نمایندگان در جلسه علنی امروز با تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل موافقت کردند.

«صندوق توسعه حمل و نقل» تشکیل می‌شود

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز دوشنبه 13 اردیبهشت ماه در جریان بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور، ماده الحاقی 7 این لایحه را  پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب ماده الحاقی 7؛ به منظور ایجاد سازوکارها تأمین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه گذاری زیرساخت‌ها، بیمه سرمایه گذاری‌ها در حوزه حمل و نقل و مشارکت در ساخت، توسعه و نگهداری شبکه‌ها و زیرساخت‌ها، صندوق توسعه حمل و نقل با سرمایه اولیه ده هزار میلیارد ریال از منابع عمومی دولت و یکصد و نود هزار میلیارد ریال از دارایی‌های دولت که در اختیار وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن قرار دارد، با استفاده از منابع پیش‌بینی شده در این ماده و نیروی انسانی موجود وزارت راه و شهرسازی و با شخصیت حقوقی مستقل دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشکیل می‌شود.

این صندوق، طبق اساسنامه خود و در چارچوب مصوبات هیئت امنا متشکل از وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی دارایی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توسط هیئت عامل، فعالیت می‌نماید.

1-شرایط و مقررات فعالیت، منابع، مصارف، انحلال، ارکان صندوق، وظایف و اختیارات هیئت امنا و هیئت عامل، به موجب اساسنامه آن صندوق است که بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، حداکثر ظرف مدت 3 ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

2- در صورت انحلال صندوق، کلیه اموال و دارایی‌های آن پس از کسب تعهدات و بدهی‌ها، به دولت تعلق دارد.

3- فعالیت‌های صندوق از هرگونه مالیات و عوارض معاف است.

4- منابع صندوق عبارتند از:

الف- سرمایه اولیه دولت از طریق سازوکار بودجه‌های سنواتی تأمین می‌شود.

ب- تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده، سوخت که در قوانین درج گردیده است براساس اساسنامه مصوبه هیئت دولت.

پ-درآمدهای حاصل از طرح‌های دولتی که بهره برداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار می‌شود.

ت- درآمدهای حاصل از پروژه‌های مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایه گذاری آن اتمام یافته و به دولت منتقل شده است.

ث- درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی

ه- انجام کلیه عملیات پولی صندوق صرفا از طریق بانک‌های دولتی و غیردولتی طرف قرارداد عاملیت با صندوق، صورت میگیرد. صندوق موظف است منابع مالی خود را صرفا در بانک‌های طرف قرارداد، سرمایه گذاری نماید و اعطای تسهیلات و ارائه تضامین به متقاضیان متناسب با سرمایه گذاری صندوق نزد بانک‌های عامل صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار