تبریز؛

توسعه طب سنتی در کشور اقدامی در جهت اقتصاد مقاومتی

معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سراسر دنیا به این اعتقاد دارند که طب سنتی ظرفیت و پتانسیل بسیار بزرگی است که می توانیم بدان بپردازیم، طب سنتی در فرهنگ و باور مردم ریشه دارد و از ضریب نفوذ بالایی در میان مردم برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛خدادوست با بیان اینکه امیدواریم در سال « اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بتوانیم با همکاری مسئولان استانی کاری برای توسعه طب سنتی بکنیم، گفت: تنها راه تحقق فرمایشات رهبری در خصوص سرآمدی در تولید علم، توجه ویژه و پرداختن به طب سنتی است و در این عرصه حرف های جدید بسیاری برای گفتن داریم، چرا که طب سنتی و قدیمی ایران منبع عظیمی است که متاسفانه دانشمندان خارجی بیش از ما بدان توجه دارند.

وی افزود: در سراسر دنیا به این اعتقاد دارند که طب سنتی ظرفیت و پتانسیل بسیار بزرگی است که می توانیم بدان بپردازیم، طب سنتی در فرهنگ و باور مردم ریشه دارد و از ضریب نفوذ بالایی در میان مردم برخوردار است.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همین ضریب نفوذ بالا است که باعث شد عطارنماهایی که تفاوت بین آویشن و بابونه را نمی دانند در میان مردم بازار و کسب و کاری برای خود راه بیندازند و با اقبال عمومی مواجه شوند.

وی با انتقاد از اینکه چرا ما پزشکان از باور مردم در جهت سلامتی شان استفاده نمی کنیم، تاکید کرد: توسعه طب سنتی در کشور اقدامی در جهت اقتصاد مقاومتی است.

دکترخدادوست با اشاره به تحقیات شبکه ملی سلامت انگلیس اظهار کرد: طی تحقیقی که در شبکه ملی سلامت انجام شد این نتیجه حاصل شد که 75 درصد از افرادی که به صورت درمان سرپایی به پزشکان مراجعه می کنند اصلاً نیازی به مراجعه و درمان دارویی نداشته اند.

وی قدمت و تاریخ تمدنی کشور را بسیار غنی ارزیابی کرده و گفت: به دلیل همین قدمت و تمدن تاریخی غنی ایران، تمام دنیا خریدار آموزه های طب سنتی کشور است.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، گفت: هرگونه سرمایه گذاری در حوزه فناوری باید با نگاه کارشناسی انجام شود و ضروری است از سرمایه گذاری های جزیره ای در حوزه فناوری پرهیز شود.

جهانگیری، اظهار کرد: هدف ما از ایجاد ستادهای توسعه فناوری رسیدن به اقتصاد دانش بنیان است و این مهم نیازمند هم افزایی و اقدام منسجم در این عرصه است.

وی با اشاره به صنعتی بودن استان آذربایجان شرقی گفت: صنایع استان در طی سال های گذشته با فراز و نشیب های متعددی روبرو بوده اما با وجود همه این مشکلات تعداد و کیفیت واحد های صنعتی استان از دیگر استان های کشور بسیار بهتر است با این وجود مشکل اصلی صنایع ما استفاده از ماشین آلات صنعتی سنتی است و سیستم تولید ما به روز نشده است.

دکتر جهانگیری نیاز امروز اقتصاد را توجه ویژه به موضوع اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: ما تلاش می کنیم تا با ارتباط دانشگاه ها با صنعت، دانشگاه ها با یکدیگر و دانشگاهیان با یکدیگر به سمت اقدام های راهبردی در این مسیر برویم.
وی حوزه گیاهان دارویی را برای ورود به عرصه دانش بنیان دارای پتانسیل های برجسته عنوان کرد و گفت: فرایند تولید، فرآوری، بسته بندی و فروش محصولات حاصله از گیاهان دارویی می تواند با استفاده از تکنولوژی های روز انجام شود.
نماینده تام الاختیار استاندار در حوزه علم وفناوری، رونق اقتصادی حاصل از فروش محصولات دانش بنیان را قابل توجه دانست و افزود: ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالا از مزایای محصولات دانش بنیان است و فعالان عرصه گیاهان دارویی و حتی عطاری ها نیز باید به این عرصه وارد شوند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در حاشیه این همایش، خواستار نظارت دقیق به عملکرد فعالان عرصه گیاهان دارویی و عطاریها شد و گفت: کمبود نظارت در حوزه صنعت گیاهان دارویی از جمله معضلات اصلی این حوزه است.
شبستری خیابانی اظهار کرد: بیش از دوهزار گونه گیاه دارویی در کشور ما شناسایی شده است که نزدیک به 500 گونه آن در آذربایجان شرقی موجود است و می توان از این پتانسیل استفاده کرد.

وی سهم استان آذربایجان شرقی در صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی بسیار پایین دانست و گفت: هنوز آنچنانکه باید و شاید این حوزه مورد توجه نبوده است و طب سنتی ریشه در گذشته ما دارد و از نظر تاریخی نیز در کشور ما رواج داشته است و بسیاری از بیماری ها با طب سنتی معالجه می شد اما با پیشرفت علم جای این گیاهان سنتی را طب نوین و داروهای شیمیایی گرفت.

دکتر شبستری خاطرنشان کرد: با تولید داروهای شیمیایی کارهای فوق العاده ای در خصوص ریشه کن و محدود کردن بسیاری از بیماری ها انجام شد اما این داروها نیز عوارض خاص خود را دارد.

وی گفت: امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که باید به اصل و ریشه داروها بازگردد ولی متاسفانه در کشور ما داشته های غنی گونه های گیاهی که خاصیت دارویی دارند به راحتی به دیگر کشورها صادر می شود و ما نمی توانیم از این منابع عظیم استفاده کنیم.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار وابستگی به بودجه های نفتی را نیز در کشور ما یادآور شد و گفت: این وابستگی ها باعث شده است تا کشور تحت تاثیر قیمت نفت و تحریم ها باشد و در نتیجه درآمد ملی کاهش یابد.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم با تکیه بر توان داخلی و تمرکز بر تولید و صادرات اقتصاد کشور را به سمت گذر از اقتصاد نفتی هدایت کنیم و صنعت گیاهان دارویی نیز می تواند در این امر مثمر ثمر باشد.

وی به گشایش های صورت گرفته پس از موفقیت برجام نیز اشاره کرد و افزود: نباید منتظر بود تا کسانی از آن طر ف مرزها بعد از برجام برای ما کاری کند بلکه این ما هستیم که با همدلی و همراهی باید کشور را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کنیم. 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.