نخستین بانک جامع اطلاعات محققان حوزوی با عنوان « اندیشوران » با حضور بیش از ۷ هزار استاد، محقق و پژوهشگر حوزه های علمیه امروز به عنوان بزرگترین بانک اطلاعات حوزویان در کشور مطرح می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛پایگاه اندیشوران وبگاهی است خود روز آمد که به معرفی محققان و علمای حوزوی، آثار و فعالیت های ایشان و به عنوان نخستین بانک اطلاعات محققان حوزوی در شبکه جهانی اینترنت مشغول به فعالیت می باشد.

این پایگاه در حال حاضر با 15 بخش پر کاربرد و متوسط به همت محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در حال مدیریت و پشتیبانی می باشد.

بر اساس این گزارش؛ « درخواست عضویت»، « پایگاه های ما»، « ورود»، « جستجو به صورت محقق و یا محتوا»، « تخصص ها»، « یادداشت ها»، « اخبار»، « اساتیداخلاق»، « راهنما»، « پربازدیدها »، « محبوب ترین» و « درباره ی ما» بخش های مختلف و متنوع این پایگاه حوزوی را تشکیل می دهند.

«مراحل عضویت»، « شرایط عضویت » و « تعهد نامه اخلاقی » از بخش های درخواست عضویت می باشد که هر فرد علاقه مند موظف است با رعایت این موارد آمادگی خود را برای حضور در این بانک اعلام کند.

«پایگاه های ما»، بخش دیگری از این پایگاه می باشد که به معرفی سایر پایگاه های عمومی و تخصصی مرکز نور می پردازد.

 بخش « تخصص ها» که خود شامل سه زیر مجموعه « تخصص محققین» ، « تحصیلات حوزوی » و « تحصیلات دانشگاهی » می شود، کاربران را موظف می کند نسبت به خود روزآمدی اطلاعات خواسته شده پیرامون وضعیت علمی و پژوهشی اطلاعات خود را به روز کنند.

در بخش  « یادداشت های » این پایگاه صدها یادداشت و مقاله توسط اساتید و پژوهشگران حوزه های علمیه به رشته نگارش درآمده و به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

« پربازدید ترین ها »  و « محبوب ترین » ها که در قلب پایگاه جای گرفته است، نظر هر کاربری را به خود جلب می کند به گونه ای که هر فرد در مراجعه به این پایگاه بدون تردید به این بخش نظری می اندازد.

بخش اساتید « اخلاق » که بیش از 90 استاد و محقق حوزوی در رشته های مختلف حضور دارند، کاربران را با آخرین نظرات و سخنان خود آشنا می کنند.

بخش های « اخبار»، « راهنما»، « ورود» و « درباره ما» از دیگر گزینه های این پایگاه می باشد که اطلاعات عمومی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

لازم به توضیح است، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به عنوان اولین مرکز ارائه خدمات اینترنتی و با هدف اطلاع رسانی سریع و کارآمد در سال 1381 اقدام به شناسایی و معرفی محققان و اندیشمندان علوم اسلامی حوزوی نمود تا زمینه‌های دسترسی راحت ‌‌‌‌‌و سریع مراکز اسلامی و کاربران، به محققان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و پژوهشگران حوزوی با گرایش های مختلف و تخصصی علوم اسلامی را به ‌نحو مناسبی فراهم نماید؛ در همین راستا شبکه جهانی اطلاع رسانی نور اقدام به راه‌اندازی ‌و تأ‌سیس بخشی در پایگاه حوزه(www.hawzah.net) به نام "صفحات شخصی محققان" نمود تا عهده دار این ‌امر مهم گردد. با راه‌اندازی این بخش به عنوان بانک اطلاعات محققان‌ حوزه‌‌‌، میزان ‌قابل ‌توجهی از اطلاعات شخصی محققان و پژوهشگران حوزوی در این قسمت از پایگاه حوزه قرار داده شد و کاربران پایگاه می‌توانستند با زندگی‌نامه ‌و ‌آثار ‌علمی مکتوب و فعالیت‌های پژوهشی آنان آشنا شوند.

پس از مدتی با گسترش اطلاعات و افزایش اسامی محققان و ایجاد ایده های جدید برای افزودن برخی قسمت ها به این مجموعه و نیز با هدف جمع آوری اطلاعات کاملتری از محققان حوزه و اطلاع رسانی در این زمینه و جلوگیری از صرف هزینه های موازی در زمینه جمع آوری این گونه اطلاعات توسط مراکز مختلف و ایجاد فضای مناسب شبکه ای برای ایجاد ارتباط و پیوند بیشتر کاربران با محققان حوزه و نیز مراکز اسلامی؛ از سال 1386 تصمیم بر این گرفته شد که بانک اطلاعات صفحات شخصی محققان به صورت یک پایگاه اطلاع رسانی مستقل و خود روز آمد توسط محققین به نام " پایگاه اندیشوران " ایجاد شود، که پس از فرایند تحلیل و طراحی و مراحل پیاده سازی آن که با همکاری بخش وب معاونت فنی صورت گرفت ، در سال 1387 این پایگاه راه اندازی گردید.

علاقه مندان می توانند جهت استفاده و مراجعه به این پایگاه ارزشمند به نشانی اینترنتی (www.andishvaran.ir) مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار