حضور ایالات متحده آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی در افغانستان در 15 سال اخیر نتیجه‌ای جز ویرانی و گسترش تروریسم برای این کشور نداشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان ؛ حضور نظامی آمریکا به موضوعی بحث برانگیز در منطقه غرب آسیا تبدیل شده و انتقادات بسیاری به حضور نظامی این دو در منطقه و به خصوص افغانستان وجود دارد.

حضور ایالات متحده آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی در افغانستان در 15  سال اخیر  نتیجه‌‎ای جز ویرانی و گسترش تروریسم را برای این کشور نداشته است و مردم افغانستان اگر در گذشته با تروریسم طالبان مواجه بودند، به لطف حضور پیمان آتلانتیک شمالی نه تنها طالبان گسترش یافته ، بلکه داعش هم حضوری (ولو کمرنگ) در افغانستان دارد. درباره حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان اظهار نظر اخیر "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا نیز مطرح است.

"باراک اوباما"، رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که بعد ازسال ۲۰۱۴ میلادی ۹۸۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی می ماند و این سربازان تا پایان سال ۲۰۱۶ به صورت تدریجی افغانستان را ترک خواهند کرد. وی ادامه داد:   بعد ازسال ۲۰۱۶ فقط ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی برای مشورت دهی به ارتش افغانستان  و تأمین امنیت دفاتر سیاسی آمریکا در این کشور باقی خواهند ماند.

"عبدالله عظیم" کارشناس مسائل سیاسی عنوان داشت:  کشورهای ناتو هر کدام خود در مورد باقی ماندن نیروهایشان در افغانستان تصمیم گرفته ، ولی تصمیم ایالات متحده امریکا نیز بر نظر آنان تاثیرگزار است. وی افزود:  هر کشور عضو "ناتو" تصمیم خود را می گیرد، به نحوی که  فرانسه از سال 2012 تصمیم گرفت که خارج شود و  اما تصمیم امریکا بر آنها تاثیر گذار است."


**بازخوانی اظهارات "ترامپ"

انتخابات ایالات متحده آمریکا به زودی برگزار می شود و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور چه دموکرات و چه جمهوری  خواه ،  ایده هایی درباره افغانستان دارند که اخیرا "دونالد ترامپ" نامزد ریاست جمهوری آمریکا اظهاراتی را درباره افغانستان مطرح کرده است.

"دونالد ترامپ" نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه عنوان داشت:  نیروهای آمریکایی به دلیل محافظت از سلاح هسته‌‌ای پاکستان باید در افغانستان بمانند. "ترامپ" ادامه داد:  که اسلحه‌های هسته‌ای قواعد بازی را عوض می‌کنند.


آیا نیروهای

این در حالی‌ است که در سال گذشته میلادی  "ترامپ" با اشاره به سلاح هسته‌‌ای پاکستان این کشور را یک مشکل و برای آینده خطرساز خوانده بود و البته به نظر می رسد هدف آمریکا از حضور در افغانستان ، سلاح هسته ای پاکستان نیست و این موضوع به داخل افغانستان باز می گردد.

"دونالد ترامپ" نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا اصرار بر حضور نیروهای ائتلاف در افغانستان دارد که این نیروها در 15 سال اخیر مرزهای افغانستان را ناامن کرده اند و ضربات سنگینی به حاکمیت افغانستان وارد آوردند.


آیا نیروهای


"دونالد ترامپ " بر حضور نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی و آمریکا اصرار دارد تا از این طریق سود کلانی که پیمان آتلانتیک شمالی و آمریکا از تجارت با افغان های عامل در مواد مخدر دارند،  بهره ببرد.

جنگ افغانستان در سال 2001  میلادی با دستور "جرج بوش" رئیس جمهور آمریکا آغاز شد و این جنگ هزاران نفر را به کام مرگ کشاند تا آمریکا بتواند با حضور نظامی در افغانستان برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران را زیر نظر داشته باشد.


**ترامپ بدنبال افزایش نیروهای نظامی در پایگاه "شیندند"

دلیل دومی که باعث شده "دونالد ترامپ" اعتقاد بر حضور نظامی در افغانستان در بلند مدت داشته باشد این است که این کشور در همسایگی جمهوری اسلامی ایران است و از طریق پایگاه نظامی "شیندند" می تواند بر کشورمان نظارت داشته باشد.

آیا نیروهای

آیا نیروهای


به نظر می رسد در صورتی که "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود (امری که پس از رقابت با "کلینتون" مشخص خواهد شد) ، علاوه بر اینکه نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان حضور خواهند داشت، تعداد نظامیان آمریکایی نیز در افغانستان  افزایش می یابد.

دلیل سومی که  "ترامپ" به عنوان یک سرمایه دار معتقد است که نیروهای نظامی آمریکا باید در افغانستان بمانند این است که  "سیا" و "ناتو" از تجارت مواد مخدر در افغانستان سود سرشاری می برند و لذا  "ترامپ" به عنوان یک ابرسرمایه دار از این موضوع حمایت می کند.

حضور نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی و آمریکا در افغانستان به صورت ویژه بستگی به تصمیم رئیس جمهور آینده ایالات متحده آمریکا دارد و اینکه "هیلاری کلینتون" یا "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا شوند ، یقینا انتخاب آن ها بر حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان تاثیر خواهد داشت و باید منتظر باشیم و ببینیم آیا نیروهای آمریکایی در سال 2017 افغانستان را ترک می کنند و این موضوع به عوامل بسیاری بستگی دارد.

افغانستان یکی از کشورهایی است که برای نفوذ در آن هزینه های فراوانی را متقبل شده است و اخیرا رسانه ها آماری را ارائه دادند مبنی بر اینکه این کشور ، سالیانه 5 میلیارد دلار در افغانستان برای جنگ هزینه می کند.

در حقیقت مالیات دهندگان آمریکایی با وجود آنکه سردمداران  "کاخ سفید" هزینه های سنگینی را برای جنگ در منطقه غرب آسیا می کند اما آن ها هیچ اعتراضی به این موضوع ندارند و جای تامل جدی در این زمینه وجود دارد.

آمریکا در سال های اخیر با حضور مخرب در افغانستان به ناامنی در این کشور دامن زده و این  موضوع برای وجهه این کشور در جهان نامطلوب است.

گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
خارج بشوند یا نشوند چنان گندی زدند که تا انقراض عالم دامه دارد