با توجه به گمانه‌زنی‌ها درباره پیروزی جناح‌های سیاسی در انتخابات مجلس، هنوز کاملا مشخص نیست کدام جناح توانسته در مجلس دهم اکثریت کرسی‌ها را به خود اختصاص دهد.

کدام جریان پیروز انتخابات مجلس دهم شده است؟

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های سیاسی گروه باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی در تاریخ 7 اسفند 1394 برگزارشد و کاندیداهایی با گرایش‌های سیاسی متفاوت برای کسب بیشترین کرسی در مجلس به صحنه آمدند تا بتوانند به وسیله احزاب و تشکل‌های سیاسی بیشترین آراء را به خود اختصاص دهند. 


در این دور از انتخابات، سه جناح اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و اعتدالیون  با هم رقابت کردند و در نهایت 221 نفر در مرحله اول انتخابات، بیشترین کرسی را به خود اختصاص دادند. اما آمار و ارقامی که در مرحله اول انتخابات به طور نسبتا مساوی میان سه جناح اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و اعتدالیون اعلام شد، انتخابات را به مرحله دوم کشاند.

با پایان گرفتن انتخابات در دور دوم، آمار و ارقام متفاوتی در این زمینه از سوی دو جناح مطرح شده است و جریان‌های متفاوتی از پیروزی خود در انتخابات سخن می‌گویند. از یک‌سواصلاح طلبان  از پیروزی لیست امید در مجلس صحبت می‌کنند و از سوی دیگر اصول‌گرایان نیزخود را پیروز انتخابات می‌دانند. این مسأله را از صاحبنظران احزاب و تشکل‌ها درمیان گذاشتیم و آنچه در زیر میخوانید حاصل این گفتگوهاست.

حق شناس: بی شک پیروز انتخابات، اصلاح طلبان هستند

محمدجواد حق شناس در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجلس دهم 290  کرسی داریم که از این تعداد،حدود 164 کرسی از حزب لیست امید و حدود 80 نفر نیروی مستقل و حدود 80 نفر از نیروی اصوا‌گرا رای آوردند. وی با بیان این‌که لیست امید ترکیبی از اصلاح طلب و حامیان دولت است، گفت: بی شک پیروز انتخابات، اصلاح طلبان هستند.


ابراهیمی: مجلس آینده، مجلسی اعتدال‌گرا است

حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش‌بینی طیف غالب در مجلس آینده گفت: قضاوت در مورد جناح‌بندی مجلس آینده زود است و باید صبر کرد تا نمایندگان وارد مجلس شوند. وی ادامه داد: هنوز نمایندگان مستقل به طور رسمی اعلام موضع نکردند و این خود امری بسیار مهم است زیرا تعداد نمایندگان مستقل در مجلس آینده کم نیست، پس باید صبر کنیم تا مجلس شکل گرفته و همه افراد مواضع خود را مشخص کنند. ابراهیمی گفت: مستقلین جمع قابل توجهی از منتخبین مجلس آینده را شکل می‌دهند که باید دید چه مواضعی را در پیش خواهند گرفت. عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان خاطر نشان کرد: هنوز تا زمان اعلام موضع انتخاب شدگان زمانی زیادی باقی مانده، زیرا بعد از انتخاب از طرف مردم بحث کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه پیش می‌آید، پس هنوز راه زیادی تا اعلام پیروز انتخابات باقی مانده است. من در نهایت مجلس را یک مجلس معتدل پیش بینی می‌کنم.

سجادی: کرسی‌های مجلس دهم نسبتا به طور مساوی تقسیم شده‌اند


کرسی‌های مجلس دهم نسبتا به طور مساوی تقسیم شده‌اندسجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پیروز انتخابات با توجه به مشارکت مردم، رهبری نظام و مردم هستند اما به لحاظ شکلی آمار و ارقام متفاوتی در رسانه‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب منتشر شده است. سخنگوی جبهه پیروان خط امام در ادامه گفت: با توجه به آمار و ارقام اعلام شده، 126 نفر از اصول‌گرایان و 112 نفر از اصلاح‌طلبان هستند. وی در ادامه گفت: با توجه به این که کرسی‌های مجلس دهم  به طور مساوی تقسیم شده‌اند اما آمار و ارقام دقیق بعد از مستقر شدن نمایندگان منتخب در مجلس مشخص می‌شود. سجادی گفت: با وجود این‌که اصول‌گرایان در مجلس رای نیاوردند  اما در استان‌ها وضعیت خوبی دارند. سخنگوی جبهه پیروان خط امام گفت: آقای لاریجانی تجربه و سرمایه‌ای برای اصول‌گرایان هستند از این‌رو اصول‌گرایان با اتحاد و همدلی می‌توانند بعضی از مستقل‌ها را جذب کنند و اصلاح‌طلبان را به صورت خطی نگاه نکنند. وی گفت: اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان با تعامل و همکاری در زمینه اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل می‌توانند در جهت پیشرفت و توسعه گام بردارند. سخنگوی جبهه پیروان خط امام در ادامه تصریح کرد: آقای لاریجانی در مجلس تجربه و سرمایه‌ای برای با کمک یکدیگر می‌توانند در زمینه اقتصاد مقاوتی ، اقدام و عمل حرکت کنند.

ترقی: اصلاح طلبان و حامیان دولت در پی ایجاد فضاسازی به نفع خود هستند

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار احزاب  و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت رسانه ای اصلاح طلبان در القای پیروزی این جریان در انتخابات مجلس اظهار داشت: برای نخستین بار است که یک دولت در انتخابات مجلس متحمل شکست می شود. دولت یازدهم تنها توانسته 10نفر از لیست اعتدالگرایان به طور مستقل و بدون اشتراک با لیست اصلاح طلبان را وارد مجلس دهم کند.

وی در همین باره اضافه کرد: اصلاح طلبان و حامیان دولت برای جبران این شکست در افکار عمومی و برای آنکه آرای تهران را به کل کشور تعمیم دهند، در پی ایجاد فضاسازی به نفع خود هستند.

ترقی ادامه داد: اگر لیست دولت همان لیست اصلاح طلبان باشد، نشان می دهد که دولت، مشی اعتدال خود را کنار گذاشته و به جریان اصلاحات پیوسته است و اگر همان 10نفر لیست اعتدالگرایان ملاک باشد، معنای خاصی در جامعه خواهد داشت.

وی افزود: به نظر می رسد که تلاش اصلاح طلبان در القای این پیروزی، نمادسازی اصلاح طلبی از مجلس آینده در افکار عمومی داخلی و خارجی باشد تا زمینه برای عبور از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده فراهم شود.


لازم به ذکر است که نمایندگان منتخبی که به عنوان پیروز انتخابات، کرسی دهمین مجلس شورای اسلامی را به دست می‌گیرند ممکن از جناح اصلاح طلب، اصول‌گرا و یا ترکیبی از اعتدالیون باشند. با وجود این‌که هر کدام از جریان‌ها  خود را پیروز انتخابات می‌دانند همچنان این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و هنوز مشخص نشده است کدام جناح موفق می‌شود به مجلس دهم راه پیدا کند.

انتهای پیام/ ‌

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
معلومه کی میخواهد برای مردم کار کنه فقط اصولگراها قبلاً هم اونا برای ما توانستند کاری انجام بدن. چون اونا حامی مردما نه حامی دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ب نظر من کسی با شه کد حد اقل درد مردم شهرش رو بدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ب نظر من کسی با شه کد حد اقل درد مردم شهرش رو بدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
فقط اصلاح طلبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
باید دید کدام جریان به فکرمردم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
فقط اصولگرایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
چه اصلاطلب چه اصولگرا هرکی برای این مردم کاری بکندخداود خیرش بدهداگرم بفکرجیب خدباشن بازم خداوند براه راست هدایتشان کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
چه فرقي ميكنه كي پيروز شده برادر من؟؟ وقتي كه نيت خدمت است پس هركي ميخواد وارد بشه. اين دوستان مجلسي فقط درد سرشون زيادتر شده. اينها اجرشون كمتر از شهدا و اسرا نيس واقعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من که برام شخصیت شخص مهمه نه جناح سیاسیش - البته تا حدودی از جناح فرد شخصیتش مشخص میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوب این که معلومه حزب اصول گرا پیروز دهمین دوره انتخابات مجلس شد وچند ماهه دیگه مردم رییس جمهور اصولگرای خودشون رو هم انتخاب میکنن
آخرین اخبار