برگزاری کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر دانشگاهی در آبادان و خرمشهر

نوزدهمين جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهي ایران با حمايت معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و مشارکت مرکز هنرهای نمايشی آبادان و خرمشهر دو کارگاه آموزشی برگزار کرد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، اين کارگاه‌ها با حضور محمدرضا علی‌اکبری و حامد اصغرزاده دو مدرس جوان و دانش آموخته تئاتر برگزار شد که فرصت مناسبي برای هنرجويان تئاتر منطقه اروند در جهت ارتقای دانش نظری و علمي آن‌ها فراهم آورد.

کارگاه نظري آموزشی «به سوي طرح بوطيقاي افلاطوني» در قالب يک کارگاه 3 ساعته زير نظر حامد اصغرزاده در موزه هنرهاي معاصر آبادان برگزار شد. اين کارگاه با پرسش «درام ايده‌ها از چه منظری بديل درام ارسطويي است؟» به عنوان موضوع، اهداف زير را پي‌گیری کرد:

- ارائه گزارشي از ايده‌هاي بنيادين مارتين پوشنر در باب درام ايده‌هاي افلاطوني
- ارائه گزارشي تاريخي از سير درام ايده‌ها
- گزارشي از برخي از درام‌هاي مدرن استوار بر ايده‌هاي افلاطوني (درام فلسفي)
- نگاهي به فلسفه دراماتيک
- طرح خوانشي از آثار اکبر رادی

همچنين، کارگاه عملی آموزشی «کارگاه بيومکانيک تئاتری» نيز در قالب کارگاهی 6 ساعته توسط محمدرضا علی اکبری در موزه هنرهای معاصر آبادان برگزار شد. اين کارگاه با موضوعيت درک جسماني هندسه فضا (نقش بدن در تعريف فضا)، اهدافي از جمله، آشنايي با اصول بيومکانيک تئاتری، تجربه عملی تمرين‌ها بيومکانيک ميرهولد، کشف و تحليل وضعيت‌ها جسمانی از طريق فرايند تمرين‌های بيومکانيک و درک اهميت بدن در تئاتر را دنبال کرد.

حامد اصغرزاده ضمن تشریح آنچه در آبادان گذشت اظهار کرد: فقدانِ بنیان‌های نظری در کنار کارِ عملیِ تئاتر تنها منحصر به تهران نیست. فرصتی که از طرف جشنواره تئاتر دانشگاهی برای ارائه‌ی یک درس‌گفتار نظری در کنار کارگاه عملیِ محمدرضا علی‌اکبری در آبادان پیش‌آمد در راستای این نکته برنامه‌ریزی شد. بازخوانی ایده‌های بنیادی تئاتر، از منظری نوتر که ماهیت تئاتر را در زادگاهش، دولت/شهر آتن، به امر سیاسی گره می‌زند، یکی از محورهای اصلی این درس‌گفتار را شکل می‌داد.

مدرس کارگاه «به سوي طرح بوطيقاي افلاطوني» افزود: مخالفت افلاطون با آن شکل از بازنمایی و دو جنبه‌ی مهم نقادانه‌ی او، کارکرد شناختی و اخلاقی، و دفاع ارسطو در ادامه‌ی بحث در میان گذاشته شد. مقایسه‌ی اختلافِ رویکردِ ارسطو به تئاتر، هم‌چون پیش کشیدنِ دو مفهوم میمسیس و کاتارسیس، که آنها را در قالب فرم رساله یا تک‌نگاری در بوطیقا صورت‌بندی کرده است، با دیالوگ‌هایی که افلاطون هم‌چون پیشنهادِ فرمالِ خودش به تئاتر، نوشته است، به عنوانِ پیش‌درآمدِ پرداختن به درام‌ِ ایده‌های افلاطون بود. بخش‌های پایانی کارگاه، پس از اشاره‌ای گذرا به تاریخِ پنهان درام ایده‌ها و سپس تاثیرگذاری بنیادین آن در اواخر سده‌ی نوزدهم و بیستم، با خوانشی از دیالوگِ فایدون به عنوان نمونه‌ای از درام‌ ایده‌ها همراه بود.  

همچنین محمدرضا علی‌اکبری درباره کارگاه «بيومکانيک تئاتری» گفت: با همکاری دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران و منطقه آزاد اروند، نخستین کارگاه بیومکانیک تئاتری در موزه هنرهای معاصر آبادان برگزار شد که در این کارگاه یک روزه هنرجویان با مبانی و اصول حرکت در تمرین های بیومکانیک آشنا شدند. طی 5 ساعت زمان برگزاری کارگاه منتخبی از تمرین‌های پایه و اساسی بیومکانیک متناسب با طیف مخاطبان و شرکت کنندگان ارائه و به صورت گروهی انجام شد. 

این هنرمند بیان کرد: شناخت فضا، شناخت دینامیک و ریتم در حرکت، تعادل بدن و فضا، کار با چوب (به عنوان یکی از اساسی ترین ابزارهای تمرین در بیومکانیک) و اتودهای پایه‌ی بیومکانیک از جمله مباحث و تمرین‌هایی بود که توسط مدرس کارگاه مطرح و به اجرا درآمد. از جمله نکات جالب توجه در این کارگاه، حضور جمعی از هنرجویان نمایش عروسکی (عروسک گردانان) بود که سبب شد تا طیف گوناگونی از علاقه مندان در این کارگاه ویژه بازیگران شرکت کنند. در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان و مدرس کارگاه برگزار شد.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران 25 اردیبهشت تا 8 خرداد 95 به دبیری بهنام نوایی برگزار می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار