رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از ارتقاء استان اردبیل در تولید غلات از رتبه یازده به رتبه چهارم کشوری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین کربلائی خیاوی افزود : سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی اجرای برنامه های تامین امنیت غذایی، پایداری تولید و ایجاد اشتغال می باشد که ما در بخش کشاورزی توانمندی های زیادی داریم و بایستی به فکر افزایش راندمان تولید در واحد سطح باشیم و این امر جز با استفاده از دانش و تولید دانش محور محقق نخواهد شد.

وی افزود : در سال زراعی گذشته با توجه به این که مثلث بیماری(شرایط نامساعد محیطی، پاتوژن و درجه حرارت) در منطقه حاکم بود در سایه تلاش محققین مرکز در زمینه معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به شرایط نامساعد محیطی تولید غلات استان از رتبه یازده به رتبه چهارم کشوری ارتقاء پیدا کرد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل برنامه های آینده مرکز تحقیقات را پاسخگویی به چالش های پیش رو عنوان کرد و افزود: در بحث خشکسالی، بحران آب و افزایش دما که در نتیجه تغییر شرایط اقلیمی در ایران و جهان اتفاق افتاده بایستی بیشتر اولویت های تحقیقاتی به سمت دیم زارها و پایداری منابع آب سوق داده شود.

کربلائی خیاوی در بخشی از سخنان خود در زمینه مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری گیاهی اظهار داشتند:استفاده از سموم شیمیایی موجب به خطر افتادن امنیت غذایی می شود به همین خاطر مبارزه بیولوژیکی با آفات و بیماری های گیاهی بایستی مورد توجه خاص قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در کشور ما در حال انتقال از حالت سنتی به علمی است گفت:تغییر شرایط اقلیمی،بحران آب و خشکسالی چالش های مهم و پیش روی بخش کشاورزی است و مرکز تحقیقات استان برای بهبود بهره وری آب با ارائه الگوی مناسب کشت برای مناطق مختلف استان(تغییر کشت های بهاره به پاییزه به خصوص در چغندرقند و سیب زمینی)،کشت محصولات با نیاز آبی کمتر و استفاده از بذور متحمل به خشکی و شوری برنامه های مدونی در دست اجرا دارد.

کربلائی خیاوی بحران آب را بسیار جدی دانسته و افزود:از 88 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر کل کشور حدود 71 تا 72 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود که افزایش بهره وری آب فقط با استفاده از روش های نوین آبیاری محقق نخواهد شد بلکه در کنار آن باید الگوی مناسب کشت برای مناطق مختلف استان(تغییر کشت های بهاره به پاییزه به خصوص در چغندرقند و سیب زمینی)،کشت محصولات با نیاز آبی کمتر و استفاده از بذور متحمل به خشکی، خرید تضمینی محصولات با نیاز آبی کمتر و توسعه کشت های گلخانه ای به خصوص در سبزی و صیفی و رعایت مسائل به زراعی از جمله تاریخ کاشت و نحوه آبیاری و توجه به کشت دیم باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، ارتقا ، رتبه ، تولید ، غلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.