توجه به غنی سازی اوقات فراغت جوانان یکی از مهمترین مباحثی است که میتواند در آینده زندگی هر فرد نقش مهمی داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛همزمان با شروع فصل تابستان و پایان یافتن امتحانات یکی از دغدغه های اصلی والدین، طرح یک برنامه مدون و البته تفریحی برای فرزندانشان در تعطیلات سه ماهه تابستانی است که به طور حتم این برنامه ریزی می تواند، در آینده بزرگسالی فرزندان چه در زمینه های دستیابی به شغل مناسب و اداره زندگی خانوادگی نقش مهمی داشته باشد.
بی شک دغدغه والدین برای کلاس های تابستانی یکی از اصلی ترین مسائلی است که به بحث روز خانواده ها تبدیل می شود زیرا جوانان و نوجوانان بعد از گذراندن فصل امتحانات و فشارهای مختلف روحی و جسمی ناشی از استرس درس و مدرسه به دنبال آن هستند که روزهای تعطیلات خود را با انواع مختلف کلاس های سرگرمی و شادی سپری کنند.
طبق استانداردهای بین المللی تعداد روزهای فراغت در کشورهای دیگر 80 روز در سال و این رقم در کشور ما 90 روز است؛ گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده که نهادهای متولی برای گذران مناسب این ایام به فکر برنامه ریزی مناسب برای جوانان باشند، نتایج بررسی های «سازمان ملی جوانان» نشان می دهد 43/5 درصد جوانان کشور سازمان های مسئول اوقات فراغت را می شناسند و 56/5 درصد دیگر شناختی از این دستگاه ها ندارند.
باید توجه کرد که انحرافات اخلاقی و رفتاری تقریبا نیمی از جوانان و نوجوانان به صورت ناگهانی ظاهر نمی شوند، بلکه به تدریج ظاهر می شوند و به همین دلیل غالبا والدین در طول سال تحصیلی فرصت ارزیابی دقیق رفتار فرزندان خود را و راه های پیشگیری از بروز رفتارهای سازش نایافته را نمی یابند.
یکی از راه هایی که والدین را در شناخت بیشتر فرزندانشان و کاهش احتمال بروز رفتارهای ناهنجار یاری می کند، روزهای خالی از تنش و دغدغه تابستانی در کنار کلاس های مختلف اوقات فراغت است که البته کمیت و کیفیت این کلاس ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نوجوانان آبادانی نیز از این قاعده مستثنی نیست که البته روزهای طولانی و بسیار گرم تابستان های مناطق جنوبی لزوم توجه به اوقات فراغت و بهینه سازی امکانات شهری، را برای مسئولان و مدیران برنامه ریزی این مقوله پررنگ تر می کند.
نازنین دانش آموز سال چهارم دبیرستان است و امسال خود را برای کنکور آماده می کند وی درخصوص امکانات لازم برای یک اوقات فراغت پربار در شهرستان آبادان می گوید: تعطیلات تابستان برای من به تفریح و شادی در کنار یادگیری و برنامه ریزی برای آینده خلاصه می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در شهرستان آبادان امکانات چندان مناسبی برای نوجوانان و جوانان وجود ندارد که بتوانند روزهای طولانی تابستان را به پایان برسانند و این موضوع سبب می شود که بسیاری از آنان راه را خطا رفته و به بیراه بروند.
نازنین افزود: به نظر من افزایش مکان های ورزشی قابل دسترس و برگزاری کلاس های ورزشی با هزینه های معقول یکی از مسائلی است که کمتر در شهرستان آبادان دیده می شود و این موضوع بسیار قابل تامل است زیرا بسیاری از جوانان و نوجوانان به خصوص پسرها ترجیح می دهند انرژی خود را در این کلاس ها صرف کنند.
سیمین دشتی مادر دو فرزند ده و پانزده ساله است وی با اشاره به مسئولیت نهادهای مختلف اجرایی در فصل تابستان گفت: اوقات فراغت یکی از معضلاتی است که با وجود افزایش جمعیت برای آن برنامه ریزی جدی انجام نشده است.
وی افزود: ضرورت احساس مسئولیت نهادهای مختلف ذیربط در زمانه امروز با وجود انواع هجمه های مختلف از سوی شبکه های ماهواره ای و اینترنتی بیشتر احساس می شود.
یک روانشناس اجتماعی دراین خصوص گفت: در ایران نسبت به 40 سال گذشته جمعیت گروه سنی 15 تا 24 سال نزدیک به 5 برابر شده است و می توان انتظار داشت که این جمعیت نیاز بیشتری به افزایش تقاضا برای غنی سازی اوقات فراغت را داشته باشند.
اشرف سلیمانی ادامه داد: فعالیت بدنی به عنوان یک امر ضروری در غنی سازی اوقات فراغت جوانان تأثیرات فراوانی دارد؛ استخوان ها و عضلات و مفاصل سالم، وزن بدن شان تنظیم، چربی ها کاهش و در فعالیت قلب و ریه ها مؤثر است، از همه مهم تر اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.
وی گفت: بازی ها، ورزش ها به نوجوانان خودباوری و اتکای به نفس می دهد و موجب موفقیت و مشارکت و اتحاد جمعی در آنان شده و خطرات ناشی از زندگی پر استرس و بی تحرک امروزی را کاهش می دهد؛ تحقیقات نشان می دهد که جوانان در طول دوران بلوغ هر چه بیشتر تحرک جسمی و حرکتی داشته باشند، کمتر به سیگار روی می آورند، همچنین موجب دوری از مواد مخدر و رفتارهای خشونت بار می شود.
سلیمانی افزود: متاسفانه شهرستان آبادان با کمبود امکانات شدید در این مقوله روبرو بوده و امیدواریم مسئولان توجه بیشتری به بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان از خود نشان دهند.
 روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان آبادان هم در این زمینه اعلام کرد:  در جلسات مکرری که در زمینه غنی سازی  اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فرمانداری آبادان تشکیل شده است، اداره آموزش و پرورش آبادان نیز موظف شد با کمک کارشناسان زبده برنامه های منظم و مدونی را برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان  اتخاذ کند.
البته این را هم نباید فراموش کرد که باید در اتخاذ این امر مهم ، از همه نهادها وسازمانها و به خصوص بخش خصوصی  برای ارتقاء کیفیت اوقات فراغت جوانان استفاده کرد.
با یک نگاه گذرا به آینده فرزندانمان و ترسیم یک زندگی بهتر برای آنان متوجه می شویم که برنامه ریزی، مدون در یافتن یک راه دقیق در زندگی نوجوانان تاثیر فراوانی داشته و رسیدن به یک زندگی هدفمند را برای آنان فراهم می کند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.