رییس انجمن جراحان زانو گفت: آرتروز جزو شایع ترین مشکلات زانویی در کشور به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد رازی رییس انجمن جراحان زانو در همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن جراحی زانو آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی ایران با بیان مشکل حضور بسیاری از جراحان به دلیل تحریم ویزا از سوی کشور آمریکا پس از برجام گفت: بسیاری از اساتید بین‌المللی و شخصیت‌های حقوقی از جمله رییس انجمن بین‌المللی جراحی زانو نتوانستند در این کنگره حضور پیدا کنند.

وی در ادامه گفت: با این وجود انجمن آرتو پلاستی پاکستان، رییس انجمن جراحی زانو و آسیب‌های ورزشی ترکیه و چندی از اعضای این انجمن، رییس انجمن غضروف هندوستان، اعضای انجمن بین‌المللی تعویض مفصل و انجمن بین‌المللی تعویض مفصل شانه خاورمیانه، انجمن ارتوپدی فان عرب تشکل از کشورهای عربی خاورمیانه و آفریقا همچنین پزشکانی از کشور استرالیا و تعداد اندکی از جراحان اروپایی در این کنگره شرکت کردند.

رازی با بیان اینکه با شیوع مشکلات زانو در میان ایرانیان میزان مصرف مکمل‌های زانو افزایش یافته، افزود: در ایران بسیاری از افراد مسن و بازنشسته حتی تا نیمی از درآمد خود را به تهیه مکمل‌هایی مانند کلسیم، ویتامین D و مکمل‌های بسیار گران غضروف‌ساز اختصاص می‌دهند. 

وی با بیان اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای با سوء‌استفاده از افزایش مکمل‌های زانو سعی می‌کنند جیب مردم را خالی کنند، افزود: استفاده بسیاری از این مکمل ها و تبلیغات نادرست این شبکه‌ها تبعات زیان‌باری را به سلامت جامعه تحمیل می‌کند.

رازی با بیان اینکه شایع‌ترین مشکل زانو در ایران آرتروز است، اظهار داشت: جراحی رباط زانو در سنین میانسالی، جراحی آرتروسکوپی و اصلاح راستای زانو و در افراد بالای 65 سال و جراحی تعویض مفصل زانو و قرار دادن پروتز در آن جزو شایع ترین جراحی های زانو در کشور به شمار می آیند.

رییس انجمن جراحان زانو  افزود: آسیب‌های مفصلی علاوه بر دوره طولانی درمان که مختل شدن فعالیت‌های اجتماعی افراد را در پی دارد هزینه‌های بسیاری داشته و گاهی این مشکلات منجر به اعتیاد نیز می‌شود.

غلامعلی عکاشه رییس انجمن ارتوپدی درباره آسیب های زانو در ورزش اظهار داشت: با توجه به افزایش علاقه بسیاری جوانان به ورزش‌هایی همچون فوتبال آسیب‌های ورزشی در ناحیه ساق پا و زانو در کشور افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها آسیب‌های ورزشی به خصوص در ناحیه زانو را جدی  نمی گیرند، گفت: آسیب‌های زانو ابتدا با درد همراه بوده و پس از چند روز این درد به طور کامل از بین می رود و فرد با توجه به از بین رفتن علایم اولیه دیگر به پزشک مراجعه نمی کند به همین دلیل این آسیب پس از گذشت مدتی به یک مشکل بزرگ در زانو تبدیل می شود.

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با اشاره به اینکه پارگی رباط داخل زانو، مچ پا، شانه و آرنج از جمله عوارض ورزشی است، افزود: علایم ثانویه این عوارض با تأخیر همراه است  به همین دلیل رسانه ها نقش موثری در آگاهی خانواده‌ها از این علائم و جلوگیری از آسیب های جدی و کاهش تحمیل هزینه های گزافی به جامعه ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه جراحی زانو بخصوص تعویض مفصل پیشرفت های بسیاری خوبی داشته است، افزود: این کنگره به منظور ارتقای دانش و تبادل اطلاعات در زمینه جراحی ها و پیشگیری بیماری های مرتبط به آن با حضور پزشکانی از 25 کشور برگزار می شود.

سابقه ژنتیکی مهمترین علت آرتروز زانو

پرویزی با اشاره به علل آرتروز، شایع ترین بیماری زانو در بین مردم ایران گفت: مهمترین علت ابتلا به این بیماری سابقه ژنتیکی است فشار وصدمه های وارد شده به زانو، تغییرات بیولوژیکی در آن و ناباروری مردان از عوامل دیگر ایجاد آرتروز بوده است.

وی با اشاره به اینکه جراحی مفصل زانو یکی از شایعترین جراحی ها درسنین بالا است، گفت: به تازگی پزشکان به جای تعویض تمام مفصل زانو، فقط بخش آسیب دیده را ترمیم می کنند، این روش جراحی اکنون در ایران نیز انجام می گیرد.

نبود روش های تشخیصی بیولوژیکی آرتروز در ایران

پرویزی با بیان اینکه متاسفانه در ایران به علت نبود روش های آزمایشگاهی تشخیص اولیه آرتروز وجود ندارد، گفت: به دلیل نبود این تست های تشخیصی بیولوژیکی از مایع زانو، آرتروز در مراحل اولیه درمان نمی شود و با تشخیص دیرهنگام مشکل زانو پیشرفت کرده و درمان آن به سختی صورت می گیرد و با ورود این کیت های آزمایشگاهی از پیشرفت این بیماری شایع جلوگیری می شود.

وی با اظهار تاسف از اینکه در ایران تصویربرداری ام آر آی برای تشخیص آرتروز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: این روش تصویربرداری برای تشخیص آرتروز راه گشا نیست و پس از تست های بیولوژیکی تنها با رادیوگرافی ساده قابل تشخیص است.

رییس کنگره بین المللی جراحی زانو و آسیب های ورزشی گفت: نشستن روی زانو در ایرانیان یکی از عادت های غلط و آسیب رسان به زانو است، از این رو کارمندان باید از نشستن های طولانی مدت بر روی صندلی خودداری کنند.

پرویزی با اشاره به اینکه کمبود کلسیم و ویتامین دی بخصوص در میان زنان ایرانی شایع است، گفت: بانوان ایرانی باید روزی دو بار از مکمل ویتامین دی-کلسیم برای پیشگیری از پوکی استخوان و مشکلات زانویی استفاده کنند، فواید مصرف این مکمل ها در زنان بیش از عوارض آن است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار