كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروی دانشگاه بر علوم پزشکی همدان بر احتیاط بيماران ديابتي در مصرف دارو تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجيد حنيفه گفت: ديابت يك بيماري مزمن است كه با كمبود نسبي يا نبود انسولينلزوم احتياط بيماران ديابتي در مصرف دارو که هورمون تنظيم‎كننده قند خون در بدن است، مشخص مي‎شود و مشخصات باليني اين بيماري شامل تحمل نكردن گلوكز و بالا رفتن قند خون، اختلال در سوخت و ساز چربي‎ها و پروتئين‏ها در بدن و ديگر موارد است.

وي به عوارض چشمي، كليوي، عصبي و عروقي در صورت تداوم اين اختلالات در طولاني‎مدت اشاره كرد و افزود: مصرف منظم داروهاي پايين آورنده قند خون می‌تواند در رفع اين اختلالات و پيشگيري از بروز عوارض احتمالي نقش بسيار موثري داشته باشد.

حنيفه در پاسخ به اين سوال كه آيا خود داروها نيز مي‎توانند در پيدايش ديابت يا تشديد آن نقش داشته باشند، گفت: بعضي از داروها باعث ايجاد يا تشديد بالا رفتن قندخون می‌شوند و بايد با احتياط فراوان در افراد ديابتي مصرف شوند.

وی، مهمترين اين داروها را كورتيكواستروئيدها بويژه دگزامتازون، داروهاي ضدجنون مانند الانزاپين، بعضي از داروهاي ضد ايدز، داروهاي سوكوب‎گر سيستم ايمني (سيكلوسپورین، تاكروليموس)، نياسين، داروهاي ضدفشارخون مانند هیدروکلروتیازید، پروپرانولول، آتنولول، متوپرولول و... فني‎تويین در صورت ضرورت مصرف يكي از اين داروها به تشخیص پزشک معالج در این گروه بیماران، قندخون بايد به طور مرتب پايش شود و ممكن است افزايش دوز داروهاي ضد ديابت ضروري باشد.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروی دانشگاه در خصوص اينكه چه افرادي بايد داروهاي كاهنده قندخون را دريافت كنند، اظهار كرد: تشخيص ديابت بر اساس وجود يكي از سه شرط زير براي بيماران حاصل می‎شود. وجود علائم و نشانه‎هاي ديابت شامل پرادراري، پرنوشي و كاهش وزن غيرعمومي بدون علت مشخص به همراه قند خون تصادفي بالاتر يا تصادفي mg/dLit200، قند خون ناشتاي بالاتر يا مساويmg/dLit  126 (منظور از ناشتا، عدم دريافت كالري براي مدت 8 ساعت است) و تست تحمل گلوكز خوراكي مختل (اگر در يك فرد بالغ، قند خون دو ساعت پس از مصرف 75 گرم گلوكز حل شده در آب، بالاتر يا مساوي mg/dLit200 باشد).

حنیفه ابراز داشت: در بیماران با دیابت تیپ یک، دریافت دارو ضروری است و داروی انتخابی براي این گروه از بیماران انسولین است. بیماران با دیابت تیپ دو در صورتي كه فرد با تغيير شيوه زندگي خويش از راه اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی بهبود پيدا نكند نیاز به داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون دارند و در صورت کنترل نكردن بیماری با این داروها در نهایت فرد به تجویز انسولین نیازمند می‎شود.

وی ادامه داد: در خصوص دیابت بارداری نیز نخستين اقدام، پیشگیری با تغيير شيوه زندگي در زمينه‎هاي تغذيه و ورزش از راه اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی است و در صورت نیاز توسط پزشک دارو تجویز می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.