کارگاه کشوری ظرفیت سازی پیشگیری از سوء رفتار با کودک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ کارگاه کشوری ظرفیت سازی پیشگیری از سوء رفتار با کودک با حضور خانم دکتر امیدنیا رئیس اداره سلامت اجتماعی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و 150 نفر از کارشناسان سلامت روان ستادی و مربیان منتخب بیماری های آموزشگاه بهورزی سراسر کشور از 19 تا 21 اردیبهشت ماه در محل سالن همایش هتل پارک ارومیه برگزار شد.

دکتر رسول انتظارمهدی معاون امور بهداشتی دانشگاه طی سخنانی هدف از برگزاری این کارگاه را انتقال دانش و ارتقاء مهارت مربیان آموزشگاه های بهورزی در برقراری ارتباط با کودک، شناخت عوامل خطر، پیامدهای بدرفتاری با کودکان و ارزیابی آن و اصول مشاوره در موارد بدرفتاری و غفلت و شاخص های سلامت اجتماعی و پاسخ های درمانی و کمکهای اولیه روانی عنوان کرد .

وی ضمن برشمردن اهداف و اهمیت طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت به سه رویکرد مهم خدمات جامع سلامت، خدمات نوین سلامت و انجام اصلاحات ساختاری در نظام سلامت اشاره نمود .

معاون بهداشتی دانشگاه اضافه کرد :در قالب خدمات نوین سلامت برای کارکنان بهداشتی علاوه بر خدمات قبلی که علیرغم اهمیت، رضایت مردم را به همراه نداشت و همچنین منطبق بر نیازهای متفاوت و متغیر و روبه گسترش مردم هم نبود، خدمات جدیدی معرفی گردید. احیا نظامPHC در شکل جدید و پوست اندازی نظام سلامت آن را از روند میرا وفرسایشی به سمت پویایی هدایت کرده است که انشاء ا.. با همت شما عزیزان و سایر کارکنان خدوم عرصه بهداشت به منصه ظهور برسد.

وی همچنین گفت: یکی از رویکردهای خدمات نوین سلامت، ادغام نظام مراقبت (Surveillance) آسیب های اجتماعی در نظام ملی سلامت است که امید می رود با هماهنگی و مشارکت بین بخشی به اهداف از پیش تعیین شده نایل گردد. تنوع،تعدد و شکل آسیب های اجتماعی در مقایسه با دهه های گذشته بسیار متفاوت بوده و توجه خاص نظام اجتماعی را طلب میکند. یکی از این آسیب های مورد غفلت، خشونت های رواداشته شده برعلیه زنان و کودکان است که در نظام نوین خدمات سلامت جایگاه خاصی بایستی داشته باشد.

وی همچنین پنج زیر گروه از انواع مختلف سوء رفتاررا بشرح زیر قابل تفکیک دانست:

کودک آزاری قبل از تولد

بدرفتاری فیزیکی کودک

مسامحه و رفتار توام با سهل انگاری بدرفتاری هیجانی

استثمار یا بهره برداری تجاری از کودک

وی مهمترین علل افزایش سوء رفتار در جوامع را فزونی تعداد بحرانها در زندگی افراد (بعنوان مثال بیماری یا تراکم جمعیت)، محدودیت دسترسی به منابع اقتصادی یا اجتماعی به منظور پشتوانه در مواقع بروز بحران، افزایش خشونت در جوامعی که آنها زندگی می کنند و شیوع بالای کودک آزاری در خانه های با همسر آزاری ذکر نمود و گفت: مهمترین علت، عدم آگاهی والدین از رفتارهای خشونت بار خودشان است.

دکتر انتظار مهدی در خاتمه مهمترین وجوه مدیریت کنترل و پیشگیری از کودک آزاری را بشرح ذیل ذکر نمود:

1. ظرفیت سازی سازمانی در حوزه بهداشت عمومی

2. ظرفیت سازی بین بخشی(جلب مشارکت و همکاری بین بخشی)

3. ظرفیت سازی اجتماعی با اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و تبیین مصادیق بدرفتاری ها

4. راه اندازی نظام مراقبت کودک آزاری و ادغام برنامه در نظام شبکه

5. تعیین خلاء ها و شکاف های اطلاعاتی، قانونی، مدیریتی و تامین زمینه های اجرایی کنترل و پیشگیری از سوء رفتار

6. برنامه ریزی حمایت طلبی از اشخاص متنفذ اجتماعی ـ دینی ـ فرهنگی

گفتنی است در این کارگاه شرکت کنندگان با انجام کارهای گروهی و ایفای نقش و طراحی پوستر به صورت فعال مشارکت نموده و در پایان مقرر گردید خدمات حوزه سلامت اجتماعی در قالب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در کلیه سطوح محیطی و به صورت فعال به جمعیت تحت پوشش ارائه گردد. لازم به ذکر است این خدمات برای اولین بار در کشور اجرا خواهد گردید.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.