مروری بر زندگی ملااخترمنصور رهبر گروه طالبان که روز گذشته با شلیک پهپاد آمریکایی کشته شد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ساعاتی قبل خبرهایی مبنی بر کشته شدن "ملا اختر منصور" رهبر گروه تروریستی طالبان منتشر شد.

اخباری که توجه رسانه‌های داخلی افغانستان و همچنین بیشتر رسانه‌های خبری جهان را به خود معطوف کرد؛ چرا که پس از حضور ملامنصور در سمت رهبری طالبان و با وجود چنددستگی‌ها و اختلافات جدی میان سران این گروه تروریستی حملات وحشیانه و خشونت آمیز در افغانستان علیه مردم بی دفاع، سیر صعودی پیدا کرده بود.

در این گزارش، ضمن اشاره‌ای گذرا به پیشینه تاریک "ملا اخترمحمدمنصور" رهبر تروریستهای طالبان، به فعالیت‌های وی در دوران نه چندان طولانی سرکردگی‌اش بر طالبان نگاهی می‌اندازیم، دورانی که مقطع زمانی پررنج و محنتی را برای اقشار مختلف ملت افغانستان به سبب تشدید فعالیت های تروریستی رقم زد.


ملا اختر منصور از ۲۰۰۴ میلادی تا رهبری طالبان + عکس

*ملا اختر منصور کیست؟

ملا اختر محمدمنصور در سال ۱۳۴۲شمسی(۱۹۶۵میلادی) در روستای بندتیمور ولسوالی میوند ولایت قندهار به دنیا آمد. وی که از قبیله اسحاق زی بود تعلیمات ابتدایی خود را در همان روستای محل تولدش و مدارس اطراف شهر قندهار سپری کرد.

نکته قابل تامل آنست که ملاعمر رهبر پیشین گروه تروریستی طالبان نیز از اهالی پشتون ولایت قندهار بود.

*آغاز فعالیت های اختر منصور

بر اساس منابع وابسته به طالبان، اخترمنصور در زمان حمله شوروی سابق به افغانستان و در شرایطی که در سنین جوانی قرار داشت، در جبهه ملا حاجی محمد به فعالیت مشغول شد.

ملامنصور در سال۱۳۶۶ از ملاحاجی محمد جدا شده و در جبهه ملاعبیدالله اسحاق زی به فعالیت پرداخت اما پس از چندی و به دلایلی نامعلوم فعالیت های مسلحانه خود را در افغانستان ترک کرد و به کویته پاکستان رفت.

در این مقطع زمانی بود که با ورود ملامنصور به پاکستان و حضور در مدارس دینی کویته، رشته های جدیدی از تفکرات متحجرانه و افراط گرایانه در وی شکل گرفت؛ به گونه ای که ادامه مسیر تاریک وی را برای رسیدن به رده های بالای سرکردگی در گروه تروریستی طالبان هموار کرد.

*ملامنصور، از حضور در مدارس مذهبی تا حضور جدی در طالبان

ملا اختر منصور از ۲۰۰۴ میلادی تا رهبری طالبان + عکس

پس از ورود اختر منصور به پاکستان، وی ابتدا در مساجد محلی کویته به یادگیری برخی دروس پرداخت اما مدتی بعد به پیشاور رفت و آموزه های افراط محور گروه های تندرو را در جامعه محمدیه و دارالعلوم حقانیه که محلی برای ترویج مکاتب افراطی و تروریستی بود فرا گرفت.

وی در حالیکه سال هشتم حضور در مدارس به اصطلاح دینی را سپری می کرد در تابستان سال ۱۹۹۵ میلادی به همراه چندصد تن از همفکرانش که با اندیشه های خشک و متحجر مدارس پاکستان پرورش یافته بودند، به قندهار بازگشت.

برگشتن ملااخترمنصور به قندهار در این سالها با آغاز تحرکات و فعالیت های گروه تروریستی طالبان مقارن بود، از این دوره به بعد بود که وی با حضور جدی در طالبان گامهای حضور در سیاست های سرکردگی این گروه تروریستی را برداشت.

*از منصب های طالبان تا روابط گرم با سران عرب منطقه

ملامنصور ابتدا به سمت فرماندهی میدان هوایی قندهار منصوب شد و مدتی بعد در سال۱۹۹۶ به ریاست شرکت هوایی آریانا افغانستان برگزیده شد. در سپتامبر همان سال بود که پس از اشغال کابل به عنوان وزیر هوانوردی ملکی و قوماندان نیروهای هوایی طالبان انتخاب شد.

نکته جالب توجه آن است که وی در دوران تصدی سمت های مذکور، روابط گرم و تنگاتنگی با مقامات مرتجع عرب منطقه داشت.

درحقیقت این ابراز تمایل به سران عرب حاشیه خلیج فارس را می توان نوعی همگرایی بنیان های ساختاری تروریست های طالبان با برخی کشورهای عربی دانست که دلارهای نفتی و بادآورده آنان مدارس تعلیمی پاکستان را برای ترویج و رشد این افکار تروریستی سامان می بخشید.

*دارایی های ملااخترمنصور

بر اساس اظهارات منابع نزدیک به طالبان، ملامنصور مالک شرکتی هوایی به نام کارگو در دبی بود که با همکاری های وی با تجار آسیای مرکزی، اموال و محموله هایی را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به کشورهای آسیای میانه که اقلیمی خشک دارند، منتقل می کرد.

علاوه بر موارد مذکور، این رهبر تروریستهای طالبان در تعداد زیادی از فابریکات تریاک و هرویین سازی و انواع قاچاق موادمخدر در ولایت هلمند نیز سهیم بود که از این طریق، سالانه میلیون ها دلار درآمدزایی داشته است.

*فعالیتهای اخترمنصور پس از سال۲۰۰۴ میلادی تا رهبری طالبان

ملا اختر منصور از ۲۰۰۴ میلادی تا رهبری طالبان + عکس

ملامنصور پس از سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان مسئول حلقه اسحاق زی در گروه طالبان انتخاب شد و از طریق برخی افراد از قبیل اخترمحمدعثمانی، عبدالصمد ثانی و مولوی فانی به ملاعمر رهبر پیشین تروریست های طالبان نزدیک شد که در ادامه و در جولای سال۲۰۱۶ و پس از افشا شدن مرگ ملاعمر رهبر طالبان، به عنوان رهبر جدید این گروه تروریستی انتخاب شد.

*نقش منفی ملامنصور در مذاکرات صلح افغانستان

ملااختر منصور همواره با رد کردن هرگونه صلح با دولت افغانستان و پایان دادن به خشونت ها و کشتارها، همواره در مسیر افزایش تنش و تقویت محور تروریسم در افغانستان عمل کرد و زیردستانش از هیچ قساوتی علیه ملت مسلمان افغانستان دریغ نکردند، به گونه ای که با آمدن وی حملات مرگبار تروریست های طالبان علیه مردم بی دفاع شدت گرفت.

*پایانی بر مسیر سیاه ظلم بر افغانستان

بنابر برخی اخبار، وی که در نقاطی دور افتاده واقع در مرز بین پاکستان و افغانستان حضور داشت، در حمله هوایی پهپادهای آمریکایی به همراه یکی دیگر از اعضای گروه تروریستی طالبان کشته شد.

ملا اختر منصور از ۲۰۰۴ میلادی تا رهبری طالبان

ملا اختر منصور از ۲۰۰۴ میلادی تا رهبری طالبان


لازم به ذکر است که امنیت ملی افغانستان طی اطلاعیه ای خبر کشته شدن ملا اخترمنصور را تایید کرده است.

این اطلاعیه افزوده است که اخترمحمدمنصور از چندی پیش تحت تعقیب بوده و سرانجام روز شنبه هنگامی که در روستای "دالبندین" بر اتومبیلی سوار بود با حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به هلاکت رسید.

به هر حال با کشته شدن ملااخترمنصور رهبر طالبان، شاید سایه روشنی دیگر از مقوله صلح در افغانستان مطرح شود چرا که با وجود واگرایی های فراوان میان سرکردگان این گروه تروریستی؛ به یقین رده های بالایی این گروه به تعیین رهبرجدید خود خواهند پرداخت و شاید در این میان شاخه هایی از طالبان به بازگشت از مسیر سیاه گذشته متمایل بوده و دست از بحران آفرینی درسرزمین افغانستان بردارند.

انتهای پیام/

گزارش از:وحید امیدی موحد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
انشاءاله میرود به جهنم
آخرین اخبار