مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی از تلف شدن بیش از 1300 راس دام براثر تب برفکی در آذربایجان شرقی خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بهداد در جمع خبرنگاران با اشاره به منشا ویروسی بیماری تب برفکی گفت: عامل بیماری تب برفکی قابلیت تغییر ماهیت داشته و این بار در سویه ای جدید با نام علمی او 2016 در منطقه شیوع کرده است.

بهداد با بیان اینکه بیماری تب برفکی با سویه جدید در کشورهای عراق،ترکیه و کویت مشاهده شده است تصریح کرد: تب برفکی با سویه جدید قلب دام مبتلا را مورد حمله قرار داده و در اصطلاح علمی دام دچار حالت قلب ببری (تایگر هارت) شده و در نتیجه تلف می شود.

وی علت تاخیر در آغاز واکسیناسون و بروز تلفات را نامتناسب بودن واکسن های موجود با سویه بیماری عنوان کرد و افزود: به محض مشخص شدن سویه بیماری نمونه برداری از آن آغاز و تهیه واکسن متناسب با آن در دستور کار قرار گرفت.

بهداد با بیان اینکه تا کنون 2 میلیون دوز گوسفندی و 50 هزار دوز گاوی از واکسن این بیماری به دام های استان تزریق شده تصریح کرد:350 هزار دوز گاوی و نیز 2میلیون و 300 هزار دوز گوسفندی دیگر نیز در اختیار اکیپ های واکسیناسیون استان قرار گرفته و امید آن میرود تا خرداد ماه تمامی جمعیت دامی استان واکسینه شوند.

وی جمعیت دام سبک و سنگین استان را در حدود 5 میلیون راس عنوان کرد و افزود: تا کنون 130 کانون بیماری در استان شناسایی و در مجموع 1348 راس دام سبک و سنگین در اثر فعالیت این بیماری تلف شده اند.

مدیر کل دامپزشکی استان در بخش دیگری از سخنان خود از دامداران استان خواست تا با ارایه اطلاعات درست و همکاری های مستمر با کارشناسان این اداره کل از شیوع بیماری در مقیاس وسیع تر جلوگیری کنند.

بهداد از دامداران خواست تا در صورت وارد آمدن تلفات آن را بصورت بهداشتی دفن کنند و تا اطلاع ثانوی از خرید و فروش جلوگیری کنند.

وی همچنین به شیوع مکانیکی بیماری تب برفکی اشاره کرد و از عشایر استان خواست از کوچ دادن دام به مناطق دیگر جلو گیری کنند.

بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار واگیر و با عامل ویروسی است که طبق اسناد موجود بیش از 50سال قبل نمونه های از آن در منطقه به ثبت رسیده است.

این بیماری از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام نبوده و مصرف گوشت و فراورده های لبنی دام آلوده هیچگونه عارضه ای در نسان ایجاد نمی کند.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.