فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه مشکل مالی ستاره خلیج فارس تقریبا حل شده است گفت: ظرف 6 ماهه آینده در فاز اول این پروژه تولید بنزین را آغاز می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در نشست خبری در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه پالایشگاه خلیج فارس پیشانی پروژه‌های کشور است و اگر به تولید برسد نیاز بنزین کشور را برطرف کرده و کشور را تبدیل به صادرکننده بنزین می‌کند، گفت: ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه است و 86 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی افزود: از زمان بازدید وزیر نفت از این پالایشگاه ظرف 10 ماه 25 واحد را به اتمام رسانده و تحویل راه‌‌انداز داده‌‌ایم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: ما قول داده بودیم یکی از واحدهای تولیدکننده نفت را در اردیهبشت سال 95 به اتمام برسانیم در حالی که این واحد را 45 روز قبل از شروع سال 95 تمام کردیم.

عبداللهی اظهار داشت: بحث‌های مالی مربوط به پالایشگاه تقریباً حل شده و ظرف 6 ماهه آینده در فاز اول این پروژه تولید بنزین را آغاز می‌کنیم.

وی گفت: 760 میلیون دلار به این پروژه تخصیص داده شده که بخشی از آن جذب شده و مابقی نیز به زودی جذب خواهد شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء درباره پروژه پل خلیج فارس و اظهارنظر مسئولان دولتی درباره عقب‌ماندگی این پروژه گفت: این پروژه سه عنصر اصلی، کارفرما، پیمانکار و تأمین مالی را دارد که ما هر کاری را که می‌توانستیم برای آن انجام دادیم اما مشکل اساسی این پروژه عدم تأمین مالی از طرف کارفرما است و ما هم در حال دادن زیان به دلیل معطل ماندن و هدر رفتن ماشین‌آلات و تجهیزات هستیم.

عبداللهی گفت: فاز 15 و 16 از بهترین فازهای پارس جنوبی است که همه واحدهای آن در حال فعالیت است و تا الان توقفی در کار پالایشگاه نداشته‌ایم.

آخرین وضعیت خط آهن سریع‌السیر تهران - اصفهان

وی درباره آخرین وضعیت پروژه خط آهن سریع‌السیر تهران به اصفهان گفت: در این پروژه زمان زیادی صرف شد تا با چینی‌ها به توافق رسیدیم و مشکل فاینانس پروژه حل شد چنانکه بخش قم به اصفهان حل شده و بخش قم به تهران هم زیرسازی شده و برای روسازی هم قراردادی که با چینی‌ها بسته شده اجرا خواهد شد.
 
آزادراه تهران - شمال آرزویی برای کشور شده است
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در پاسخ به پرسشی درباره نقش قرارگاه در اجرای آزادراه تهران - شمال با بیان اینکه پروژه تهران - شمال تبدیل به آرزویی برای کشور شده است، گفت: ما برای این پروژه قرارداد بسته بود و ترک تشریفات آن در دولت قبل ابلاغ شده بود و ما چهار مجموعه بزرگ را برای این کار تجهیز کرده بودیم اما متأسفانه این پروژه متوقف شد اگرچه ما توان انجام آن را داریم.

عبداللهی گفت: آزادراه کمربندی جنوب تهران را 70 درصد تأمین مالی می‌کنیم و قطعه اول آن امسال آسفالت می‌شود.

تجهیزات سکوهای پارس جنوبی 50 ماه در گمرک معطل مانده است

وی یکی از مشکلات مهم ساخت این سکوها در شرکت صدرا معطلی 48 تا 50 ماهه تجهیزات مربوط به این سکوها را در گمرک دانست و گفت: این موضوع را به اطلاع معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت رسانده‌ایم و اگر با مساعدت عزیزان این تجهیزات آزاد شود کار سکوها با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

مذاکره قرارگاه با چینی‌ها، کره‌ایی‌ها و اروپایی‌ها

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره قرارگاه با شرکـت‌های خارجی گفت: شرکت‌های خارجی درخواست مذاکره با ما دارند و ما هم راهی را در تعامل با آنها می‌رویم که به صرفه اقتصاد کشور باشد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های چینی، کره‌ای، اروپایی و آسیایی برای مذاکره به ما مراجعه کرده‌اند. طرح خودمان برای شیرین‌سازی آب را به دولت ارائه کرده‌ایم.

عبداللهی درباره انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشور گفت:‌ما درباره آب مواردی که مورد نیاز کشور بوده است با مسئولان مطرح کرده‌ایم و روی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشور هم کار کارشناسی کردة‌ایم و توجیه فنی و اقتصادی آن را به آقایان ارائه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: براساس طرح ما اگر بتوانیم از گاز مازاد کشور درست استفاده کنیم با ایجاد نیروگاه‌ها و تولید همزمان آب و برق می‌توانیم آب شیرین را به فلات مرکزی کشور برسانیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افزود: در صورت تمایل مسئولان با تشکیل کنسرسیوم بزرگی این کار قابل اجرا خواهد بود اما در این باره هنوز به جمع‌بندی قطعی نرسیده‌ایم.

 بهره‌های بانکی اجازه کارهای بزرگ را به بخش خصوصی نمی‌دهد

وی در ادامه اظهار داشت: بهره‌های بانکی بازار اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی روی پروژه‌های عمرانی با حداقل سود کار کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: تا زمانی که بانک‌ها این وضعیت را دارند بخش خصوصی توان اجرای پروژه‌های بزرگ را نخواهد داشت مگر اینکه رویه‌های بانک‌ها تغییر کند.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
بهره های بانکی کمر شکن به نام بانک داری اسلامی یکی از مصیبتهای این کشور است بهره های سرسام اوری که در دنیا انگشت شمارند واین بهره ها است که پاداشهای میلیاردی وحقوق های میلیونی به کیسه کسانی واریز میشود که با این قانون نویسی عملا اقتصاد را فلج کرده اند به نظر این حقیر تا این بهره ها وجود دارد نیازی به تولید واقتصاد نیست چون یک بانک با 5نفر کارمند برابر با کار خانه ای با صد کارگر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام
عالی بود
آخرین اخبار