استان کرمان با داشتن پتانسیل اقتصادی در چند سال آینده به قطب اقتصاد ایران بدل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دیار كریمان مقصد بیست و هفتمین سفر استانی كابینه یازدهم انتخاب شده است، دیدار عمومی با مردم، دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان، شركت در جلسه توسعه و سرمایه گذاران و جلسه شورای اداری استان كرمان از جمله برنامه‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به این استان است.

با توجه به اینکه برجام می‌تواند چشم اندازی برای تبدیل کشورمان به عنوان قدرت نوظهور اقتصادی شود، نگاه ویژه به استان کرمان به عنوان استان مستعد پیشرفت در عرصه اقتصادی در این رهگذر مهم به نظر می‌رسد.

این استان با توجه به پتانسیل‌های بالقوه صنعتی، معدنی و همچنین زمینه‌های بی نظیر جذب گردشگر و در نهایت باغها و مزارع گسترده کشاورزی به بهشت سرمایه گذاران داخلی و خارجی تبدیل شده است.




در حالی که در گذشته پیش از این سرمایه گذاران از بروکراسی غیر منطقی در راستای جذب سرمایه در استان کرمان می‌نالیدند اما به نظر می رسد امروز کرمان به بهشتی برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است این درحالی است که منابع غنی و زمینه های مساعد سرمایه گذاری در این استان می‌تواند در کنار پیشرفت این استان، سود مناسبی را نیز برای سرمایه گذار داشته باشد.

وجود معادن در  این استان یکی از این زمینه ها محسوب می‌شود بطوری که دومین ذخایر مس جهان در کرمان قرار گرفته است، همچنین در زمینه معادن تیتانیوم، سنگهای قیمتی، کروم، سنگ آهن و زغال سنگ نیز نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه جایگاه بی رقیبی دارد این امر این استان را به یکی از بهترین مکان ها برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

بارقه‌های برجام به دیار کریمان رسید

امروز بسیاری از این معادن همچنان در انتظار سرمایه گذاری هستند به ویژه در زمینه سنگهای قیمتی کرمان به شدت نیازمند توجه و سرمایه گذاری است از سوی دیگر صنایع استان کرمان نیز در آستانه یک تحول اساسی قرار دارند، بطوری که در حال حاضر 6 کارخانه بزرگ فولاد در استان کرمان در حال احداث می‌باشد و مجتمع‌های مس سرچشمه ، گل گهر و زغال سنگ استان کرمان از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می‌شوند.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

در کنار معادن و صنایع استان کرمان کشاورزی به عنوان مهم‌ترین پتاسیل این استان است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از نیازهای غذایی کشور را تامین می کند، وجود باغهای گسترده پسته و نخلستانهای خرما یکی از مهمترین زمینه های ارز آوری در این استان را مهیا کرده است به طوری که تنها از پسته بیش از یک میلیارد دلار به صورت سالانه ارز وارد استان کرمان می شود و در رده بعد محصولات کشاورزی نیز خرما قرار دارد، این استان بالاترین سطح زیر کشت نخل را داراست و  احداث صنایع بالادستی و پائین دستی این محصولات می تواند موجب ارز آوری و سود آوری برای سرمایه گذاران  شود.

کشاورزی کرمان و بازار کشورهای عربی

در این راستا جنوب استان کرمان مهم‌ترین زمینه برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است که در قالب هفت شهرستان حاصلخیز به عنوان بزرگترین گلخانه طبیعی ایران شهرت یافته و با کیفیت‌ترین محصولات جالیزی کشور در چهار فصل مختلف در این منطقه قابل کشت است، به طوری که کشتهای  محصولات استراتژیک کشاورزی در جنوب استان کرمان انجام می شود.


بارقه‌های برجام به دیار کریمان رسید


با نگاهی به بازار مصرف محصولات جالیزی و میوه و تره بار کشورهای حاشیه خلیج فارس می توان به سادگی دریافت که هم اکنون محصولات تازه و با کیفیت این بازار به صورت روزانه از کشورهای بسیار دور دست و از قاره های مختلف وارد این شیخ نشین‌های حوزه خلیج فارس می شود، در صورتی که مزارع کشاورزی جنوب کرمان با برخی از این کشورها تنها چند ساعت فاصله دارند و در صورت سرمایه گذاری در این بخش به سادگی می توان بازار این کشورها را به دست آورد.

نزدیکی کرمان با بندرعباس و احداث فرودگاه جیرفت می‌تواند در بالفعل شدن این امر بسیار تاثیر گذار باشد محصولات کشاورزی جنوب کرمان به جای اینکه در زمان کشتهای انبوه با مشکل بازار مصرف مواجه شوند پس از بسته بندی و با برند مناسب وارد کشورهای عربی شود و در نهایت رونق اقتصادی و ارز آوری را به همراه داشته باشد.

فرصتهای گردشگری

اما یکی دیگر از بخشهای سرمایه پذیر در استان کرمان صنعت گردشگری است، بسیاری عقیده دارند گردشگری با توجه به تاریخ کهن کرمان و وجود مناظر بی نظیر طبیعی پتانسیل این امر را دارد که محور توسعه استان کرمان محسوب شود.


بارقه‌های برجام به دیار کریمان رسید

کرمان بیشترین تعداد ابنیه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی را از آن خود کرده است و اقلیم متفاوت و چهار فصل این  استان اعجاب برانگیز است، وجود ارگ تاریخی بم، ارگ راین به عنوان اولین و دومین بناهای خشتی بزرگ جهان، بازار بزرگ کرمان به عنوان بزرگترین راسته بازار ایران، محوطه تاریخی ارت به عنوان سر منشاء اختراع خط، شهر کوتوله ها و تمدن خبیص در شهداد، روستای ۱۳ هزار ساله میمند که به صورت دستکند در دل کوه احداث شده است کلوتهای شهداد به عنوان زیبا ترین عارضه های طبیعی کویر، وجود گرمترین نقطه زمین و همچنین مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران، بلند‌ترین تپه های شنی جهان در ریگان، دره دلفارد به عنوان دره مدیترانه ای ایران، جنگلهای وسیع کهور در شرق و جنگلهای انار شیطان در جنوب کرمان تنها نمونه ای از صدها آثار تاریخی این  استان است.

وجود این پتانسیل‌ها می‌تواند موجب جذب گردشگر و در نهایت ارز آوری بدون صرف منابع استان کرمان شود که تنها نیازمند مدیریت صحیح و تحول در دیدگاه‌ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تمام این پتانسیلها در حالی در استان کرمان سرمایه گذاران را به سمت خود جلب می‌کند که آغاز پروژه‌های عمرانی مختلف در استان کرمان زمینه حضور سرمایه‌گذاران را نیز فراهم کرده است، بطوری که هم اکنون کرمان جز چهار استان برتر در زمینه جذب سرمایه خارجی در کشور محسوب می‌شود و رفت و آمد سرمایه گذاران و تجار کشورهای مختلف در سالهای اخیر نشان دهنده این امر و تغییر دیدگاه‌ها و وجود زمینه های مناسب در استان کرمان است.

با توجه به اجرایی شدن برجام و آماده شدن فضای کشور برای مراودات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با هیئت‌های عالی رتبه کشورهای مختلف جهان از سطح روسای جمهور تا وزرای امور خارجه  امید می رود با سفر تیم تدبیر و امید روحانی به  استان کرمان زمینه برای سرمایه گذاری در این استان مستعد پیشرفت و تحول فراهم شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار