وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اذعان کرد سخنانش در مورد مرگ کودکان عراقی احمقانه بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مادلین آلبرایت در گفتگو با شبکه یورونیوز در مورد سخن جنجال برانگیزش که گفته بود تحریم ها در برابر مرگ پانصد هزار کودک عراقی ارزش داشت، توضیح داد: پیشتر نیز گفته ام که این احمقانه ترین چیزی است که در زندگی ام گفته ام.

از این بابت عذرخواهی کردم و توضیح نیز دادم. اما افرادی هستند که ظاهراً همیشه می خواهند به این قضیه بپردازند. صدام کشور دیگری را اشغال کرد. طرحی برای رساندن مواد غذایی و دارو به مردم عراق وجود داشت. صدام به هیچکس اجازه نمی داد برای توزیع آنها به عراق وارد شود. این صدام بود که کودکان را کشت و نه آمریکا.

وی افزود: تلاش کردم از سیاست تحریم که توسط دولت قبلی بوش برقرار شده بود، دفاع کنم. اما گاهی اوقات انسان ها حرفهای احمقانه ای می زنند. امیدوارم همه کسانی که از من انتقاد می کنند، از خود بپرسند که آیا هرگز چیزی نگفته اند که بابت آن متاسف باشند. این سخنی احمقانه بود. اما اگر مردم همچنان می خواهند از آن صحبت کنند، من کاری نمی توانم درباره آن بکنم. به خاطر بیان این سخن متاسفم.

آلبرایت در بخش دیگری از این گفتگو درباره انتقادات از اوباما در زمینه سیاست خارجی آمریکا و بخصوص بحران سوریه نیز گفت: فکر می کنم که روشی که با آن جرج دبلیو بوش، کشور ما را وارد جنگ ضد عراق کرد - بدون آنکه مسیری دیپلماتیک را پیگیری کند یا ائتلافی را به منظور هماهنگی با سازمان ملل تشکیل دهد -  یکی از دلایلی بود که اعتبار موضوع سلاح های کشتار جمعی را زیر سوال برد.

وی افزود: رئیس جمهور اوباما برای آن انتخاب شد که به جنگ در عراق و افغانستان پایان دهد. این حتی اساس انتخاب او را تشکیل می داد؛ با این ذهنیت و با علم به اینکه این جنگ ها اشتباه بود. اوباما بر این باور است که برای حل مشکلات،  ما باید با دیگر کشورها همکاری کنیم و آمریکا نباید به تنهایی اقدام کند.

آلبرایت همچنین گفت: معتقدم آمریکا باید بیشتر ایفای نقش کند. چه در مورد سوریه و چه به شکل کلی. خانم کلینتون گفت که با ایجاد منطقه پرواز ممنوع و منطقه ای امن در سوریه موافق است. فکر می کنم پیشتر این کار ساده تر بود. امیدوار بودم زودتر گروه های مختلف شورشی شناسایی می شد.

اما مشکل ترین بخش قضیه ارزیابی تصمیماتی است که در زمان وزارت کلینتون اتخاذ شد. ساده است که از بیرون بگوییم این کار باید انجام می شد یا آن دیگری نباید انجام می شد. افرادی که در کاخ سفید هستند براساس اطلاعاتی که در زمانی خاص در اختیار دارند، تصمیم گیری می کنند. شخصاً فکر می کنم باید زودتر کاری در سوریه انجام می دادیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۸:۵۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
عجب
آخرین اخبار