نشست خبری نمایشگاهی که به بررسی فعالیت‌های بصری حوزه کودک و نوجوان پرداخته، در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری نمایشگاه «کارنامه» در موزه هنرهای معاصر با حضور علی بختیاری، پیمان پورحسین، یاشار صمیمی‌، نمایشگاه‌گردان این مجموعه و احسان آقایی مشاور هنری موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در ابتدای این نشست آقایی با اشاره به تغییر روند فعالیت موزه‌ها گفت: موزه‌ها طی چند دهه اخیر رویکرد فعالیتی خود را تغییر دادند و در این تغییر فعالیت‌های آرشیوی مورد توجه قرار گرفته‌اند. مثل نمایشگاه‌ غذا که در میلان ایتالیا برگزار شد و نمایشگاه‌گردان آن حدود 700 هزار دلار برای برگزاری آن هزینه دریافت کرده بود.

وی افزود: دیگر نمایشگاه‌ها آن نگاه سابقی که تنها به آوردن چند تابلو و به نمایش گذاشتن آن‌ها ختم می‌شد را ندارند بلکه برای برگزاری یک نمایشگاه یک رویکرد و هدف مشخص لازم است. در نمایشگاه کارنامه نیز نمونه بسیار خوبی از کارهای پژوهشی و آرشیوی به نمایش گذاشته می‌شود که در آن فرهنگ بصری کودکان کشورمان به صورت خاص طی 30 سال گذشته بررسی می‌شود.

آقایی اظهار کرد: آموزش و تربیت کودکان در کشور ما برای خانواده‌ها به صورت جزئی و برای مسئولین کشوری به طور کلی اهمیت دارد و با بررسی رویکرد کلی که در این زمینه لحاظ شده است، می‌بینیم که این نگاه و فعالیت‌ها گاهی اشتباهات فاحشی هم داشته‌اند، چرا که در برخی از مقاطع زمانی به جای تقویت و ترویج فرهنگ بومی تفکرات غربی رواج پیدا کرده است و نتوانسته‌اند الگوی مناسبی برای تربیت آن‌ها ارائه دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: مخاطب این نمایشگاه تنها کودکان نیستند، بلکه در این آرشیوها مثل هر مجموعه دیگری نگاهی به آینده وجود دارد و این نمایشگاه‌ها هم بستر خوبی برای آینده است.

مشاور هنری موزه هنرهای معاصر با اشاره به حساسیت این نمایشگاه عنوان کرد: نکته‌ای در خصوص این مجموعه وجود دارد که آن حساسیت برانگیزی موضوع و بازه زمانی آثار موجود در مجموعه است. ما به لحاظ بافت‌های تاریخی در مسائل فرهنگیمان عادت کردیم که به صورت سیاه و سفید به برخی از رویدادها نگاه کنیم. لازم است بگوییم در این نمایشگاه از هرگونه جانبداری پرهیز شده و تنها آنچه که واقعی است نشان داده شده چرا که در شأن موزه اینگونه جانبداری‌ها نیست.

علی بختیاری نمایشگاه‌گردان مجموعه در ادامه این نشست بیان کرد: این نمایشگاه دو رویکرد را پیگیری می‌کند یکی اهمیت هنر آرشیوی و دیگری بررسی تئوریک روند آموزش و تربیت کودکان در زمان‌های گوناگون است.

وی ادامه داد:‌ در این نمایشگاه سعی کردیم تا خط زمانی را رعایت کنیم و همچنین اشاره‌ای هم به فضای تصویری که برای کودکان تحت تأثیر جنگ نرم ایجاد شده داشته باشیم. علاوه بر این در این مجموعه طرز تفکر و هدف شکل گیری کانون پرورش فکری بررسی شده است. در کنار این موضوعات جنگ ایران و عراق به صورت نمایشگاه عکس مستند به نمایش گذاشته می‌شود.

بختیاری اضافه کرد: به طور کلی در این مجموعه طبق تعریف مجموعه‌های آرشیوی هرآنچه که قابل مطالعه  و بررسی در خصوص این موضوع بوده است مثل پوستر، انیمیشن، بریده جرائد و دسته‌ وسیعی از محصولاتی که برای کودکان کار شده در قالب بیش از 2000 هزار اثر وجود دارد. این نمایشگاه با همکاری کانون پرورش فکری، شورای کتاب کودک، موزه  سینما و موزه گرافیک برگزار می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های تماشاخانه کارنامه اظهار کرد: در هفت شب با همکاری کانون پرورش فکری و وزارت ارشاد، در راستای محتوای نمایشگاه فیلم‌هایی را خواهیم دید که در این دوره برای کودکان ساخته شده، فیلم‌هایی که یا ندیده‌اند و یا کمتر دیده شدند و اکثر آنها از آرشیو دو مرکز مذکور بیرون آمده‌اند. به همین جهت فرصت خوبی برای محققین سینما ایجاد شده است، همچنین این فیلم‌ها با کیفیت اصلی یعنی همان قطعات 35 میلی‌متری به نمایش درمی‌آیند. 

نمایشگاه‌گردان این مجموعه تصریح کرد: آثاری از هنرمندانی چون فرشید مثقالی با کاری باعنوان یک «قطره خون،یک قطره نفت» اثری از زنده یاد پرویز کلانتری با عنوان «آزادی آمریکایی وانیمیشن‌های اولیه ایران» توسط هنرمندانی چون اسفندیار‌ احمدیه نمایش داده می‌شود.

یاشار صمیمی‌مفخم نمایشگاه‌گردان دیگر این مجموعه بیان کرد: حدود 10سال جمع آوری آثار موجود در این نمایشگاه زمان برده است و در این نمایشگاه ما سعی کردیم تا اتفاقات تصویری را که در دهه‌های مذکور رخ داده، جمع بندی کنیم.

وی افزود: این اولین نمایشگاهی است که به صورت آرشیوی به نمایش گذاشته شده و اسنادی که در این مجموعه وجود دارد شامل مواردی مثل نامه‌ها، عکس‌های قدیمی خانوادگی و مواردی از این دسته‌اند که در رویکرد موزه‌ای ارزش هنری پیدا کرده‌اند.

پیمان پورحسین از دیگر عوامل این مجموعه درباره رویکرد نمایشگاه کارنامه خاطر نشان کرد: چیزی که در این نمایشگاه دیده می‌شود قائل شدن اهمیت برای نوعی از تصویر یعنی کتاب‌ها و آثار تولیدی برای کودکان است. اتفاقی که گاهی تنها در جشنواره‌های درجه 2 بررسی می‌شود و توجه به ‌آن در موزه هنرهای معاصر از اتفاقات قابل توجه است. همچنین در کنار این تصاویر شمایل نگاری مذهبی و سیر ساخت تصویر نشان داده می‌شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار