نتايج يك مطالعه نشان می‌دهد باكتری‌های روی پوست هر فرد، مختص خود او است و در سراسر حياتش بدون تغيير باقی می‌مانند.

باكتری‌های روی پوست در طول زندگی فرد ثابت می‌مانندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان از پايگاه اينترنتی BBC WORLD، محققان دريافتند تغييرات ميكروبی پوست از يك فرد به فردی ديگر و از يك ميكروب به ميكروبی ديگر متفاوت است.
 
باكتری های ياد شده كه همچون اثر انگشت، منحصر به هر فرد هستند، در نقاط چرب‌تر پوست مانند گوش‌، در قياس با ساير نقاط پوست، و در طول زندگی بيشتر بدون تغيير می مانند، با اين وجود، نقاطی از پوست هم كه كم چرب هستند و همچون كف دست با لباس نيز پوشانده نمی شوند، از نظر ميكروب‌های سطحی تقريبا بدون تغيير باقی می مانند.

علاوه بر اين، روی پوست به عنوان اولين دفاع بدن ‌در مقابل‌ عوامل بيماری زا، ارگانيسم هايی مانند باكتری، قارچ و ويروس‌ها به طور طبيعی زندگي می كنند كه بيماري‌زا و مضر نيستند و حتي برخی از آنها مفيد هستند.
اما اگر اين عوامل از نقطه ديگری به روی پوست منتقل شوند، بيش از حد تكثير يابند و يا به دليل آسيب پوست، به لايه‌های زيرين راه پيدا كنند، می توانند موجب بيماری شوند.  

علاوه بر اين، رعايت بهداشت فردی در افراد مختلف متفاوت است و از اين نظر، پاها احتمالا بيشتر از ساير نقاط در معرض ارگانيسم‌های مختلف هستند.
 
پيش از اين محققان می دانستند تركيب ميكروارگانيسم‌ها در نقاط مرطوب و خشك پوست با هم تفاوت دارند، اما مشخص نبود كه آيا تركيب اين موجودات در طول عمر و زمان تغيير می كند يا خير.

برای اين تحقيق كه در نشريه سلول منتشر شد، محققان ۱۲ فرد سالم را بين يك ماه تا دو سال تحت نظر گرفتند و تركيب باكتری، قارچ و ويروس‌های ۱۷ نقطه از پوست آنها را بررسي كردند.

آنها متوجه شدند كه اين اثر انگشت ميكروبی با وجود شستشو، تماس با لباس، تماس با ديگران و تماس با ساير اشيا همچنان تركيب منحصر به فرد خود را حفظ می كند.

اما پاها از جمله نقاطی هستند كه ميكروب‌های روی پوست آن بيشتر از هر جايی تغيير مي‌كنند. به گمان محققان، دليل اين است كه پوشش پا در طول روز چند بار تغيير می كند و در محيط‌های مختلف قرار مي‌گيرد.

پاها معمولا در طول شبانه روز چند ساعت در جوراب، مدتی در جوراب و كفش، مدتی بدون جوراب و زمان هايی در دمپايی قرار دارند. پا ممكن است در طول روز در خانه، در باشگاه يا استخر، در منزل دوستان و آشنايان، در حمام و ديگر نقاط قرار بگيرد و معمولا اين تماس به ميزان قابل ملاحظه‌اي طولانی تر از كارهايی مثل دست دادن است كه معمولا چند ثانيه طول می كشد.

محققان قصد دارند در گام بعدی، به بررسی باكتری، قارچ و ويروس‌های روی پوست در بيماري‌های مختلف پوستی بپردازند.
 
منبع: ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.