آبادان؛

آشنایی با رودخانه اروندرود

اروندرود، رودخانه پهناوری است ودر جنوب غربی ایران قراردارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛اروندرود، رودخانه پهناوری است در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق که اجزای متشکله این رودخانه در مرز بین ایران و عراق عبارتند از : فرات، دجله و کارون.

رودخانه فرات از بلندی اروندرود - خوزستان‎های سرزمینی قفقاز سرچشمه میگیرد.این رودخانه از پیوستن رودهایی که از فلات ایران و کشور کنونی ترکیه، سرچشمه میگیرند، تشکیل میشود.

میزان زیادی از آب رودخانه ‎های فرات و دجله، در اثر سد ‎سازی‌ های زیاد بر روی آنها، کاهش یافته است. اما اروندرود هنگامی ارزش واقعی کشتی ‎رانی پیدا میکند که رودخانه‎ کارون، یعنی بزرگترین رودخانه‎ ایران، بدان می ‎پیوندد.

سرزمین میان ‌رودان ( بین ‎النهرین ) که پس از جنگ جهانی اول و متلاشی ‌شدن امپراتوری عثمانی، حکومت جدید‎الولاده‎ عراق بر پایه برنامه ‎ریزی ‎ها و سیاست استعماری؛ کشورسازی انگلستان، بر پهنه‎ آن زاده شد، میان دو رودخانه‎ بزرگ غرب آسیا، یعنی دجله و فرات، قراردارد.

این رود از همریزش رودهای دجله، فرات و سپس کارون تشکیل شده است. دجله و فرات پیش از پیوستن به کارون در شهر قرنه در 375 کیلومتری جنوب بغداد به هم می ‌پیوندند.

درازای اروند رود از قرنه تا ریزشگاه آن در خلیج فارس 190 کیلومتر است.

 ریزشگاه اروند رود در میان شهر ایرانی اروندکنار و شهر عراقی فاو است.ایران و عراق در 15 اسفند سال 1353 طی معاهده 1975 الجزایر ژرفگاه اروندرود را به عنوان خط مرزی میان دو کشور تعیین کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
رودخانه ها عرض ندارند