امروز همه منتظرند تا نمایندگانشان در مجلس دهم مستقر شوند تا به شعارهایشان رنگ عمل بپوشانند.

نمایندگان مجلس دهم برای اجرای شعارهایشان چه خوابی دیده‌اند؟به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های سیاسی گروه باشگاه خبرنگاران جوان، در انتخابات مجلس دهم، نمایندگان احزاب و تشکل‌ها با هدف و برنامه‌های متفاوت در پی کسب آراء بیشتری برای خود بودند تا بتوانند مسیر پیشرفت ملی را به سمت توسعه سوق دهند.

آنها با شعارها و وعده‌های انتخاباتی خود به عنوان یکی از بارزترین اهرم‌ها که از آن برای ورود به مجلس برای کسب آراء مردمی استفاده می‌کنند و کوشیدند سهم بیشتری را برای پیروزی در این عرصه برای نمایندگان انتخاباتی به دست آورند.

در این بین برنامه و هدف‌های آنها نیز با توجه به شعارهای انتخاباتی خود متفاوت بود، بعضی از منتخبین احزاب و گروهای سیاسی با توجه به شرایط جامعه امروز، مشکلات کشور را ریشه در اقتصاد می‌دانستند. بعضی دیگر شعارها و برنامه‌های خود را بر مبنای مشکلات جامعه عنوان کردند. عده ای دیگر بر مسائل فرهنگی  و... را در صدر برنامه و شعارهای انتخاباتی خود قرار دادند.

مردم هم بر اساس همین شعارها به کاندیداهای خودشان رای دادند و به تیتر شعارهای جریان‌های سیاسی کشور توجه داشتند زیرا برای آن‌ها این شعارها مهم تلقی می‌شود.

اما اگر زمانی ناهماهنگی میان شعار و عمل دیده شود، بی شک اعتمادی که مردم به احزاب و نمایندگان منتخب‌شان دارند، کمرنگ می‌شود و همین امر نه تنها باعث ناکارآمدی سیاسی آنها خواهد شد بلکه اخلاق انتخاباتی آنها در نظر مردم زیر سوال خواهد رفت.

از این رو است که برخی از منتخبین احزاب در فضای قبل از انتخابات حرف‌های خوبی می‌زنند تا بتوانند نظرات مردم را جلب کنند. اما آنها در دوران پس از انتخابات باید پاسخگوی شعارها و حرفهای گفته شده خود باشند و آنها را در قالب برنامه‌ریزی مدون اعلام کنند و به وعده‌های خود عمل کنند زیرا اعتبار احزاب و گروه‌های سیاسی به عملی کردن وعده هایشان بستگی دارد.

در دولت یازدهم و مجلس دهم به نظر می‌رسد همسویی بیشتری نسبت به مجلس و دولت قبل وجود داشته باشد و مجلسی که به زودی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرد، مجلسی است که  شائبه سیاسی یکسانی با دولت فعلی دارد، نمایندگان  جریان‌های مختلف در مجلس دهم می‌توانند آن دغدغه‌هایی که در دوران قبل از انتخابات داشتند، در شرایط پس از انتخابات در مسیر اجرایی درستی قرار بدهند.

از سوی دیگر  برخی‌ها معتقد هستند، اختلاف نظر میان جناح‌ها نسبت به دور‌های قبل کمتر دیده شود و اگر اختلافی میان آنها صورت بگیرد، اختلاف نظرهای خود را در مسیر رشد و توسعه قرار دهند.

با این وجود اگر ساختار تبلیغاتی در دوران پس از انتخابات میان گروه‌ها و تشکل‌ها نهادینه شود بی شک نامزدهای انتخاباتی شعارهایی که به وسیله احزاب مطرح می‌کنند در صورت پیروزی می‌توانند پاسخگو باشند.

از آنجا که همگی بر یک ساختار مشترک به عنوان شعار تبلیغاتی اکتفا می‌کنند و آن هم مقوله اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی  است، آنها با ارائه اهداف مدون و برنامه‌ریزی شده بر اساس قوانین مشترک در قالب اقتصادی، اجتماعی و ... ، برگزاری جلسات منظم و دوره‌ای، تشکیل شوراهای مشورتی، مشاوره در ارائه اهداف و مقاصدشان، استفاده از نیروهای توانمند و پویا در ارائه راهکارها، همکاری دولت و مجلس در تمام زمینه ها، می‌توانند  مسائل و مشکلات را مرتفع سازند و شعارهای تبلیغاتی خود را به مرحله عمل نزدیک کنند.

از سوی دیگر نمایندگان منتخب در مجلس دهم که برنامه‌های خود را قبل از انتخابات به وسیله احزاب  مطرح کرده‌اند، با ارائه دستورالعمل‌های متناسب می‌توانند برنامه‌های خود را در راستای سیاست های مجلس هماهنگ کنند تا بتوانند مسیر اجرای آن را تسهیل ببخشند.


**  آرمان احزاب و ملت، حل مشکلات اقتصادی است

حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: همه دغدغه جامعه، احزاب و تشکل‌ها به فرموده رهبر معظم انقلاب همان موضوع اقتصاد است.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه گفت: از آنجا که اقتصاد اساس و پایه یک جامعه محسوب می‌شود بی شک اگر موضوع و مشکلات اقتصادی حل شود، آرمان همه احزاب و ملت که همانا حل موضوع اقتصادی است، محقق می‌شود.

وی اقتصاد را برای یک جامعه بالاترین مسئله دانست و تاکید کرد: اگر این معضل حل نشود به دنبال آن تورم خواهدآمد و جامعه به مرور زمان قفل خواهد شد.

ابراهیمی برای حل مشکلات اقتصادی تحرک در صنعت و تولیدات کشاورزی را عنوان کرد و گفت: همه ارگان‌ها و نهادهای زیربط دولت باید اهتمام خود را برای حل معضل اقتصادی مد نظر داشته باشند و گام‌های موثری در این راه بردارند.

** موضوع اقتصادی و معیشتی، دغدغه احزاب و گروه‌های سیاسی است

محمد حائری عضو حزب اعتماد ملی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دغدغه احزاب و گروه‌های سیاسی برای برنامه‌های انتخاباتی نمایندگان، موضوع اقتصادی و معیشتی مردم است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به مشکلات پیرامونی کشور، باید مجلس و دولت تعامل داشته باشند تا بتوانند مشکلات کشور را در مسیر درستی قرار دهند و با برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیق اقتصاد کشور را اصلاح کنند.


برگزاری انتخابات همیشه با شعارها و برنامه‌های تبلیغاتی نمایندگان، رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد. اکنون که دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده و نمایندگان منتخب در هفتم خرداد قرار است فعالیت خود را آغاز کنند، هر یک از آنها به همراه احزاب و گروه‌های سیاسی خود با تشکیل جلسات مدون می‌کوشند تا شعارها و برنامه‌های انتخاباتی خود را پس از ورود به مجلس از قوه به فعل درآورند.

از این‌رو تلاش هر یک از نمایندگان برای عمل به وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی خود در مجلس دهم همسو با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی، قطعا موفقیت بی‌بدیلی را برای آرمان همه ملت ایران رقم خواهد زد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار