رییس سازمان نهضت سوادآموزی از توجه این نهاد به رویکردهای جدیدی از برنامه‌های سوادآموزی نظیر توجه به سلامت بهداشت جامعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین اهدای کتابچه سلامت با همکاری سازمان نهضت سوادآموزی و در دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران صبح امروز با حضور رییس سازمان نهضت سوادآموزی، استر کیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و در مجتمع فرهنگی سازمان نهضت سوادآموزی در حال برگزاری است.

باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از راه‌های توسعه فرهنگی در هر جامعه مسئله کتاب و کتابخوانی است، گفت: میزان تولید و استفاده از کتاب جزو شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی به شمار می‌رود و خانواده اولین واحدی است که می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد و به نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی کمک کند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه کتاب حلقه‌ای بین دین، فرهنگ و خانواده است بیان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز به بحث کتاب و کتابخوانی توجه ویژه‌ای دارند و در این راستا ایشان در نمایشگاه کتاب فرمودند کتاب خریدن باید از مخارج اصلی خانواده باشد.

باقرزاده ادامه داد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین اهمیت کتاب و کتابخوانی سازمان نهضت سوادآموزی برای پرورش افرادی باسواد و توانمند در تعامل با دیگران فعالیت‌های مختلفی در دستور کار قرار داده است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: این سازمان با مشارکت دفتر منطقه‌ای یونسکو کتابچه خانواده سلامت را تهیه کرده و در دسترس سوادآموزان قرار می‌دهد.

وی گفت: علاوه بر این مسئله سازمان نهضت سوادآموزی دو طرح خواندن، خانواده و حلقه‌های کتاب را نیز در دستور کار قرار داده که هر دو این طرح‌ها نیز با هدف ترویج مطالعه در خانواده ایجاد شده است.

باقرزاده با بیان اینکه کتابچه خانواده سلامت که به تازگی تدوین شده منبع اصلی مسابقه کتابخوانی برای سوادآموزان در نظر گرفته شد تا از این طریق بحث توجه به سلامت برای سوادآموزان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر تدوین کتاب حاضر امیدواریم به زودی اپلیکیشن‌های رایگان این موضوع نیز ایجاد شود تا سطح دسترسی به مطالب افزایش پیدا کند.

باقرزاده با اشاره به اینکه سوادآموزی بنیان توسعه پایدار است، گفت: سازمان یونسکو در این طرح تلاش ویژه‌ای می‌کند چرا که سوادآموزی با کاهش سوانح و حوادث، در توانمندسازی افراد جامعه برای معیشت بسیار موثر است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: رویکرد سنتی به برنامه‌های سوادآموزی بایستی فراتر از خواندن و نوشتن در اشکال محدود باشد و مهارت‌های گسترده‌تری نظیر سبک زندگی پایدار، حفاظت از تنوع زیست محیطی و مواردی از این قبیل را نیز پوشش دهد.

باقرزاده اظهار کرد: کتابچه خانواده سلامت با ارائه درس‌های عملی در خصوص تغذیه سالم، مصرف آب و با مشارکت سوادآموزان بزرگسال در این امور طراحی شده و برای تولید چنین محتوایی از مشارکت یونسکو، سازمان نهضت و برخی دیگر از کارشناسان مسائل بهداشت سلامت کمک گرفته شده است.

رییس سازمات نهضت سواد آموزی گفت: ۵٠ هزار نسخه از کتاب خانواده سلامت  به چاپ رسیده که در نیمه دوم سال ٩۵ در قالب مسابقه کتابخوانی در اختیار سواد آموزان قرار می گیرد.

وی افزود: مهمترین برنامه به لحاظ کمی و کیفی شناسایی و جذب ۵٠٣ هزار نفر از افراد کم سواد و بی سواد، ١۴هزار نفر از اتباع خارجی بی سواد و حدود ٢۵ هزار نفر از کودکان زیر ١٧ سال است.

باقر زاده ادامه داد: سیر نزولی بی سوادی و کم سوادی از ۵٢ درصد در سال ۵۵ به کمتر از دو درصد در حال حاضر  و سیر صعودی باسوادی به بالای ٩٨ درصد بین سنین ١۵ تا ٣۴ سال رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر تعداد بی سوادان زیر ۵٠ سال به کمتر از یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر کم سواد و بی سواد رسیده که در حال ساماندهی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.