بیش از 160 نسخه نفيس خطی و چاپ سنگی از آثار خواجه عبدالله انصاری شامل تألیف و شرح در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود که قدمت آن‌ها مربوط به قرن هشتم است.

نگهداری آثار نفیس به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی؛ کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات این سازمان گفت: ابو اسماعيل عبدالله بن ابی منصور محمد (396-481 هجری قمری)، مفسر، محدث، فقيه و عارف قرن پنجم است که آثار خود را با نثر زيبای مسجع به زبان‌های عربی و دری نوشته است و تعداد نوشته‌هايش به 32 اثر می ‌رسد که در کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی بالغ بر 160 نسخه نفيس شامل بيش از 80 نسخه خطی و حدود 70 نسخه چاپ سنگی از آثار وی نگهداری می شود.

فاضل هاشمی با اشاره به مناجات‌نامه خواجه عبدالله که با مضمون عارفانه بسيار زيبا به قلم خوشنويسان بسياری در قرون مختلف کتابت شده است، افزود: این نسخه‌ به خط شکسته‌ نويس دوره صفوی و استاد محمود کوثر همدانی خوشنويس معاصر است و مرقعات بسيار زيبايی از آن موجود است.

وی با بيان اينکه مهم‌ترين اثر خواجه در سير و سلوک عرفانی، کتاب  منازل السائرين است،​ گفت: اين کتاب به زبان عربی نگاشته شده و منازل چندگانه‌ای را که عارف در مقامات خويش بايد بگذراند بيان می کند.

فاضل هاشمی به شرح منازل السائرين يا منازل السالکين اشاره و گفت: نسخه‌‌ای به قلم سليمان بن علی تلمسانی موجود است که در قرن هفتم تأليف و در قرن هشتم به خط نسخ و نستعليق در متن و حاشيه بر روی کاغذ نخودی کتابت شده، عناوين آن به شنگرف، بر روی برخی عبارات به شنگرف خطی کشيده شده و دارای جلد تيماج است که بر روی آن، ترنج و دو سر ترنج دارای نقوش زنجيره‌ای زرکوب به همراه جدول نقش بسته است؛ اين نسخه اهدايی دکتر فريدون مقتدری است.

کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات افزود: نسخه ديگری از اين کتاب، شرح عبدالرزاق کاشی به قلم مظفر بن زين طرازی در سال 814 هجری قمری به خط نستعليق 23 سطری بر روی کاغذ حنايی کتابت شده است.

وی به الهی نامه اشاره کرد و گفت: اين نسخه به قلم محمد تبريزی در سال 999 هجری قمری به خط نسخ بر کاغذ نخودی کتابت شده‌، عناوين به شنگرف، اوراق مجدول به لاجورد، زر و شنگرف،​ و جلد تيماج ضربی است و نسخه ديگر اهدايی ميرزا رضاخان نائينی با سرلوح مذهب و آرايه‌های هنری بسيار زيبا موجود است.

وی افزود: نسخه‌های نفيس متعددي از کنزالسالکين موجود است که از نفيس‌ ترين آن‌ها، نسخه‌ای به کتابت قرن يازدهم بر کاغذ شکری است که متن و حاشيه آن نستعليق بوده و عناوين به شنگرف، دارای کمند و جدول به تحرير و زر، وقفی رضا نائينی است.

فاضل هاشمی با بيان اينکه از آثار شيخ کلينی، سخنان پير هرات، مقولات، نصايح، نصيحت‌نامه، واردات، انوار التحقيق، خطبه البيان يا رساله در خطبات امام (ع)،​ ريحان القلوب،​ دل و جان يا سوال و جواب، زاد العارفين، و مناظره شب و روز است، گفت: نسخه‌هايی بسيار نفيس از اين آثار، در گنجينه کتب خطی نگهداری می‌شود که بيشتر آن‌ها آراسته به زيبای های هنری بوده، اهدايی مقام معظم رهبری است.

گفتنی است خواجه عبدالله انصاری معروف به پير هرات، پير انصار، انصاری هروی و شيخ الإسلام، متولد دوم شعبان 396 هجری قمری در هرات، در بيست و دوم ذی الحجه سال 481 در همانجا به خاک سپرده شد.

وی به سبب رسيدن نسبش به ابوايوب انصاری صحابه پيامبر اکرم(ص) معروف به خواجه عبدالله انصاری است.

انتهای پیام//

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.