معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه رودخانه مارون در سال جاری خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علیرضا شبه گفت : از کشاورزان حوضه زهره و جراحی نیز خواسته می‌شود تا قطعی شدن تصمیم نهایی در این دو حوضه، هیچ اقدامی برای کشت تابستانه انجام ندهند.

شبه  افزود: در این حوضه 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارای استعداد کشت زمستانه وجود دارد و به دلیل ذخیره آب برای این نوع کشت و کمبود آب چندین ساله در حوضه مذکور، تامین آب کشت تابستانه مقدور نیست.

وی اظهار داشت : اکنون اولویت با کشت‌های دائمی و چندین ساله مانند نخیلات است و با وجود سیلاب اخیر و تغییر در مقدار ذخایر آبی استان، باز هم وضعیت آورد رودخانه مارون تغییری نداشته و برداشت‌های غیر مجاز در این حوضه توسط برخی کشاورزان مزید بر علت شده است.

شبه عنوان کرد: وضعیت تامین آب اراضی حوضه رودخانه زهره که شامل شهرهای هندیجان، زیدون و امیدیه است، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: سال گذشته نیز اعلام کردیم که قادر به تامین آب اراضی حوضه مارون نیستیم و اولویت با کشت‌های دائمی است. بارش‌ها و سیلاب اخیر نیز با وجود تغییراتی که در میزان ذخایر آبی استان داشته، باز هم وضعیت رودخانه مارون تغییر چندانی نکرده است.

 وی در خصوص وضعیت تامین آب اراضی حوضه رودخانه جراحی بیان کرد: در این حوضه اراضی و زمین‌های کشاورزی که از رودخانه الله و سد جره آب برداشت می‌کنند، مشمول ممنوعیت کشت تابستانه نیستند و اراضی دیگر که از تلفیق رودخانه جراحی و مارون آب برداشت می‌کنند از کشت تابستانه امسال محروم هستند.

شبه با تاکید بر بازنگری بر مدیریت منابع آبی استان گفت: با توجه به وضعیت منابع آبی امسال و خشکسالی‌های اخیر، باید مدتی کشت را متوقف کرد تا آب مورد نیاز برای کشت بعدی ذخیره و فراهم شود چون کشت پاییز مهم‌تر از کشت تابستانه است.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.