پیشگیری و درمان با طب ورزشی

تضمین سلامت ورزشکاران با مصرف موادمعدنی

مواد معدنی در تأمین سلامت ورزشکاران جایگاه ویژه ای دارد و در رژیم غذایی آنان باید این مواد به اندازه کافی و به مقدار توصیه شده از سوی پزشکان ، گنجانده شود.

به گزارش خبرنگار  گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛  مواد معدني مانند ساير مواد مغذي بر زندگي، سلامت و بهبودي بعضي از بيماري ها مؤثر هستند. مواد معدني از دسته ريزمغذي ها هستند. يعني بدن حاوي مقدار اندكي از آنها است و به مقدار جزيي از آنها نياز دارد.به همین منظور لازم است از طريق غذا به بدن برسند. جالب است بدانید که با وجودیکه فقط حدود چهار تا پنج درصد از وزن بدن را مواد معدني تشكيل مي دهند اما نقش بسیار مهمی در سلامت ما ایفا می کنند.
نقش مواد معدنی در بدن
مواد معدني در ساختمان اسكلت بدن و دندان ها به كار رفته اند. آنها موجب فعاليت بسياري از آنزيم ها مي شوند. همچنین باعث حفظ تعادل اسيد و باز بدن و تحريك پذيري عصبي و عضلاني مي شوند و در پديده رشد به طور مستقيم (منيزيم، كلسيم، فسفر) يا غير مستقيم (يد و روي) مؤثرند.

*نقش مواد معدنی در سلامت ورزشکاران

علاوه بر ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی ، مینرال ها (مواد معدنی)  بسیاری مورد نیاز ورزشکاران بخصوص حرفه ای هاست که نمی توان نقش این مواد معدنی را در پیشرفت  سلامت بدن ورزشکاران نادیده گرفت در اینجا چند نمونه از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

*افزایش عملکرد ورزشی با تامین منيزيم بدن

بدنسازاني كه به تمرينات سخت و شديد بدنسازی مشغول هستند، به طور معمول از طريق تعريق بدن مايعات زيادی را از دست مي‌دهند و در كنار آن مواد معدنی كليدی زيادی كه يكي از مهمترين آنها منيزيم هست را نيز از بدن دفع مي‌كنند. منيزيم يكي از مهمترين مواد معدني است كه مي‌تواند سلامت استخوان‌ها و قلب را تضمين كند. افراد عادی نيازمند 400 ميلي‌گرم از آن در هر روز هستنند، ولی متأسفانه خيلي كمتر از اين مقدار را در هر روز مصرف مي‌كنند. كمبود اين مواد معدنی مي‌تواند مشكلات زيادی را برای فرد به وجود آورد كه نمونه‌ای از آنها ديابت يا سرطان‌های گوناگون است.
بدنسازاني كه دوست دارند عملكرد خود را در باشگاه ترقی دهند، بايد اين ماده معدني را يا به شكل مكمل يا به شكل طبيعي كه از منابع غني منيزيم هستند، به وفور استفاده كنند. مصرف 400 گرم در روز به همراه وعده‌هاي غذايي، مقدار مصرف ايده‌آل منيزيم مي‌باشد.
وجود منیزیم در بدن به آرام ساختن سیستم عصبی و همچنین استراحت عضلات کمک میکند. به طور معمول همراه با بالا رفتن استرس شخص دچار کمبود منیزیم میشود که در صورت ادامه یافتن این مقوله و پایین بودن میزان منیزیم در خون، شخص دچار میگرن یا صدای وز وز گوش می شود و در صورت ادامه یافتن احتمال حمله قلبی  گسترش پیدا می‌کند.
ورزشکاران و کسانی که در طول روز دچار استرس هستند باید به تعادل میزان منیزیم در خون توجه کنند. همچنین ورزشکارانی که دچار گرفتگی عضلانی می شوند با مصرف یک دوره یک ماهه مکمل منیزیم البته با تجویز پزشک مشکلشان برطرف می شود.
 به ياد داشته باشيد كه كلسيم و منيزيم هر دو بر سر جذب شدن در بدن مي‌جنگند و هميشه هركدام از آنها را طوری مصرف كنيد كه در يك زمان در اختيار بدن قرار نگيرند.
جو پرک شده ، بادام زمینی ، نخود آبگوشت ، برنج قهوه ی ، بادام، ارزن پوست کنده، لوبیای سویا ،جوانه گندم،  کاکائو ،تخم آفتابگردان از جمله منابع مهم منیزیم به شمار می روند.
 
*روی مسئول سلامت خون و دستگاه خون رسانی بدن

روی نيز از ديگر مواد معدنی ضروری است كه مي‌تواند سلامت خون و دستگاه خون‌رساني به بدن را در سطح بالايي حفظ كند. اين عنصر مي‌تواند به بدن در جذب كربوهيدرات‌ها كمك كند. همچنين بهبود وضعيت ريكاوری بدن نيز از ديگر وظايف اين عنصر مهم به شمار مي‌آيد. بدنسازان اغلب نيازمنداند كه اين عنصر را در قالب مكمل مصرف كنند و هميشه باید مقدار آن را با مشورت متخصص، براساس ميزان فعاليت بدني خود تنظيم كنند.
به ياد داشته باشيد، مصرف روی با مس در تضاد است و مصرف بيش از اندازه روی مي‌تواند موجب تقليل مس در بدن شود. غذاهای گوشتی و دريايی نيز بهترين منابع روی هستند. فرآورده‌های لبنی و تخم‌مرغ را نيز مي‌توان به عنوان منابع غنی اين عنصر ناشناخته دانست.

*کلسیم و وظایف بیشمار آن در بدن

کلسیم برای عملکرد صحیح اعصاب، سلول‌ها، عضلات و استخوان‌ها لازم است. اگر خون به اندازه کافی ذخیره کلسیم نداشته باشد، در این صورت مقداری کلسیم از استخوان برداشت می‌شود و در نتیجه استخوان ضعیف می‌گردد، و در نهایت منجر به پوکی استخوان می شود کلسیم فراوانترین ماده معدنی موجود در بدن است که نقش اصلی آن در ساخت وحفظ استخوانها ، دندانها و فعالیت آنزیم ها است .کلسیم در انقباض عضلات، آزاد سازی نوروترانسمیترها و انتقال پیام عصبی ، تنظیم ضربان قلب و لخته شدن خون نیز نقش داشته و محرک فعالیت ترشحی غدد درون ریز و برون ریز هم هست . مکمل کلسیم در جلوگیری از بروز پوکی استخوان نقش بسزایی دارد.
لبنیات، سبزیجات برگ سبز، بروکلی، اسفناج از جمله منابع کلسیم هستند.

* پتاسیم
مینرال ها بیشتر ازسایر مواد معدنی  روی سلول ها به طور مستقیم اثر فعال خود را دا رند.پتاسیم یکی از آنهاست که در فعالیت و بازسازی سلول ها اثر غیر قابل انکاری را دارد .اثر مستقیم پتاسیم روی باز سازی عضلات و سلول های قلب اثبات شده است .
از منابع بسیار غنی پتاسیم میتوان به بروکلی ، موز ، آووکادو ، اسفناج ، انواع مغز ها و میوه های خشک اشاره کرد.
 
در نهایت باید گفت ورزشکاران برای بالا بردن عملکرد ورزشی خود باید در تغذیه دقت بسیاری کنند تا با کمبود کوچکترین مواد معدنی یا ویتامین ها دچار مشکل نشوند و سعی کنند بیشترین نیاز خود را با مصرف مواد طبیعی رفع کننند و در صورت نیاز و صلاحدید پزشک و متخصصان  از مکمل های ویتامینی و مواد معدنی استفاده کنند.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار