رسانه‌های ترکیه گزارش دادند تل‌آویو و آنکارا در آستانه امضای توافقنامه تبادل انرژی هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت "گلوبز"؛ " یووال استاینیتز،" وزیر زیرساخت، انرژی و آب رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ اظهار کرد اسرائیل و ترکیه در آستانه امضای توافقنامه برای صادرات گاز از رژیم صهیونیستی به ترکیه هستند. 

ترکیه در نظر دارد تا از سال 2020، نیمی از ذخایر نفت مخزن "لوایتان" را به خود اختصاص دهد. در مرحله دوم، گاز صادراتی می تواند با گذر از ترکیه به اروپا صادر شود.

"باتو آکسوی،" مدیرعامل شرکت ترکاس پترول، اظهار کرده است 15 شرکت ترکیه ای برای افزایش احتمال واردات از اسرائیل با یکدیگر متحد شده اند. وی اصرار دارد که ترکیه می تواند به جای مصر مشتری اصلی منطقه گازی لوایتان باشد. ترکیه تصمیم دارد تا وابستگی خود را به روسیه، که 55 درصد از گاز این کشور را تامین می کند، کاهش دهد.

دولت ترکیه باور دارد هرچه بتواند از کشورهای بیشتری به صورت همزمان گاز خریداری کند، می تواند امنیت خود را بهتر تامین کرده و کنترل ارائه دهندگان گازی را نیز کاهش دهد. 

راهی به اروپا

مدیران شرکت های ترکی نکته مثبت دیگری را در خصوص این قرارداد اظهار کردند. آن ها معتقد هستند این توافق می تواند فرصتی را برای اروپا ایجاد کند تا در منابع گازی خود تنوع ایجاد کند. اروپا در حال حاضر 30 درصد گاز خود را از روسیه وارد می کند و به همین دلیل در تلاش است تا تامین کنندگان دیگری پیدا کند. افزایش اختلاف ها میان روسیه و اوکراین، و تهدید روسیه بر قطع گاز باعث افزایش نگرانی ها در اروپا شده است.

اروپا نیز در حال تشویق ایجاد راه گازی جدید است؛ اما از طریق قبرس به جای ترکیه.

ترکیه و اسرائیل باید قبل از امضای توافقنامه گازی، با یکدیگر پیمان "آشتی" امضا کنند. روابط میان تل‌ا‌ویو و آنکارا پس از حادثه "ماوی مرمره،" که در آن یک کشتی کمک رسانی از سوی نیروهای اسرائیلی مورد حمله قرار گرفت و چندین فعال آزادی خواه در اثر آن کشته شدند، رو به تیرگی رفت. در اثر این حادثه ترکیه واردات گاز از اسرائیل را به کلی ممنوع اعلام کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار