مسئول رصدخانه دانشگاه كاشان: پديده نادر گذر سياره تير از مقابل خورشيد در روز 20 ارديبهشت ماه سال جاري رخ می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ايرج صفايي اظهار كرد: از آنجا كه همه سياره ها در حركت مداري خود به دور خورشيد به طور تقريبي در يك صفحه قرار مي گيرند، منطقه اي را كه از ديد ناظر زميني، سياره ها در آسمان می پیماید منطقه البروج مي گويند و دو سياره ناهيد و تير به عنوان سياره هاي داخلي در اين منطقه حركت مي كنند.

صفايي افزود: ما از روی كره زمين به طور متوسط مي توانيم شاهد 13 گذر سياره تير از مقابل خورشيد در هر قرن باشيم و گذرهای سياره تير در ماه هاي ارديبهشت و آبان رخ مي دهد كه در گذرهاي ارديبهشت، سياره تير در گره نزولي عبور مي كند.

مسئول رصدخانه دانشگاه كاشان تصریح کرد:عبور سياره از گره نزولي هنگامي رخ مي دهد كه سياره از خورشيد فاصله بيشتري دارد و به ناظران زميني نزديك تر است، اما در هنگام عبور از گره صعودي كه اينك در آبان ماه رخ مي دهد سياره به خورشيد نزديك تر بوده و از ناظران زميني دورتر است، بنابراين اندازه ظاهري آن نيز كوچك تر است.

در تمامي نقاط ايران از بعداز ظهر تا زمان غروب خورشيد، پديده گذر حتي بدون تلسكوپ با چشم و البته فيلتر مخصوص قابل مشاهده است و مشاهده خورشيد نيز در هر موقع از سال بدون استفاده از عينك هاي رصد خورشيد گرفتگي زيان آور است، بنابراين سفارش مي شود هنگام رصد از فيلتر مطمئن استفاده شود.

گذر سياره تير در 20 ارديبهشت 1395 در حالتي رخ مي دهد كه سياره به ما نزديك تر و رصد آن جالب تر است، چرا كه اندازه ظاهري آن حدود 12 ثانيه قوسي و واضح تر است.

همچنین گذرهاي بعدي سياره تير در آبان 1398، 1411، 1418 و ارديبهشت 1428 رخ مي دهد، بنابراين پس از گذر در ارديبهشت 1395 گذر مشابه بعدي در ارديبهشت 1428 رخ خواهد داد و فرصتي است كه تا 33 سال ديگر تكرار نمي شود.

گفتنی است همزمان با اين رويداد و پديده نجومي، رقابت علمي گذر تير نيز روي مي دهد .




انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.