معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دلیل شیوع وبا در کشور را آبیاری سبزیجات و صیفی‌جاتی با فاضلاب و آلودگی آن ها بدین وسیله دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر محود نبوی گفت: در کشور ما جهت پیشگیری از اپیدمی وبا و مساله کنترل آب انجام شده و تنها مساله کنترل فاضلاب است که جهت پیشگیری این اپیدمی با آن روبه‌رو هستیم.

 وی افزود: سال گذشته اپیدمی وبا در عراق رویت شد و به خوزستان نیز سرایت کرد که با همت مراکز بهداشت استان این اپیدمی کنترل و محدود به استان شد و  همه ایران را آلوده نکرد.

نبوی اظهار داشت: عموما وبا در عراق هر 5 یا 6 سال یک بار اپیدمی می‌شود، به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی جهت آمادگی و مقابله با این اپیدمی، به ایران اخطار داده بود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اذعان کرد: در ایران نیز هر 5 یا 6 سال یک اپیدمی آندوژن شایع می‌شود که مبدا آن ناحیه مرکزی کشور است و پس از آلوده شدن تهران، بیش تر استان‌های کشور نیز آلوده می‌شوند.

وی بیان کرد: از آنجا که آخرین اپیدمی کشور در سال 1390 ایجاد شده، احتمال این‌که امسال اپیدمی بزرگی در کشور بروز یابد، بسیار بالا است.

نبوی گفت: از سال 1344 تاکنون موارد وبا را در ایران شاهد بوده ایم. ایران سالانه 400 تا 500 هزار مورد بستری اسهال را دارد و بین 200 تا 300 هزار مورد نمونه‌برداری انجام می‌دهد، یعنی حدود 60 درصد از کل تعداد موارد ابتلا به اسهال را جهت تشخیص وبا، نمونه‌برداری می‌کند ولی برخی کشورها نمونه گیری را انجام نمی‌دهند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ویبریوها باکتری شایع آب‌های سطحی هستند و حتی در کشورهایی که سیستم مراقبت خوبی دارند نیز موارد این نوع اپیدمی را گزارش می‌کنند ولی به صورت محدود؛ علت کم بودن این اپیدمی در این کشورها، کنترل فاضلاب و آب این مناطق است و اکنون نیز 98 درصد آب‌های آشامیدنی در کشور ما کلرینه می‌شود و از آنجا که وبا به کلر حساس است، میزان شیوع این اپیدمی نیز کاهش می‌یابد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اذعان داشت: کشور ایران در شیوع وبا همیشه از دو کانون ضربه‌پذیر بوده است؛ یکی در منطقه سیستان و بلوچستان که در فروردین ماه از پاکستان این اپیدمی گرفته می‌شود و منطقه دیگر نیز استان‌های غربی مانند خوزستان و کردستان که هر چند سال یک‌بار از شمال عراق این اپیدمی را می‌گیرند.

دکتر محمود نبوی بیان داشت: بدین ترتیب، کشور ما باید هر چند سال یک‌بار منتظر شیوع یک اپیدمی و هر سال مراقب ورود این نوع ایپدمی از دو کانون شرق و غرب کشور به دلیل همجواری با کشورهای پاکستان و عراق باشد.

وی با بیان این‌که وبا به 2 نوع اوگابا و اینابا بروز می‌یابد، ادامه داد: بیش تر موارد اپیدمی وبا در کشور ما، وبا نوع اوگابا بوده است و کمتر اپیدمی نوع اینابا داشته‌ایم.

نبوی افزود: همچنین بیش تر موارد برای درمان به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کرده‌اند و شهرها نیز 2 برابر روستاهای کشور درگیر اپیدمی بوده‌اند که این رقم به دلیل جمعیت 70 به 30 شهر و روستا در کشور ما است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت: بیش تر موارد ابتلا به وبا در اپیدمی سال 90 داخلی بوده و منشا اپیدمی که خوزستان در سال 94 درگیر آن بود، از عراق بوده است و این اپیدمی در خوزستان به درستی مهار شد و اگر افرادی در استان‌های دیگر کشور در این سال به وبا مبتلا شدند، به دلیل رفت و آمد زائران به عراق بوده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.