معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مدیریت مردمی عزاداری اردبیل نقطه اوج ثبت طشت‌گذاری بود.

مسعود علویان‌صدر در حاشیه سفر به اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: ما تلاش می‌کنیم تمام ارزش‌ها و مفاهیم و میراث معنوی را پاس داریم و این ارزش‌های معنوی را اعم از هنرهای اصیل و صنایع دستی به گونه‌ای ارزشمند به نمایش بگذاریم.

وی در باره ثبت آیین سنتی طشت‌گذاری و جایگاه طشت در معماری مساجد و حتی برخی از منازل، گفت: تمام ابزارهای استفاده شده در منازل عزاداری حسینی در اردبیل خود ارزشی والاتر دارد که ما با بهره‌گیری از این ابزارها نظیر طشت، علم، کتل و بیرق سعی می‌کنیم نقطه برجسته عزاداری حسینی را به نمایش بگذاریم.

علویان صدر مردمی بودن این آیین را از برجستگی‌های عزاداری در اردبیل و طشت‌گذاری اعلام کرد و افزود: اینکه خود مردم این آیین‌ها را هدایت و رهبری می‌کنند و از ابتدا تا انتهای محرم و حتی قبل، حین و بعد از آن برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود خود نشان ‌دهنده این موضوع است که آیین عزاداری محرم در این دیار از قوام بیشتری برخوردار است.

معاون سازمان میراث فرهنگی همچنین گفت: این آیین با حضور همه مردم جاودانه شده و نکته برجسته آن این است که چنین جاودانگی سبب شده این حرکت معنوی نسل به نسل منتقل شده و در این انتقال زنده بودن و حیات جاودانه پیدا کردن نکته برجسته است.

علویان‌صدر در ادامه با اشاره به ثبت 580 اثر میراث معنوی در سطح کشور افزود: در سطح جهان نیز 9 اثر معنوی تا کنون از ایران به ثبت جهانی رسیده است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم با مطالعه و تحقیق و بررسی این ظرفیت را گسترده‌تر و جامع‌تر نگاه کنیم تا از حوزه میراث معنوی آثار بیشتری به ثبت برسد/ب.

برچسب ها: اردبیل ، عزاداری ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.