رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از تدوین 12 برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی برای سال 95 در حوزه‌های صنعت و معدن و تجارت خبر داد.

تدوین 12 برنامه عملیاتی در راستای اقتصاد مقاومتی به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ راضیه علیرضایی گفت: 12 بند را عملیاتی تدوین کردیم که در تعریف این 12 برنامه، عملیاتی کردن تامین مالی، بحث سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعت و معدن و تجارت، برنامه عملیاتی توسعه زیربناها و زیرساخت‌هایی که مرتبط با حوزه صنعت و معدن و تجارت است.

وی گفت : برنامه عملیاتی توسعه برای 10 شهرستان با اولویت شهرستان‌های مرزی، برنامه عملیاتی توسعه واحدهای دانش‌بنیان و نیز توسعه تجارت خارجی، برنامه مبارزه با قاچاق کالا و مدیریت واردات و بحث محیط‌زیست، برنامه شفاف سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری، شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از دیگر برنامه های این 12 بند را جلوگیری از فعالیت‌های فسادزا اعلام کرد و افزود: برنامه‌های عملیاتی تولید و مشکلات واحدهای صنعتی و برنامه توسعه سرمایه‌گذاری اکتشافی تکمیل و توسعه زنجیره ارزش فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی برنامه‌های دوازده‌گانه پیش روی ماست که شش برنامه را به ستاد استان ارائه و تقاضا کردیم که با کمک دستگاه‌های عضو ستاد اقتصاد مقاومتی استان، هماهنگی‌های لازم جهت تحقق آن‌ها انجام شود.

علیرضایی تصریح کرد: در رأس این شش برنامه، تامین مالی حوزه صنعت، معدن و تجارت قرار دارد که تقاضای 750 میلیارد تومان برای طرح‌های نیمه‌تمام و بالای 60 درصد را ارائه دادیم که بتوانند در سال 95 به بهره‌برداری برسند. وی خاطرنشان کرد: دوسال قبل 5 میلیارد تومان از محل کمیته بحران ماده 12 استانداری‌ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت تخصیص داده شد و طی تفاهم‌نامه‌هایی که با بانک‌ها بستیم، 100 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کردیم که 5 درصد آن را بابت یارانه سود تسهیلات پرداخت کردیم.

وی گفت: برای واحدهایی که تازه پروانه بهره‌برداری گرفتند، پیش‌بینی کردیم که مبلغ 15 میلیارد تومان پرداخت کنیم تا با تفاهم با بانک‌ها به 300 میلیارد تومان سرمایه در گردش تبدیل شود. وی گفت: براساس کالای انباشته شده در حوزه تولید و اصناف 600 میلیارد تومان تقاضای تسهیلات به خریداران را دادیم، یعنی برای اینکه تحریک تقاضا پیش بیاید تسهیلات بانک‌ها در اختیار مردم قرار گرفت تا خریداران عمده بتوانند از این کالاها بهره‌برداری کنند و بتوانیم چرخ تولید را به گردش درآوریم.

علیرضایی واردات مواد اولیه را در سال94، 54 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی ما این بود که در سال جدید با توجه به اینکه بخشی از مشکلات بانک‌ها برای تامین یوزانس حل شده است، بتوانیم 50 میلیون یورو یوزانس مدت‌دار داشته باشیم که خوشبختانه به‌تازگی مدیرعامل بانک ملت اعلام کرده می‌توانند به واحدهایی که برای تامین مواد اولیه خود نیاز به یوزانس مدت‌دار دارند، کمک کنند.

وی افزود: تقاضای دیگر ما تامین وثیقه برای واحدهایی مثل گندم، شکر خام، مفتول‌های مسی و ... است و کالاهایی که خود می‌توانند به‌عنوان وثیقه محسوب شوند، ماده اولیه‌شان را به‌عنوان وثیقه محسوب کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.