عضوکمیسیون برنامه بودجه مجلس با تاکید براینکه کسری منابع در صندوق توسعه ملی داریم گفت:اما این مسئله نباید مانع کار در طرح های حیاتی در شهرها وروستاها شود

اگرصرفه جویی در آب ردیف قانونی شود!به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی در خصوص مسئله استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی گفت:در اساس نامه قانون وسیاست های ابلاغی رهبر استفاده از منابع صندوق توسعه برای دولت وطرح های دولتی ممنوع است که استثنائاتی نظیر آب رسانی دارد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد:در بودجه امسال آبهای روستایی ومرزی از این اعتباراستفاده کردیم و کاهش سهم از 30درصد به 20درصددر کمیسیون تلفیق انجام شد.

نماینده مردم کرمان وراور مجلس افزود: نکته دیگر اینکه برنامه ریزی برای مصرف آب و صرفه جویی که می تواند جایگزین برخی طرحها شود باید جدی تر گرفته شود.

وی بااشاره به اینکههزینه خط انتقال آب به کرمان 6هزار میلیارد تومان برآورد شده ،تصریح کرد:سالانه 6هزار مترمکعب آب دراستان برداشت می شود ولی متاسفانه درمصرف آب وضعیت به گونه ای است که سالانه 1میلیاردمترمکعب برداشت منفی داریم .

وی از مدیریت آب کشاورزی در استان وکشور انتقاد کرد وافزود:متوسط مصرف آب در کشاورزی کشور 92درصدودر کرمان 95درصد است این درحالی است که هنوز 97درصد آبیاری ماغرقابی است درحالی این همه منابع آبیاری تحت فشار پرداخت شد تنها 3درصد ابیاری تحت فشاردر استان استفاده می شود.

وی خواستار توجه ویژه به اصل صرفه جویی شد وگفت:اگر قرار باشد ده درصد صرفه جویی کنیم 18هزار میلیاردتومان منابع صرفه جویی در کشور تنها با همین ده درصد حاصل می شود که قابل توجه است.

عضوکمیسیون برنامه وبودجه مجلس با بیان اینکه مدیران آب از روشی که در صرفه جویی انرژی و سوخت به پیشنهاد کمیسیون تلفیق اجرایی وسپس درقانون عملیاتی ودائمی شده است ، مددبگیرند گفت: مدل کار در بحث سوخت به این شکل بود که هرواحدی بتواند با بهینه سازی ،مصرف سوخت را کاهش بدهد به ازای میزانی که کاهش می دهد اعتبار نصف آن میزان را به خودش برمی گردانیم.

وی تاکید کرد:درجاده ها وکنترل ترافیک از این قانون استفاده می شود یعنی اگر راه میان بر زدید کاهش خوبی در این حوزه شاهد ومنابع به خود مجریان صرفه جویی بر می گردد.
اگر بتوانید برنامه ای برای صرفه جویی در6هزار میلیاردتومان منابع که برای یک بازه زمانی ویک پروژه هزینه می شود،پیدا کنید به سود خود شماست وکاربه گونه ای پیش می رود کم کم در استفاده بهینه ازسفره های زیرزمینی آب موفق می شوید.

پورابراهیمی تجمیع دخالت وزارت خانه نیرو وجهادکشاورزی در حوزه آب وانرژی راچالش امروز کشوردانست وابراز کرد: بخش زیادی از انرژی وزارت نیرو در وزارت جهاد کشاورزی استفاده می شود وعملا برایش تصمیمات متفاوتی گرفته می شود.

وی با انتقاد از اینکه بعضا راهکار افزایش نقدینگی را برای همه مسائل مطرح می کنند گفت: تصمیمات ساختاری با پول حل نمی شود باید بنشینید تصمیمات منطقی بگیرید اگر کشور را با منابع علمی وعقلی پیش نبریم نمی توان کاری جلو برد حتی اگر نقدینگی ما کافی باشد.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار