منطقه اي پرهيز کنند.

وي همچنين خواستار توجه ويژه به حوزه زاگرس، جنگل هاي بلوط، گونه هاي مهاجم، حقآبه تالاب ها وحفاظت از آن ها بود.

در اين کارگاه آموزشي محمد درويش مدير کل دفتر مشارکت هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست خواستار توجه و نگرش اکوسيستمي واقعي بر پهنه حوزه هاي آبخيز به شکل پايدار شد و بحران هاي زيست محيطي را يکي اهداف برگزاري اين گونه کارگاه ها دانست که با مشارکت سازمان هاي مردم نهاد قابل حل است.

وی بیان کرد: براي اين اهداف يک برنامه ريزي زماني 10 ساله داريم و اين کارگاه مقدمه اي براي آن است و بايد دانشي که در اين کارگاه ها به دست مي آيد به مردم و مسئولين منتقل گردد.

درويش افزود: هدف ما رفع مشکلات حوزه آبخيز است و تالاب ها تنها متعلق به استان خوزستان نيست و همه جهان از آن بهرمند هستند و اين تفکر، براي حل مشکلات هدف ماست و ما امروز دورهم جمع شده ايم با هدف تفکر جهاني حفظ محيط زيست و نه تفکر منطقه اي.

حميدرضا خدابخشي معاون طرح توسعه شبکه هاي آب سازمان آب و برق خوزستان، برگزاري اين کارگاه آموزشي را نخستين مشارکت همه فعالان حوزه آبخيز دانست و گفت: استان خوزستان به عنوان معبر آب هاي جاري مطرح است و ضروري است نگاه ما يک نگاه منطقي باشد.

وی تصریح کرد: شرايط استان خوزستان به گونه اي است که به شدت متاثر از فعاليت هاي حوزه آبخيز در بالا دست است و کاهش آب باعث خشک شدن تالاب ها و افزايش ريزگردها و پيشروي آب خليج فارس مي گردد که به عنوان تاثيرات ملي از آن مي توان نام برد.

خدابخشي ابراز اميدواري کرد تا ثمرات اين گونه کارگاه ها براي کل کشور سودمند و همراه با نگاه ملي باشد نه منطقه اي.

گفتنی است کارگاه آموزشي ظرفيت سازي فرآيند جلب مشارکت جوامع محلي براي حفاظت از محيط زيست و بررسي تجارب استان ها، با حضور نمايندگان سازمان هاي مردم نهاد استان هاي خوزستان، فارس، کهگيلويه وبوير احمد، ايلام، لرستان، مرکزي، چهارمحال بختياري، اصفهان، کرمانشاه، همدان و با هدف دانش افزايي و بهره برداري از تجارب ديگر استان ها در اهواز برگزار گرديد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.