این جلسه که دومین نشست از سلسله نشستهای فضای مجازی بود، فعالان و پژوهشگران فضای مجازی، طلاب، روحانیون و برخی از دانشجویان حضور داشتند.
یک مبلغ برای تبلیغ در فضای مجازی باید از توانمندیهای لازم برخوردار باشد
حجت الاسلام محمد کهوند، پژوهشگر فضای مجازی در این جلسه با بیان اینکه یک مبلغ برای تبلیغ در فضای مجازی باید از توانمندیهای لازم برخوردار باشد، گفت اولین اشتباهی که برخی برای تبلیغ در فضای مجازی میکنند، این است که خود را منحصر کردهاند به تبلیغ در شبکههای مجازی صهیونیستی در حالی که تبلیغ در این شبکهها حداقل فایده و تأثیر را دارد.
وی گفت: حضور در این شبکهها بازی دو سر باخت است که اگر حضور نداشته باشیم، آنها تمام فضا را به نفع خود به دست میگیرند و اگر حضور داشته باشیم در زمین آنها بازی میکنیم، لذا باید تلاش کرده که قاعده بازی را تغییر دهیم.
این پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه ما استقلال در این شبکهها نداریم بیش از آنکه برای ما فرصت باشد، تهدید است و به این خاطر افراد دلسوز میتوانند با عضویت در شبکههای اجتماعی بومی، در این فضا حضور فعال و موثری داشته باشند.
حجت الاسلام کهوند در این خصوص که چرا در حوزه نرمافزار در کشور تاکنون فعالیت زیادی انجام نشده، گفت: این موضوع به خاطر این است که مطالبه عمومی در این زمینه نشده است، به طور مثال همه داد میزنند انرژی هستهای حق مسلم ماست، اما کسی بومی شدن فضای مجازی را فریاد نمیزند.
وی با بیان اینکه فضای مجازی به حال خود رها شده و کمتر کسی است که در ابن زمینه اقدام جدی انجام دهد، گفت: باید تدابیری برای مدیریت فضای مجازی اندیشیده شود ولی شاهد عملکرد خاصی از سوی مسئولان و دولتها در این مورد نبودهایم.