گاردین در گزارشی نوشت: غلظت دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین از مرز بی‌بازگشت 400 پی‌پی‌ام عبور کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دو ایستگاه مهم کنترل کیفیت هوا در آستانه ثبت غلظت بی‌بازگشت بالاتر از  400 پی‌پی‌ام (قسمت در میلیون) برای گاز دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین قرار دارند. این بدان معناست که جهان به‌سرعت وارد عصری می‌شود که غلظت بالاتر از 400 پی‌پی‌ام دی‌اکسید کربن یکی از مشخصه‌های آن خواهد بود.   

گزارش‌ها نشان می‌دهد مرکز کنترل کیفیت هوا در «گیپ گریم» استرالیا برای نخستین‌بار در آستانه ثبت غلظت 400 پی‌پی‌ام برای دی‌اکسید کربن هوا قرار دارد. میزان دی‌اکسید کربن در این منطقه همواره مقدار کم‌نوسانی بوده است. با این تفاسیر، پس از ثبت 400 پی‌پی‌ام نباید انتظار کاهش این میزان را در آینده داشت.   

از سوی دیگر، احتمال می‌رود یکی دیگر از مراکز کنترل کیفیت هوا در نیم‌کره شمالی زمین نیز برای آخرین بار غلظت 400 پی‌پی‌ام را برای دی‌اکسید کربن به ثبت رسانده باشد. در این صورت، باید با میزان کمتر از 400 پی‌پی‌ام دی‌اکسید کربن هوا برای همیشه وداع گفت.

یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در هاوایی سال 2013، نخستین‌بار غلظت متوسط ماهیانه 400 پی‌پی‌ام را برای میزان دی‌اکسید کربن موجود در هوا ثبت کرد. با این وجود، بدلیل تغییرات فصلی در این نیم‌کره، گاهی اوقات این میزان به زیر 400 پی‌پی‌ام کاهش می‌یافت. این در حالی است که مارس 2015 و پس از گرد‌آوری و بررسی گزارش‌های بدست آمده از مراکز مختلف کنترل کیفیت هوا در سراسر جهان، مشخص شد غلظت متوسط دی‌اکسید کربن موجود در هوا از مرز 400 پی‌پی‌ام عبور کرده است.      

غلظت دی‌اکسید کربن (CO2) در جو زمین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ به طور سالانه ۲ پی‌پی‌ام (قسمت در میلیون) در حال افزایش بود و در اکتبر ۲۰۱۲ به ۳۹۱ پی‌پی‌ام رسید .با توجه به نمودارهای سنجش، این غلظت پیش از انقلاب صنعتی کمتر از ۲۸۰ پی‌پی‌ام بو.  دی‌اکسید کربن نقش مهمی در اثر گلخانه‌ای دارد. سطح فعلی این گاز در اتمسفر بالاتر از هر سطح دیگری در طول تاریخ نسبت به ۸۰۰ هزارسال گذشته و حتی ۲۰ میلیون سال گذشته رسیده ‌است.


وداع ساکنان زمین با غلظت دی‌اکسید کربن کمتر از 400 پی‌پی‌ام+ نمودارها


وداع ساکنان زمین با غلظت دی‌اکسید کربن کمتر از 400 پی‌پی‌ام+ نمودارها

وداع ساکنان زمین با غلظت دی‌اکسید کربن کمتر از 400 پی‌پی‌ام+ نمودارها



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار