شهرها و کشورهای مختلف جهان با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند؛ اما هر کدام به شیوه ای با آن مقابله می کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، شهرهای مختلف جهان -- از دهلیِ نو در هند گرفته تا زوریخ در سوئیس -- به شیوه های مختلف سعی دارند مشکل آلودگی هوا را حل کنند. در زیر تعدادی از این شهرها و راهکار آنها برای کاهش آلودگی هوا آورده شده است.

پاریس: این شهر آخر هفته ها استفاده از وسایل نقلیه را در بیشتر مناطق مرکزی تاریخی ممنوع کرده است. در زمانهایی که هوا آلوده است، استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای همگان رایگان است. این شهر همچنین برنامه هایی برای تشویق استفاده از دوچرخه دارد. در حال حاضر مسافتی طولانی در ساحل راست رودخانه سن ممنوعیت تردد اتومبیل دارد.

دهلی نو: گزارشهای منتشر شده در خصوص مقایسه سطح آلودگی در این شهر با پکن باعث شد استفاده از همه وسایل نقلیه دیزلی و خودروهای اس یو وی (شاسی بلند) که موتوری با حجم بیش از 2000 سی سی دارند، ممنوع شود. همچنین حدود دهها هزار تاکسی دیزلی از رده خارج شد. در دهلی نو همچنین طرح زوج و فرد برای خودروها اعمال می شود.

هلند: سیاستمداران سعی دارند فروش همه خودروها با موتور بنزینی و دیزلی را از سال 2025 به بعد ممنوع و در واقع تنها از وسایل نقلیه الکتریکی و هیدروژنی استفاده کنند. بر اساس این قانون، همه افرادی که پیش از سال 2025 این خودروها را خریداری کرده اند، می توانند همچنان از آنها استفاده کنند.

فرایبورگ: این شهر  آلمان، 500 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دارد. این شهر همچنین تراموا و سامانه حمل و نقل عمومی ارزان قیمتی دارد. در یکی از حومه های شهر، مردم اجازه ندارند خودروهای خود را نزدیک خانه ها پارک کنند و باید 18 هزار یورو برای اشغال خیابان بپردازند. 

کپنهاگ: این شهر دانمارک به استفاده از دوچرخه بیش از خودروها ارجعیت می دهد و در حال حاضر تعداد دوچرخه های این شهر از جمعیت آن بیشتر است. چند دهه است که بخشهای بزرگ این شهر به روی وسایل نقلیه بسته شده است. قرار است کپنهاگ تا سال 2025 به شهری بدون کربن دی اکسید تبدیل شود.

اسلو، پایتخت نروژ: این شهر قصد دارد تولید گازهای گلخانه ای را تا سال 2020 نصف کند و پیشنهاد منطقه ای بزرگ عاری از هرگونه خودرو را ارائه کرده است تا در این مناطق مسیرهای دوچرخه سواری ایجاد شود.

هلسینکی، پایتخت فنلاند: این شهر قصد دارد تعداد خودروهای خود را با بهبود وسایل نقلیه عمومی، افزایش جریمه های پارکینگ و تشویق استفاده از دوچرخه و پیاده روی کاهش دهد. ایده این است که حمل و نقل عمومی شهر به اندازه ای مطلوب شود که تا سال 2025 هیچ کس علاقه ای به استفاده از خودروی شخصی خود نداشته باشد.

زوریخ: این شهر سوئیس تعدادی از فضاهای پارکینگ را حذف کرده است و تنها تعداد معدودی از خودروها اجازه حرکت در سطح شهر را دارند. این شهر همچنین در حال ایجاد مناطقی عاری از هرگونه خودرو است. در نتیجه آلودگی کاهش خواهد یافت.

کوریتیبا: این شهر با 2 میلیون جمعیت در برزیل قرار دارد و یکی از ارزان ترین سامانه های اتوبوسرانی جهان را دارد. حدود 70 درصد از جمعیت کشور با وسایل نقلیه به محل کار می روند و در نتیجه خیابان ها بدون ترافیک و آلودگی است.

بنگلور: یکی دیگر از شهرهای هند 6000 اتوبوس خود را به موتورهای ویژه گاز طبیعی مجهز کرده است. با این اقدام، تاکنون 20 درصد از آلودگی این شهر کاسته شده است و از هر 4 نفری که قبلا با خودروی خود در سطح شهر حرکت می کردند، یک نفر از آنها اکنون از وسیله نقلیه استفاده می کند.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار