معاون آموزشی وزارت بهداشت از انبوه سازی بعنوان یک پدیده جهانی روز خبر داد و گفت: از کل دانشجویان دکتری تنها 10 درصد دکتری تخصصی پژوهش محور هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در اولین جشن دانش آموختگی دوره های دکتری پژوهشی که در ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، درباره مسیر توسعه تحصیلات تکمیلی با تاکید بر خلق ثروت دانش بنیان گفت: دکتری پژوهشی یکی از بخش های مهم و اثرگذار در آموزش و پژوهش است.

وی افزود: آنقدر مسیر تحصیلات تکمیلی جدی است که در دنیا آن را با توسعه خود پیوند می‌زنند، اما در حقیقت منابع انسانی محور توسعه پایدار است و با نیروهای مناسب به پیشرفت می توان رسید.

لاریجانی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: یکی از مصادیق تحقق این نوع اقتصاد همین نیروهای مناسب هستند که می توانند با ایده های نوآورانه کشور را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه ایران در سال 2010 با کسب رتبه 70 در توسعه انسانی در زمره کشورهای با درجه بالای توسعه یافتگی قرار گرفته، گفت:  توسعه تحصیلات تکمیلی در  دهه اخیر پیشرفت های خوبی را کسب کرده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پروفایل تحصیلی امروز کشور از پروفایل فعلی کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد، بیان کرد: بحث انبوه سازی آموزش عالی چاقوی دو لبه بوده و امروزه به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. در واقع دانشگاهها مسیر اصلی برای این انبوه سازی هستند.

وی ادامه داد: انبوه سازی آموزش عالی در سطح جهان باعث افزایش قابل ملاحظه تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شده است.

لاریجانی گفت: 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور داریم و دوره های تخصصی و فوق تخصصی طی 10 سال گذشته یک و نیم برابر شده است.

وی افزود: از شش هزار ظرفیت در دوره دکتری تخصصی تنها 10 درصد (حدود 700 نفر) دکتری تخصصی پژوهش محور هستند که باید این ظرفیت افزایش یابد و از تمام امکانات در این راستا بهره گرفته شود. 

وی عنوان کرد: از مهمترین اقداماتی که در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به آنها پرداخته می‌شود، توسعه رشته مقاطع تحصیلی با رویکرد نوآوری است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره ضرورت‌های توسعه دکتری پژوهش محور یادآور شد: ایجاد زیرساخت‌های لازم در مراکز تحقیقاتی و دانشگاههای علوم پزشکی برای جذب دانش آموختگان این دوره ها و تسهیل در راه اندازی شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد برای حمایت از محصولات حاصل از پایان نامه های دانشجویان پژوهش محور از جمله اقدامات ضروری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار