آمريکا و اسراييل دو بازيگر اصلي در فرايند نا امني در منطقه خاورميانه هستند که نقش مهمي در این زمینه ايفا کرده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ استاد دانشگاه و کارشناس امور خاورميانه در دانشگاه بیرجند گفت: يکي از مهم ترين بازيگران و عامل نا امني در منطقه اسرائيل است و اسرائيل براي حفظ امنيت خود راهي جز گسترش نا امني در منطقه ندارد.

دکتر رويوران افزود:اسراييل به دليل شرايط استراتژيکي و سياسي به عنوان رژيم غاصب است و اسرائيل براي حفظ موجوديت خود و برتري نظامي در منطقه به عنوان امت مسلح شناخته شده است.

وی گفت : پيروزي انقلاب اسلامي يک فاجعه به تمام معنا براي اسرائيل بود و در ايران زلزله اتفاق افتاد که اسرائيل را نابود سازند که در اوايل انقلاب امام مشروعيت اسراييل را رد کرد و آن را يک غده سرطاني دانست.

کارشناس امور خاورميانه با بيان اينکه آمريکا به عنوان بازيگر دوم که نقش گسترده اي در نا امني دارد گفت:آمريکا سيناريوي را به اجرا گذاشت که به مجموعه از چالش ها پاسخ بدهد.بحث 11 سپتامبر که محصول تحولات فکري بود براي آمريکا يک چالش فکري محسوب مي شود.

وي بحث گفتگو و توافق هسته اي را نتيجه حضور افراد در قدرت نيست بلکه نتيجه تحولات استراتژيک في مابين قدرت هادانست.

دکتر رويوران اظهار کرد:بحث بيداري اسلامي که تحولي در منطقه ايجاد کرد و با حضور گسترده مردم توانستند رژيم هاي نسبتا ريشه دار را مترلزل کنند که مردم بزرگترين بازيگراني هستند که مي توانند هر بن بستي را بشکنند.

يکي از حرکات بيداري اسلامي را حمله به سفارت آمريکا بود و اين يکي ديگر از چالش هاي براي آمريکا است .

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار