حکومت وحدت ملی علی رغم هشدارها و توصیه‌های رهبران سیاسی افغانستان و شرکت آلمانی فیشنر که ماستر پلان برق افغانستان را طراحی کرده، روز شنبه در یک اقدام غیرمنتظره، آغاز این پروژه از مسیر سالنگ را اعلام کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،این حرکت رییس جمهور غنی با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح داخلی روبرو شده و به شمول معاون دوم ریاست جمهوری و ریاست اجراییه، معاون پیشین ریاست جمهوری و معاون ارشد شورای عالی صلح، والی بلخ، شمار زیادی از نمایندگان مردم افغانستان در پارلمان و شماری از نهادهای مدنی و شخصیت‌های سیاسی و شهروندان افغانستان روبرو شد.

کابینه افغانستان در حالی با طرح عبور خط برق توتاپ از بامیان مخالفت کرده است که شرکت آلمانی فیشنر، تهیه کننده ماستر پلان نهایی برق افغانستان در گزارش ۴۳ صفحه‌ای خود که در ماه آپریل ۲۰۱۳ به نشر رسانده، به صراحت اعلام کرده که این پروژه باید از مسیر بامیان عبور کند.

این شرکت در گزارش خود گفته که انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر سالنگ با دشواری زیادی همراه است؛ چرا که در کنار یک خط برق ۲۲۰ کیلو ولتی موجود، عبور خط کنونی امکان‌پذیر نیست.

به گفته این شرکت، سالنگ مسیر مناسبی برای عبور خط برق ۵۰۰ کیلوولتی ترکمنستان نیست چرا که باعث بالا رفتن هزینه‌ی این پروژه تا ۲۸ میلیون دالر خواهد شد.

همچنین بر اساس گزارش این شرکت، با عبور پروژه توتاپ از سالنگ، برق کابل برای مدت طولانی قطع خواهد شد و هم از لحاظ زمانی، اجرای این پروژه طولانی خواهد بود.

وضعیت نامناسب جوی مسیر سالنگ نیز از دیگر دلایلی است که شرکت فیشنر توصیه کرده است تا پروژه توتاپ از مسیر بامیان بگذرد.

در خبرنامه‌ی معاونیت دوم ریاست اجراییه به نقل از آقای محمد محقق، معاون دوم این ریاست آمده است: «در سال ۲۰۱۳ در دوره حکومت قبلی بر خلاف مصالح ملی و دور از چشمان ملت هیاتی از طرف ریاست برشنا به شهر اشتوت‌گارد آلمان سفر نموده و بر شرکت آلمانی فشنر اعمال فشار کردند که باید مسیر سالنگ را انتخاب کنند.»

pdf  گزارش نهایی شرکت آلمانی تهیه‌کننده ماستر پلان برق افغانستان (فیشنر)

انتهای پیام/


برچسب ها: افغانستان ، آلمان ، بامیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
پروژه برق توتاپ باید از بامیان بگذرد.