تحلیلگر ارشد «آر‌بی‌سی کپیتال مارکتس» معتقد است بزرگترین چالش بازار نفت در آینده، افزایش تولید ایران خواهد بود.

کارشناس حوزه نفتی: بازگشت ایران به بازار جهانی نفت بسیار سریعتر از انتظار
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت «مارکت واچ،» به گفته «حلیمه کرافت،» تحلیلگر ارشد «آر‌بی‌سی کپیتال مارکتس،» تنها 4 ماه از بازگشت ایران به بازار جهانی نفت گذشته است. با این حال این کشور در همین مدت کم تبدیل به بزرگترین تهدید برای بهای نفت شده است. 

از ماه ژانویه (31 روز منتهی به 11 بهمن 94) که تحریم‌های نفتی ایران به دنبال اجرایی شدن توافق هسته‌ای این کشور لغو شد، تهران هیچ زمانی را برای افزایش تولید از دست نداده است. در ماه آوریل (30 روز منتهی به 10 اردیبهشت) صادرات ایران 700 هزار بشکه در روز افزایش یافت. 

کرافت در همین زمینه گفت: ایران بسیار سریعتر از انتظار، سهم خود را از بازار جهانی نفت پس گرفت. اگر بفهمیم چه تعداد از 700 هزار بشکه‌ تولید جدید ایران است، آن زمان می‌توانیم بگوییم این کشور تا چه اندازه می‌تواند نفت به بازار از پیش اشباع شده این ماده تزریق کند.

کرافت در ادامه گفت: حدس می‌زنم حدود 200 هزار بشکه از این تعداد از ذخایر نفتی ایران بوده است. به این ترتیب تهران تنها تا چند ماه آینده می‌تواند میزان 700 هزار بشکه اضافی در روز را حفظ کند.  

«رکن‌الدین جوادی،» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در ماه فوریه (29 روز منتهی به 10 اسفند) اعلام کرده بود: قصد داریم میزان تولید را به 4 میلیون و 700 هزار بشکه در روز برسانیم. برای نیل به این هدف باید روزانه 700 هزار بشکه به میزان تولید فعلی بیافزاییم.

به گفته کرافت، اگر ایران بتواند این روند را حفظ کند، تعادل کلی بازار نفت به هم خواهد خورد. با این وجود کارشناسان آر‌‌بی‌سی انتظار دارند بازار نفت در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی به ثبات برسد. اما افزایش تولید ایران بار دیگر بازار نفت را در آغاز سال 2017 نامتعادل خواهد کرد.

در پایان این مطلب آمده است: به طور کلی کارشناسان نفت از جمله آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به کاهش تولید کشورهای غیرعضو اوپک و افزایش تقاضا خوش‌بین هستند. به این ترتیب آن‌ها معتقدند بهای نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی روندی صعودی را طی خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار