اشتون کارتر: اروپا و ترکیه تمایلی برای ایجاد منطقه امن در سوریه نشان ندادند

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد یکی از فاجعه‌های سال گذشته میلادی دخالت روس‌ها در جنگ سوریه به بهانه مبارزه با داعش بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در گفتگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان در «اشتوتگارت» آلمان گفت: اروپا و ترکیه هیچ تمایلی برای استقرار نیروی کافی به منظور ایجاد منطقه امن در سوریه نشان ندادند.

اشتون کارتر درباره نفوذ داعش از سد پیشمرگه ها و کشتن یک نظامی آمریکایی اذعان کرد: مرگ وی فاجعه بود. مسئولیت جدی من این است که افراد را در وضع خطرناک قرار ندهم؛ اما وی در شمال عراق در حال عملیات در کنار پیشمرگه ها بود که یکی از سر سخت ترین نیروها در سراسر خاورمیانه محسوب می شوند. 

وی افزود: حمله داعش به آنجا مورد تعجب است و به ما می گوید باید احتیاط کنیم. فاجعه از دست رفتن وی نشان می دهد این کارزار خطراتی دارد و آمریکایی ها در اجرای وظیفه خود با خطراتی روبرو هستند؛ اما باید داعش را شکست دهیم و شکست خواهیم داد و این کار خطراتی نیز دارد.

کارتر درباره روند مقابله با داعش افزود: ما بر اساس موفقیت تصمیم می گیریم و از فرصت ها استفاده می کنیم. هر جنگی گام به گام پیش می رود. ما می خواهیم کارزار با داعش را سرعت بخشیم و این هدف ما است. به طور مثال در عراق بسیار خرسندیم که نیروهای امنیتی این کشور با کمک ما رمادی و هیت را پس گرفتند. آنها اکنون در انبار در تلاش هستند و می خواهیم به موصل برسیم.

او در ادامه گفت: تنها مسئله عراق و سوریه نیست. این کشورها جایی هستند که غده سرطانی داعش شروع شد و نیاز است در آنجا نابود شود. اما کافی نیست و باید کارهای دیگر نیز انجام شود. می خواهیم تلاش های خود برای حفاظت در برابر حملاتی مانند پاریس را تسریع کنیم. 

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به ادعای مجری تلویزیون درباره فاجعه حلب، مقایسه آن با «صربنیتسا» و مقصر دانستن دولت سوریه گفت: زمانی که صربنیتسا تصرف شد من در پنتاگون بودم و آن روز فاجعه بار را به یاد دارم. به همین علت، پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه بسیار مهم است. از آنجا که مردم رنج بسیاری را متحمل شدند و شما نمی خواهید این اتفاق در حلب روی دهد، جان کری در تلاش برای راه حل سیاسی این مناقشه طولانی مدت است. 

او در پاسخ به پرسشی ادعایی در خصوص تصرف حلب به دست بشار اسد و با کمک روسیه مدعی شد: من نمی توانم این حرف را بگویم؛ اما به طور حتم بهتر است این پرسش از جان کری پرسیده شود. شما از عملیات روسیه در کنار اسد حرف زدید. یکی از فاجعه های سال گذشته این بوده است که روس ها وارد سوریه شدند. آنها گفتند، می خواهند برای حل جنگ داخلی در سوریه کمک کنند؛ اما این کار را انجام ندادند. آنها از اسد حمایت کردند و به جنگ داخلی دامن زدند. اکنون آنها نیاز است به جان کری کمک کنند به راه حل سیاسی برسیم. 

وی در ادامه مدعی شد: روس ها می توانند در مسیر درست قرار بگیرند و از وقوع فاجعه دیگر مانند بالکان جلوگیری کنند. نکته جالب این است که من در آن روز ها به مذاکره با روس ها کمک کردم و آنها با ناتو  همکاری کردند. روس ها آن روزها نیز مشکلاتی داشتند و ما کمک کردیم کار درستی انجام دهند و من مطمئن هستم جان کری بیشترین تلاش خود را به کار خواهد بست.

کارتر در پاسخ به این پرسش مجری که در مطبوعات و دولت صحبت از منطقه امن می شود. آیا این اتفاق برای مردمی که می خواهند از دست داعش فرار کنند، روی خواهد داد؟، گفت: این کار نیاز به تعهدات نظامی قابل توجه اروپا، ترکیه با کمک آمریکا خواهد داشت؛ اما آنها هیچ تمایلی برای استقرار نیروی کافی برای ایجاد منطقه امن نشان ندادند. اگر عقیده این است که افراد را از اروپا یا ترکیه اخراج و به منطقه امن بفرستیم، این مسئله بحث برانگیز است. پرسش این است که چه کسی می خواهد در این منطقه امن باشد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
درود بر سردار قاسم سلیمانیدمبارز حقیقی علیه داعش . مرگ بر امریکا تولی کننده ی داعش . مرگ بر ال سعود داعشی . مرگ بر اسرائیل و انگلیس . الرمادی و هیت بدست حاج قاسم سلیمانی ، نیروهای مردمی عراق و ایران و روسیه و حزب الله ازاد شد نه امریکا . امریکا به داعش پول و سلاح ندهد نمیخواهد با داعش مبارزه کند .
آخرین اخبار