آگاهي از عوارض جانبی داروهای پرمصرف برای تمام مصرف كنندگان ضروری است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به اينكه بيشتر افراد تمايلی به استفاده از روش های طبيعی درمان ندارند، امروز بازار دارويی به يك بازار بزرگ و پردرآمد تبديل شده است. 

فشار خون و كلسترول بالا، آرتروز، ديابت، آلزايمر، بيماری های قلبی و افسردگی شايع ترين بيماری های مرتبط با سن محسوب مي شود كه اكثر افراد بالای 55 سال، با يك يا چند مورد دست و پنجه نرم می كنند. آگاهي از عوارض جانبی اين دارو ها برای تمام مصرف كنندگان ضروری است.
 
**فشار خون

فشار خون نيرويی است كه توسط جريان خون به ديواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جريان يابد. اگر اين نيرو افزايش پيدا كند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشكلات زيادی روبرو می شود. 

بر اساس گزارش مركز كنترل و پيشگيری از بيماری ها، فشار خون بالا و به دنبال آن بيماري های قلبی، يكی از مهمترين علل مرگ و مير زنان است.

پرمصرف ترين دارو های كنترل فشار خون، مسدود كننده بتا (بتا بلاكر)، مسدود كننده كانال های كلسيم و مهاركننده های ACE هستند. نامنظم شدن ضربان قلب، تهوع و يبوست از مهمترين عوارض جانبي اكثر اين داروها محسوب می شوند. استفاده از اين داروها در افراد مبتلا به نارسايی كليه و كبد و ديابتی ها بايد با احتياط باشد.
 
**ديابت

ديابت به علت ناتوانی بدن در توليد يا مصرف انسولين بوجود می ‏آيد. انسولين هورمونی است كه توسط لوزالمعده توليد می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظيم ترين منبع انرژي بدن است. سال ها اين بيماری با داروی مرگبار آوانديا درمان می شد كه خوشبختانه پس از 10 سال پيگيری، استفاده از آن در سراسر دنيا ممنوع شد؛ ولی هنوز هم در برخي از نقاط دنيا ديابت با داروهای خطرناك درمان می شود.
 
** زوال عقل
 
بيماری پيشرونده آلزايمر شايع ترين نوع زوال عقل است كه باعث اختلال در حافظه، تفكر و رفتار فرد می شود. اين بيماری از ديدگاه علمیبر اثر كاهش ماده شيميايی سروتونين در مغز بروز می كند و به اين ترتيب انتقال پيام های عصبی مختل می شود. كاهش ضربان قلب، غش، تهوع، استفراغ، خونريزی دستگاه گوارش، زخم معده و تشنج، شايع ترين عوارض جانبي داروهای درمان آلزايمر هستند.
 
**آرتريت

آرتريت ( التهاب مفاصل ) به التهاب دردناك در ناحيه مفاصل گفته می شود و يكی از بزرگترين معضلاتي است كه افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می شوند. شايع ترين دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست ديده می شود. حدود سه چهارم افراد ميانسال و سالخورده به آرتروز مبتلا هستند. معمولا برای كنترل اين عارضه از داروهای ضد التهابی غير استروييدی تجويز می شود. اين داروها به هيچ عنوان آرتريت يا شايع ترين شكل آن يعنی آرتروز را درمان نمی كنند و فقط درد را به طور موقت كاهش می دهند.
 
**افسردگی

افسردگی حاد يكی از شايع ترين اختلالات روانی محسوب می شود كه ساليانه حدود 14.8 ميليون نفر را در آمريكا تحت تاثير قرار می دهد.
توهم، تمايل به خودكشی، تهوع، دوبينی، عدم تعادل، يبوست و مشكلات هضم از مهمترين عوارض جانبی داروهای درمان افسردگی محسوب می شوند. نكته جالب اين است كه بسياری از افرادی كه افسرده تشخيص داده شده اند، به هيچ عنوان افسرده نيستند و به دارو نياز ندارند.
 
**قرص های خواب آور
 

اختلال خواب يكی از مهمترين معضلات حوزه بهداشت است و اغلب افراد برای درمان آن به قرص های خواب آور رو می آورند. برخی از كارشناسان عوارض بهداشتی قرص های خواب را بيشتر از سيگار می دانند و بر اين باورند كه اين داروها خطر ابتلا به سرطان را 35 درصد و خطر مرگ زودرس را حدود 5 برابر افزايش می دهند.
 
**داروهای كاهش دهنده كلسترول

استاتين، مهمترين داروی كاهش دهنده كلسترول است كه احتمال ابتلا به ديابت نوع دو را 46 درصد افزايش می دهد.كاهش حافظه، آب مرواريد و نارسايی كليه، از مهمترين عوارض جانبی اين دارو هستند.

متخصصان به افراد توصيه می كنند كه تا حد امكان با كنترل رژيم غذايی و پيروی از رژيم غذايی مديترانه ای، فعاليت فيزيكی، اجتناب از استرس و مديتيشن، به درمان بيماری بپردازند.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.