عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:در سفر وزیر انرژی هند به ایران تعهداتی مبنی بر واریز بدهی های نفتی در اسرع وقت داده شد که متاسفانه دیروز اعلام کردند که به سبب عدم همکاری بانک ها پرداخت به تعویق افتاده است.

حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به بدهی های نفتی هند به ایران اظهار داشت: در سفر وزیر انرژی هند به ایران تعهداتی مبنی بر واریز بدهی های نفتی در اسرع وقت داده شد که متاسفانه دیروز اعلام کردند که به سبب عدم همکاری بانک ها پرداخت به تعویق افتاده چرا که آنها حاضر نیستند ریسک بازار ثانویه آمریکا را بپذیرند.

وی با اشاره به بدهی های نفتی هند به ایران گفت: در دوران تحریم 6.4  الی 6.5 میلیارد دلار نفت از ایران خریداری شده که طی این سالها تنها مقدار جزئی آن در مبادلات فی ما بین دو کشور تسویه شده است.

نجابت ادامه داد: دولت هند مشتاق است که بدهی ایران را از طریق مبادله  کالا به کالا پرداخت کند اما می توان گفت که این حجم مبادلات غیر متعارف است.

عضو کمیسیون انرژی در ادامه یادآور شد: عدم پذیرش بانک های معتبر جابه جایی پول را دچار مشکل می کند و این درحالیست که دریافت مطالبات ما از کشورهای هند، کره و ژاپن تابع وضعیت کلی بانک های پسابرجام است که پیشرفت آنها در سهولت مبادلات تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه هند یکی از مشتریان عمده خریدار نفت و فرآورده های نفتی از ایران به شمار می رود؛ بیان کرد: از آغاز تحریم ها ، هند جز کشورهایی بوده که به طرق مختلف از ایران نفت خریداری کرده است.

نجابت با بیان اینکه دریافت مطالبات ما از کشورهای هدف تنها تابع فعال شدن بانک ها است، گفت: در پسابرجام گشایش مبادلات بانکی می تواند در پرداخت و آزاد سازی منابع بلوکه شده ما در بانک های هدف تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه رابطه پولی و بانکی باید در یک پروسه کوتاه مدت اصلاح شود، گفت: کشورهای چین و روسیه در دراز مدت علاوه بر مبادلات تجاری از طریق یورو و دلار  به  دنبال ارزهای دیگر برای توسعه همکاری با ایران هستند، چرا که وقتی تنها مبادلات از طریق نرخ دلار حاکم باشد قدرت مدیریت در اختیار آمریکا است و این امر شرایط را دشوار می کند. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
مبادله کالا یعنی برنج با درصد بالای عناصر سنگین مضر وکالاهای بی کیفیت.
آخرین اخبار