ظریف در همایش منتخبان مجلس دهم:

سکانداری سیاست خارجی بر عهده رهبر انقلاب است

وزیر امور خارجه مقام معظم رهبری را سکاندار سیاست خارجی و تضمین کننده خطوط کلی آن دانست.

سکانداری سیاست خارجی بر عهده رهبر انقلاب است
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در همایش فرایند قانون گذاری الزامات و راهکارها که به منظور آشنایی منتخبان مجلس دهم با برخی قوانین و اطلاعات روز دنیا برگزار شده بود اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی کشورمان ضیافت خارجی موضوعی فراجناحی و ملی است.

ظریف تصریح کرد: دید ما نسبت به الزامات سیاست خارجی و ضرورت تعامل سازنده و مقتدرانه عزتمند با جهان بر اساس این اصل است که سیاست خارجه ما باید تنها در جهت منافع ملی و پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان باشد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: لذا بر این اساس سکانداری سیاست خارجی در ترسیم خطوط اصلی برعهده شخص مقام معظم رهبری بوده و نقش برجسته ایشان در جای جای سیاست خارجی و همچنین عملیاتی آن کاملا مشهود است.

وی بیان داشت: ما بیشتر از همه ملتزم دستورات و فرمایشات مقام معظم رهبری هستیم و در باقیمانده زمان مسئولیت خود در سیاست خارجی حتما مهمترین اصل برای ما اجرای منویات مقام معظم رهبری خواهد بود.

ظریف با تاکید بر اینکه برای پیشبرد سیاست خارجی کشور نیاز به همدلی، همفکری و همکاری میان تمام قوا خواهد بود، گفت: در این جا ضرورت دارد از نقش برجسته مجلس و ریاست آن در پیشبرد اهداف سیاست خارجی در دوره نهم تشکر کنم و این که مجلس توانست در کنار دولت این امکان را فراهم کند تا سیاست خارجی موضوع برجام را پیش ببرد.

وزیر امور خارجه خطاب به نمایندگان منتخب مجلس دهم بیان داشت: از شما می خواهم یار و یاور اجرای سیاست خارجه باشید و ما نیز به شما اطمینان می دهیم در حوزه سیاست خارجی نمایندگان مردم را محرم بدانیم و با آنها مشورت کنیم.

وی بیان داشت: امروز قدرت در جهان کنونی به اشکال مختلف و از روش های متفاوت قابل استفاده و نفوذ از مسیرهای گوناگون قابل به دست آمدن است و دیپلماسی عمومی و حضور در صحنه عمومی در شرایط بین المللی از ابزار قدرتمند ما است.

ظریف بیان داشت: حضور مردم برای ما قدرت آفریده و حال از طریق نمایندگان مردم و دیپلماسی پارلمانی می‌توانیم این قدرت در عرصه بین الملل با نشان دادن دموکراسی و مردمسالاری دینی در کشورمان نشان دهیم.

وزیر امور خارجه بیان داشت: لذا در این زمینه مجلس دهم می تواند همکاری‌های خوبی در حوزه دیپلماسی گروه های دوستی و همچنین حضور فعال مجلس در صحنه های بین المجالس اسلامی و آسیایی از تخصص، امکانات و کارشناسان وزارت امور خارجه بهره برداری کند.

وی با اشاره به اینکه بحث همفکری و استفاده از نظرات نمایندگان در پیشبرد سیاست خارجی همواره از اصول بوده است، گفت: باید چند نکته را مد نظر داشته باشیم که همفکری ما برای ایجاد یک جبهه متحد و مستحکم برای پیشبرد سیاست خارجی بسیار موثر است.

ظریف ادامه داد: شاید سیاست خارجی جایگاه تفاوت دیدگاه ها باشد اما وقتی در سیاست خارجی حضور پیدا می کنیم باید محکم و استوار در مقابل سیاست های زورمندانه و اشتباهات اساسی برخی کشورها به صورت یکپارچه سیاست های خود را پیش ببریم.

وزیر امور خارجه اذعان داشت: زمانی که در صحنه بین المللی حاضر می شویم باید این امکان را داشته باشیم که از حمایت یکپارچه همه اقشار ملت استفاده و تکیه کنیم و این امکان را داشته باشیم که بر درک واقعه نخبگان سیاسی کشور از الزامات مطمئن عرصه بین المللی است.

وی تصریح کرد: باید بدانیم که اگر در صحنه بین الملل ما نکاتی را مطرح می کنیم نباید آن نکات دستاویز اختلافات داخلی قرار بگیرد و باید با نگرش بین المللی به این هدف پیگیری سیاست خارجی را مورد توجه قرار بدهیم.

ظریف با اشاره به دو اولویت مهم سیاست خارجی در روزهای آینده بیان داشت: اولویت تضمین اجرای برجام توسط کشورهای غربی یکی از الزامات ما است و دیگری هم بحث امنیت در کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه در ادامه بیان داشت: افراط و تروریستم امروز تمام منطقه را به خود مشغول کرده و هر روز خبرهای نگران کننده ای از افراط در این منطقه به گوش می رسد، خبرهایی که اگر حکام منطقه به آن توجهی نکنند خواهند دید بیشتر از هر کسی خود آنها در معرض افراط قرار خواهند گرفت.

وی خطاب به منتخبان مجلس دهم اظهار داشت: در بحث برجام باید چند نکته را برای درک واقعیت آن مورد توجه قرار دهید، برجام یک ضرورت تاریخی در شرایط ویژه کشور بود که با راهنمایی های مقام معظم رهبری هدایت شد.

ظریف تاکید کرد: نتایج برجام همان نتایجی است که ما توانستیم در مقابل شش کشور قدرتمند جهان علاوه بر شش قطعنامه علیه کشورمان شرایطی را پدید آوریم که دیگر نمی توانید فردی را در دنیا پیدا کنید که اعلام کند ایران در برجام ضرر کرده و این موضوع را می توانید در بحث انتخابات آمریکا و مقاله ها مشاهده کنید.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: شرایط ویژه در کشور ما برقرار بود، شرایط فروش نفت هر ماه بیست درصد کاهش می کرد و سرمایه گذاری در کشورمان وجود نداشت و امکان دریافت سرمایه کشورمان وجود نداشت و تقریبا تنها پول نقدی به ارز بین المللی وارد خزانه می شد همان پولی بود که از طریق ژنو وارد کشورمان می شد اما اکنون برای سرمایه گذاری در ایران صف کشیده اند.

وی ادامه داد: مانند کشورهای نظیر کره جنوبی، فرانسه، ایتالیا، آلمان، انگلیس، چین و ... با میلیاردها دلار برای سرمایه گذاری وارد کشورمان شده اند اگر اینها در نظر داشته باشیم که مجبور بودیم در گذشته از فایناس یک به یک استفاده کنیم.

ظریف بیان داشت: امروز بدون هیچ سپرده گذاری کشورهای مختلف برای ما فایناس را انجام می دهند و ما اصل مذاکره بر این است که آیا ما تضمین دولتی به این کشورها بدهیم و یا خیر.

وزیر امور خارجه گفت: همه ما باید طرف مقابل را در انجام تعهداتشان زیر نظر داشته و آنها را زیر فشار بگذاریم و وظیفه بنده و همکارانم، بانک مرکزی در صحنه بین الملل ایجاد بیشترین فشار بر روی طرف مقابل برای تضمین اجرای تعهدات است.

وی بیان داشت: آنچه که در صحنه بین المللی اعلام می کنیم برای این است که اطمینان از اجرای تعهدات طرف مقابل به وجود بیاید همان طور که طی ساعت ها و روز ها جلسات پیگیری کردیم و بسیاری از آنها را بدست آوردیم.

ظریف با اشاره به اینکه برای ایجاد فضای مناسب در صحنه بین المللی و سرمایه گذاری در کشورمان توجه کنیم گفت: دشمنان ایران و صهیونیست ها به شدت به دنبال القای فضای ناامن در جمهوری اسلامی ایران هستند تا سرمایه گذاری از سرمایه گذاری در ایران بترسانند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: هفته گذشته در اجلاس بزرگی از سرمایه گذاران با ایران در زوریخ پیام گروه صهیونیستی مبارزه با ایران هسته ای به این نشست این بود که آیا شما به آینده ایران اعتماد دارید که می خواهید در آن سرمایه گذاری کنید و ما باید به دنیا نشان دهیم که ایران امن ترین کشور برای سرمایه گذاری است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم باید این واقعیت را بیان کنیم که ایران امن است، همان طور که مقام معظم رهبری طی دیدار خود با مسئولان در روز مبعث فرمودند ما به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستیم ضمن انکه گفته ایم که دفاع و توانمندی دفاعی ارتباطی به هیچ کشوری ندارد.

ظریف اذعان داشت: علاوه بر تفاوت دیدگاه که باید در هر کشوری باشد، مجلس ما نماد تفاوت دیدگاه و نشانه مردمسالاری دینی است اما باید در نشان دادن واقعیات کشور برای پیگیری سیاست های خارجی یک دل باشیم همانطور که دستور مقام معظم رهبری همیشه بر این امر استوار بوده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: وضعیت منطقه و نگرانی های از منطقه از آن است که ایران امروز از زیربار تحریم های شدید خارج شده و می تواند حضور فعال تر و موثرتری داشته باشد.

وی گفت: بسیاری از کشورها که عادت کرده بودند در سایه ایران هراسی سیاست های خود را پیش ببرند، اکنون نمی‌توانند خارجی شدن ایران را از این حالت تحمل کنند و می خواهند ایران را خطر منطقه معرفی کنند.

ظریف در ادامه تاکید کرد: شرایط امروز جهان عرب در واقع خطر افراط در منطقه ما خطری است که بیش از هر چیز واقعیت دولت های عربی را در جهان عرب را تهدید کرده و برخی از این دولت ها آگاهانه به جای آنکه در مقابل این خطر مقاومت کنند تلاش می کنند این خطر را تبدیل به تقابل بین شیعه و سنی و خطر بین ایران و کشورهای منطقه تبدیل کنند.

وزیر امور خارجه اذعان داشت: وظیفه ما آن است که مانع شکل گیری شکل جدیدی از ایران هراسی و شیعه هراسی در منطقه شویم و همزمان با خطر افراط گرایی در منطقه نیز مبارزه کنیم.

وی اظهار داشت: حضور قدرتمند ما در منطقه برای ایجاد امنیت و ثبات آرامش موثر است، ضمن اینکه باید سیاست های خطرناک برخی کشورهای منطقه مانند رژیم سعودی با مدیریت، جدیت و آینده نگری و درک واقعیات منطقه سیاست های خود را انجام دهیم.

ظریف خاطرنشان کرد: باید در این امر خطیر و حساس که بیش از موضوع هسته ای و با امنیت مردم و ملی در ارتباط است دقت کنیم تا دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/


برچسب ها: همایش ، منتخبان ، دهم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
ایران به وجود و افکار اینگونه با اصالتها و متمدنین ،نیاز مبرم دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
سکانداری به عهده رهبر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
موضع رهبری در مورد آمریکا کاملا روشنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
براي شما آرزو موفقعيت دارم
به اميد ايراني بهتر
آخرین اخبار