جروزالم پست: اسرائیل از اختلاف نظر نتانیاهو و اوباما درباره ایران ضرر می‌بیند/ به همپیمانانی جدید نیاز داریم

روزنامه جروزالم پست نوشت رژیم صهیونیستی به علت اختلاف نظر با رئیس جمهور آمریکا درباره ایران، هزینه‌های سنگینی را می‌پردازد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه جروزالم پست چاپ سرزمین‌های اشغالی فلسطین در گزارشی نوشت: اسرائیل به علت اختلاف نظر با رئیس جمهور آمریکا درباره ایران، هزینه‌های سنگینی را می‌پردازد. 

در این گزارش آمده است: اسرائیل به علت تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، برای مخالفت با باراک اوباما درباره توافق هسته‌ای ایران در سال آخر ریاست جمهوری وی، هزینه‌های سنگینی را می‌پردازد و با ظهور ایران جدید و در حالی که هیاتی از جهاد اسلامی برای بررسی راه‌های تقویت انتفاضه به ایران سفر کرده است، اسرائیل به همپیمانان جدیدی نیاز دارد. 

به نوشته جروزالم پست، ژنرال عاموس یادلین، رئیس سابق بخش اطلاعات ارتش اسرائیل، گفته است آمریکا و اسرائیل درباره برنامه کمک‌های دفاعی به اسرائیل با هم اختلاف نظر دارند. وی گفت تنش در روابط دو طرف باعث شده است برنامه آمریکا برای اعطای کمک‌های دفاعی به اسرائیل در ده سال آینده به حالت تعلیق دربیاید. 

ژنرال عاموس یادلین، که مدیر اجرایی موسسه اطلاعات امنیت ملی در تل آویو است، روز دوشنبه در مقاله‌ای نوشت ناتوانی آمریکا و اسرائیل مبنی بر دستیابی به تفاهم درباره کمک‌های دفاعی تا حدی ناشی از اختلاف نظر شخصی میان سران آمریکا و اسرائیل است. وی اختلاف نظر شدید میان دولت اوباما و نتانیاهو را در تابستان گذشته عاملی مهم در تعلیق کمکهای دفاعی آمریکا به اسرائیل دانست. 

عاموس یادلین گفت اختلاف نظر درباره توافق هسته‌ای ایران و ناتوانی دو طرف مبنی بر دستیابی به تفاهم در سال دو هزار و پانزده ناشی از سیاستی اشتباه بود و به علت این سیاست اشتباه اسرائیل هزینه‌های سنگینی را بویژه در بخش دفاعی می‌پردازد. 

 وی گفت اختلاف نظر میان آمریکا و اسرائیل ناشی از اختلاف دیدگاه آن‌ها درباره تهدیدهای راهبردی موجود در منطقه خاورمیانه و اختلاف دیدگاه آن‌ها در خصوص اهمیت اسرائیل به عنوان یک سرمایه راهبردی در منطقه خاورمیانه برای آمریکا است. 

ژنرال عاموس یادلین، که در انتخابات گذشته نامزد حزب اتحادیه صهیونیست برای وزارت دفاع اسرائیل بود، در ادامه مقاله خود نوشته است در تابستان سال ۲۰۱۵، اسرائیل رویکرد تقابل با دولت آمریکا را اتخاذ کرد و به پیشنهادهای آمریکا درخصوص ارائه واکنش به خطرات ناشی از توافق هسته‌ای ایران اعتنایی نکرد. موضع اسرائیل مبنی بر رد پیشنهاد آمریکا برای بررسی مسئله پرداخت غرامت به اسرائیل قبل از تصویب توافق ایران و رای گیری درباره آن و همچنین سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا بدون توجه به مخالفت مقام‌های ارشد آمریکا با این اقدام، باعث شدند که موضع اسرائیل در مذاکرات دفاعی با آمریکا بیش از پیش تضعیف شود. 

رئیس سابق بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی از بنیامین نتانیاهو درخواست کرد که با شروع مجدد ارتباط با دولت اوباما، زمینه را برای تدوین طرح جامع توافق با آمریکا درخصوص مسائلی مانند واکنش به تهدیدات بلندمدت ایران، حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه در برابر رقبا و تقویت موقعیت اسرائیل در مسائل دفاعی و اطلاعاتی فراهم کند. وی گفت توافق کمک‌های دفاعی هم باید در این توافق جامع جای بگیرد. 

نویسنده گزارش روزنامه جروزالم پست در پایان نوشته است رئیس سابق بخش اطلاعات ارتش اسرائیل با اشاره به نامه هفته گذشته هشتاد و سه نماینده سنای آمریکا به رئیس جمهور این کشور گفت تاکید نمایندگان دو حزب عمده آمریکا در این نامه بر لزوم حمایت اوباما از توافق بلندمدت میان آمریکا و اسرائیل که براساس آن کمکهای دفاعی به اسرائیل افزایش می‌یابد اقدام بسیار مهمی است. وی گفت هم آمریکا و هم اسرائیل باید برای امضای توافقی تلاش کنند که براساس آن، حق اسرائیل مبنی بر درخواست کمکهای دفاعی بیشتر از دولت آینده آمریکا و کنگره این کشور برای مقابله با «تهدیدهای ایران،» تهدیدهای گروه داعش یا دیگر تحولات منفی در منطقه خاورمیانه محفوظ بماند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار