آیین سنتی مجمعه گردانی زنان متین آباد در فهرست میراث معنوی کشورقرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در این آیین سنتی زنان روستا نذر خود را داخل مجمع های مسی قدیمی نهاده و همراه با ساز و نوای موسیقی سنتی در کوچه های روستا می گردانند و سپس نذرهای جمع آوری شده که شامل قند، نبات، نان، برنج و حبوبات است را بین نیازمندان روستا توزیع می کنند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: مراسم جل جلانی روستای طامه، آیین نخل گردانی ، آیین نینوای اریسمان، ترانه های قالی بافی بادرود، آیین سنتی مذهبی چهل و هشتم، آیین نینوای بادرود و آیین مجمعه گردانی زنان روستای متین آباد هفت پرونده ای است که سال گذشته برای طرح در شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی ارسال شده بود.

حسین یزدانمهر گفت: از این تعداد پرونده آیین سنتی مجمعه گردانی زنان متین آباد در شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی به عنوان میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

وی افزود: همزمان با سالروز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) و گرامیداشت نیمه شعبان، مراسم سنتی مجمعه ‌گردانی زنان روستای متین‌آباد با حضور مردان و زنان دوستدار اهل بیت (ع) با شکوه خاص در این شهر برگزار می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنزاظهار داشت: در این مراسم دیدنی که از ابتدای صبح آغاز می‌شود، زنان و دختران روستا سینی‌های بزرگ حاوی شیرینی و کله‌قند و آجیل را بر سر گذاشته و هلهله ‌کنان مسیر کوچه‌های روستا را تا حسینیه طی می‌کنند.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.